Het Plantentopic #2

@Morganfreeman even aanvullen hoor. Ze noemen het Monstera minima, maar is helemaal geen Monstera. Het is een Rhaphidophora tetrasperma. Ik noem de mijne “mijn spermaplant” :joy:

5 likes

mijn alocasia sterft ook sinds de lente. Komt niks bij, en de gezonde bladeren vallen netjes 1 voor 1 af. Ik heb het maar geaccepteerd en neem hierna geen Alocasia Polly meer. Hoor van veel mensen dat het lastige planten zijn.

Niet opgeven! Er gaat iets niet goed, maar dat kan wel omgekeerd worden. Kan je iets vertellen over waar je plant staat en hoe je haar water geeft? Ook @mikselke.

1 like

Mijne stond eerst op een plek met licht maar niet volle zon (doorgelichte woonkamer). Nu op de vensterbank waar in de middag volle zon is.

Heb m mogelijk wel eens te veel water gegeven. Heb er ook al eens een blad uitgehaald. De ‘kluitjes’ zitten ook los en er zat daar een helemaal versnot stukje aan wat meurde naar rottende aardappel. Dat heb ik er af gehaald en toen kluitje terug in de aarde gezet. Dat ene roodachtige blad is nu ook nog slapper en hangt helemaal sneu…

Nu geef ik even geen water tenzij ik voel dat de aarde echt droog is. Heb m ook pas sinds februari, echt kansloos haha

Ja ik heb ook een alocasia gehad maar die begon ook snel moeilijk te doen, niet mijn plant

Hahaha same here voor mijn augurkenplantje, oftewel delosperma echinatum. Wat een zaadplanten allemaal

2 likes

Polly’s zijn een beetje zuurpruimen. Ze willen specifieke behandeling en anders gaan ze dood.

Oké stap 1: haal m uit de volle zon. Dat is geen optie voor een Polly want dan laat ze haar bladeren vallen. Ze mag best een beetje donkerder staan. Een raam rond het noorden misschien?

Stap 2: als het zo stonk heeft ze waarschijnlijk wortelrot. Goed dat je dat eruit hebt gehaald, maar de wortels zullen wel beschadigd zijn. De mijne staat direct in een terracotta pot, dat vindt ze wel chill. Ik zou haar sowieso verpotten, veel aarde weghalen en nieuwe aarde geven. Als het kan in een terracottapot, dat helpt met ademen van de aarde en zal het niet te nat worden. Anders laat je ‘m in deze staan met nieuwe aarde. Water geven na het verpotten.

Stap 3: op het noorden heeft ze nog minder water nodig dan op het zuiden. Dit komt omdat er minder water verdampt. Kijk na 4-5 dagen even hoe vochtig de aarde is.
Vochtig en de pot voelt nog zwaar: niks aan doen en 2-3 dagen later weer checken.
Licht vochtig en de pot is al wat lichter: klein beetje geven.
Droog: water geven totdat het water aan de onderkant eruit komt. Even laten uitlekken.
Kurkdroog/hard: volgende keer wat meer geven, of nog vaker checken.

Hoop dat dit haar kan redden!

4 likes

Hahaha zaadplanten :joy:

1 like

Bedankt voor de tips! Ik heb die van mij nog geen jaar, was een prima plant in de winter, kwamen rustig wat kleinere bladeren aan en hij groeide wat. 1x de fout gemaakt om de plant onder de douche te zetten om stof weg te halen, toen kregen de bladeren gele vlekken en stierven er een paar af (blad te lang te nat geweest denk ik). Hij stond een halfjaar op dezelfde plek: paar meter van het raam op het noorden maar voldoende licht. Ook een keer verpot naar een grotere, terracotta pot. Sinds de lente beginnen de grote bladeren 1 voor 1 af te sterven dus, heb nu nog maar 2 bladeren over waarvan eentje ook al een grote gele vlek op de punt heeft :frowning: sinds de lente heb ik daarom hem nog wat donkerder gezet, ik dacht misschien is het door meer licht en warmte dat ie zo moeilijk doet maar het haalt niks uit.

Ok ik ga op zoek naar een donkere plek.

Die kluitjes lijken ook niet echt meer wortels te hebben

En moet ik die slechte bladeren er dan afhalen?

Aii nee die lijken helemaal gerot. Je kan ze op water zetten om te proberen en anders mogen ze weg :frowning:

@Treacherous he shit. Ja soms willen ze gewoon niet hoor! Geef je niet teveel/weinig water?

Schijt haha. Helemaal in water zetten dan? Zonder aarde?

Ja er is 1 blaadje wat wel nog groen is en dat lijkt ook vast te zitten in de aarde, in de zin dat die wel wortels heeft

Yes, onderkant in water. Niet de stam teveel. Aarde afspoelen en die gedroogde hulsjes eraf halen want dat gaat rotten. Lichte plek, geen volle zon. En duimen maar!

2 likes

Ik heb een philodendron verrucosum maar twijfel of ik deze ook mag besproeien. Las ergens dat als een plant harige steeltjes hebt je dit beter niet kan doen.

3 likes

ik heb door jullie toch maar eens naar de kluiten gekeken :stuck_out_tongue: leken nog wel oke, maar ik denk door het verpotten destijds dat het water niet meer lekker bij de kluit kwam want die is best droog. heb mn twee zielige blaadjes dus maar lekker dicht bij elkaar in een kleiner potje gezet en water gegeven. We gaan het zien…

1 like

Ik denk dat het wel kan hoor. Ik geloof zelf niet echt in sproeien (behalve 10x per dag), maar denk dat het geen kwaad kan.

Is de 2e geen philodendron hederaceum? Heb die volgens mij ook

Doe het vooral omdat m’n katten er dan vanaf blijven en m’n huis enorm droog is. M’n calathea krijgt hierdoor namelijk geen bruine randjes meer. Dus denk dat het iets uitmaakt :woman_shrugging:t3:. Morgen komt m’n echte luchtbevochtiger

1 like

Ik denk het niet. De bladeren zijn groter en in sommige bladeren beginnen gaten te ontstaan.

1 like

Ok op hoop van zegen. Mam zei dat ze misschien nog wel overleven. Er zitten wel nog soortvan puntjes in die knoppen.

Vroeger had ik het gewoon weggegooid en als verloren beschouwd dus in elk geval bedankt voor de tips!

8 likes