Het Plantentopic #2

Heeft iemand ervaring met hydrocultuur?

Op ons kantoor mogen we alleen nog planten op hydrokorrels hebben dus ik ben van plan wat stekjes te maken. Ik lees op internet dat er dan een thermometer bij moet, dat je dan 4 dagen na dat er droogte wordt aangegeven pas water moet geven, en over speciale voeding. Komt het echt zo nauw? Helemaal nu er niet altijd iemand op kantoor is, is het lastig om het zo specifiek in de gaten te houden.

Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat jullie hier een regel voor hebben :smiley: of ben jij verantwoordelijk voor de planten op kantoor?

We hadden eerst veel planten met gewoon potgrond, maar het schijnt dat dat slecht is voor de kwaliteit van de lucht en ons klimaatsysteem :woman_shrugging:. Dus op een gegeven moment hebben ze alle planten die we hadden weggehaald :angry:

Ik ben zelf niet verantwoordelijk voor ons hele kantoor, maar voor mijn afdeling vind ik het wel leuk om weer wat plantjes neer te zetten.

1 like

Oh leuk! Nou YouTube tutorials kijken dan maar :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Ik heb even dringend hulp nodig want ik ben op kantoor dus wel verantwoordelijk voor alle planten. Maar hoe veel wil deze Strelizia zuipen?! Hij krijgt duidelijk niet genoeg water, maar ik geef hem 2x per week best veel. Een goede scheut met een grote gieter. Wat gaat hier fout?! Mijn baas is er ook heel erg aan gehecht dus hij moet echt gered worden :flushed:

afbeelding

2 likes

Kan ook nog zijn dat ie juist te veel heeft gehad en dat de wortels onder water staan, zit er een gat in de onderkant van de pot?? Mijn strelitzia heb ik vorige week weggegooid, die hing ook zo en die had wortelrot :sob::sweat_smile:

De pot heeft een paar gaten en hij is vrij nieuw, dus ik twijfel nog of het dat is! Maar goed, een kans is er wel want er waren al een paar keer mensen die hem water hebben gegeven omdat hij er ā€˜zo zielig’ bij stond.

Is geen sterlizia maar een lepel plant en die wil echt veel water.
Hoe voelt de pot als hij zo erbij hangt? Zwaar / licht en als je je vinger in de aarde stopt?

1 like

Haha, wat genant. We noemen het allemaal de Strelizia omdat mijn baas het altijd zo noemt :’) Ik ga me even verdiepen in de lepelplant hehe. De pot is vrij zwaar, maar de grond droogt wel op tussendoor.

Ik denk dat die lepelplant aan verpotten toe is, dan zal ie ook wat meer water vasthouden

1 like

Hij is vorige week naar deze pot gegaan! Deze is een ruime maat groter dan waar hij in kwam :slight_smile:

1 like

Ah ik dacht een binnenpot te zien maar dat is niet zo zie ik :slight_smile:

1 like

Wat een superleuk idee, ik vind het zelf ook altijd leuk om mijn enthousiasme met anderen te kunnen delen. En als mensen enthousiast zijn over ā€˜mijn babies’ dan is het helemaal top natuurlijk :heart_eyes:

De laatste keer dat ik in tranen uitbarstte om m’n planten (die vriendlief vermoord had omdat 'ie m’n instructies genegeerd had/beweerde dat 'ie het beter wist toen ik van huis was) hebben we letterlijk ruzie gehad omdat het overdreven was volgens hem haha. Dus m’n tranen en boosheid een beetje bedwongen. Maar ben blij dat ik dus niet de enige ben die het zo erg vind :sweat_smile:

Was vandaag wel blij, want m’n geknakte Alocasia heeft toch een baby gemaakt:
IMG_20210426_163522

En m’n Orbea Variegata gaat ook lekker (kan niet wachten tot 'ie zijn Demogorgon-achtige bloei krijgt):
IMG-20210426-WA0004

En sowieso doen heel veel planten het gelukkig wel goed, m’n Begonia’s, Philodendron Micans en Ceropegia Woodii gaan als een speer :heart_eyes:

4 likes

Watermeter kopen voor paar euro. Biedt mij echt uitkomst nooit meer teveel of te weinig water. Kan ook dat de plant moet wennen aan de nieuwe pot? Soms doen ze daarna ook wat moeilijk.

Mijn monstera variegata maakt al weer een nieuw blad. Lente!! :four_leaf_clover:

6 likes

afbeelding

Ik heb het idee dat ik dit kan gaan stekken, maar hoe doe ik dat in dit geval het best? Het is geen stuk blad bijv. maar volgens mij echt een nieuw plantje?

2 likes

Volgens mij kan je dan de hele plant uit de pot halen en er best hardhandig stukken vanaf trekken. Mama Botanica heeft daar ook een filmpje van op YouTube.

Oke en zet ik die dan wel gelijk in de grond? Zag van mama botanica alleen als je stekt via een los blad

1 like

Ja gewoon in een nieuwe pot met aarde.

1 like

Ja! Ik ook :relaxed:

Mijne poept er ook allemaal nieuwe bladeren uit! Laatste 2 zijn zo mooi wit!
Bonus: knutselwerkje van m’n kind

16195443612524784253438257257994

16 likes