Het Plantentopic #2

Ja goed! Ben benieuwd! Wat waarschijnlijk gaat gebeuren is dat deze bladeren wel afsterven. En dan hopen op wortels en een nieuw blad :slight_smile:

@QueenOfEngland luchtbevochtiger is zo fijn! Mijn huid kan niet meer zonder en m’n tropische planten groeien veel harder.

2 likes

Ja hoop dat het gaat helpen, m’n huis zit precies gek met licht en m’n verwarming heeft echt schade gedaan bij vele plantjes. Het was hier of een ijskast of de vuren van hell. Dus hoop ze hier iets blijer mee te maken. Gelukkig krijg ik binnenkort een slimme thermostaat die hopelijk het verwarmings probleem oplost.

1 like

Ja het blad dat al finaal dood was had ik er al afgehaald. Die beetje gekrulde lijkt nog iets van leven in te zitten. Ik zie het wel. Anders hopen dat het ene gezonde stekje nog gaat vermenigvuldigen!

1 like

Herkenbaar! In de winter komt er geen direct zonlicht, in de zomer is m’n huis een kas met full on zuidzon en enorme ramen. Ook alleen cactussen, sturdy verplanten en m’n olifantenpoot kunnen het aan. In de winter is iedereen in huis chagrijnig omdat ze te weinig licht krijgen en in de zomer wil iedereen weer op de noordervensterbank. Zeikerds.

2 likes

Ik woon hier pas sinds kort en heb dus vrijwel overal veel licht. Benieuwd hoe mijn planten gaan overleven. Maar ik ben sowieso echt een noob op plantengebied en geef vaak te veel water
 Gelukkig komt mam soms voor eerste hulp bij plantenleed

1 like

Ah lief van je moeder :slight_smile:
Ik heb eerder een klein stukje geschreven over planten en water: Het Plantentopic #2

En niet zomaar water geven maar naar de aarde kijken en voelen. Op een gegeven moment weet je het precies, maar je moet het wel even leren.

4 likes

Sorry voor deze overdaad aan posts maar ik zit ziek thuis en je moet wat.

Ik heb een heel kneuterig vragenlijstje opgesteld met hoog hyvesgehalte wat je kunt kopiëren en invullen. Lijkt me wel leuk om van jullie te weten!

1. Hoeveel planten heb je op dit moment?
  2. Wat is je lievelingsplant? Foto! Als je onmogelijk kan kiezen tussen de kinders mag je er ook meer showen.
  3. Wat is je oudste plant? Foto please :pray:
  4. Wat is een plant die je eigenlijk niet wilt? Fotooo
  5. Welke plant staat op je wishlist?
  6. Wat vind je echt een stomme plant?
  7. Welk social media plantenaccount moeten we echt volgen? Als je niks weet ook prima natuurlijk.
  8. Heb je nog een plantenboekentip?
5 likes

Iemand die weet welke plant dit is? Kon ik gratis meenemen vanaf de bloemist hier, maar staat niets op de pot.

5 likes

Lijkt idd op een homalomena emerald gem! Leuke vondst! @MACdonalds

1 like

Weet iemand wat er mis is met deze plant? Ik heb hem nu 8 maanden ongeveer en hij verdroogt langzaam. Is dit normaal en zo nee, wat kan ik doen om m te redden?

Edit: Aan de andere kant ziet hij er nog perfect uit trouwens:

Vandaag heb ik deze twee plantjes gekocht :smiling_face_with_three_hearts: ik moet alleen nog wat potjes kopen.
Ik zag bij de intratuin trouwens een mooie grote monstera variegata met mosstok, maar hij was €300 :scream:

22 likes

Jaa dat moet m zijn! Kende deze nog helemaal niet, dus was idd heel blij met de vondst haha! Komt zelfs al nieuw blad aan dus snapte niet echt waarom ze m gratis weggeven

1 like

@Kauai leuk! Ik begin even - wel met foto’s die al op mn phone stonden dus interieur staat er ook bij op. Vandaar als spoiler ookal heb ik geen idee of dit helpt qua anonimiteit lol.

1. Hoeveel planten heb je op dit moment?
    Stuk of 50, kleintjes inclusief. Nooit genoeg!
  2. Wat is je lievelingsplant?

Deze rhaphidaphora tetrasperma blijft mn lievelings! Ik had hem onthoofd voor een stekje en toen heeft hij maanden geen nieuw blaadje meer aangemaakt maar nu zit er eindelijk eentje klaar :heart_eyes:

Hopen dat deze snel groter wordt!

Deze stromanthe triostar rechtsonder die het hier supergoed doet en telkens 4 bladeren per keer aanmaakt!
3) Wat is je oudste plant? Foto please

Geen detailfoto maar de cactus rechts in het midden. Heel saai haha, heb hem 5 jaar geleden als minicactus gekocht en hij is al supergoed gegroeid maar ik ben gewoon niet zo’n cactusfan.
4) Wat is een plant die je eigenlijk niet wilt?

Nooit een grote pileafan geweest maar deze rechtsonder doet het hier wel heel goed.
5) Welke plant staat op je
Maranta lemon lime, monstera thai constellation (jep), philodendron florida ghost, een grote zaagcactus (heb nu enkel een stek), cliché lijstje haha
6) Wat vind je echt een stomme plant?
Geen fan van fittonia, begonia, sanseviera, de meeste philodendrons
7) Welk social media plantenaccount moeten we echt volgen? Als je niks weet ook prima natuurlijk. Www.instagram.com/sof_e heeft echt mijn droomhuis + droomplanten + droomjob (plantenwinkel) en de mijne natuurlijk http://www.instagram.com/limonadeglazenwodka
8) Heb je nog een plantenboekentip?
Mijn recentste is wild interiors van Hilton Carter, echt een prachtig boek over interieurs + planten!

18 likes

@Moet ik wil er ook een. Soms denk ik dat ik misschien collectief met een paar andere mensen zo een grote plant moet kopen en deze dan verdelen in stekjes, zodat deze gewoon betaalbaar is en je niet meteen zo een mega plant hoeft te kopen.

Ook sta ik op het punt om een luchtbevochtiger te kopen, zodat mijn maranta mooi blijft en ik weer calatheas kan kopen. Neig nu naar een van Philips, maar heeft iemand anders een goedkopere aanrader? Wil hem in de woonkamer zetten die ongeveer 40m2 is.

Heb mijn plantje met bij mijn vriend op de badkamer gezet terwijl hij in bad zit.

1 like

Amazon heeft een goed betaalbare van hun eigen merk!

1 like

Superleuk!! Wie volgt?
Ik zal m morgen doen, het licht is nu te slecht voor fotos haha

1 like

Aah die bovenste zag ik vandaag bij de intratuin en zat zo te twijfelen! Nu ik hem zo bij jou zie heb ik spijt dat ik hem niet gekocht heb

1 like

Ik lees ook even mee😃

Dit lijkt zo’n cactus die dan op een andere cactus is geplakt. Geen idee waarom, maar volgens mij is dit niet natuurlijk en ik denk dat dat ook de reden is dat ie aan het rotten (?) is.

1 like

@batallador @anon28373105 dankje! Ben je btw terug gaan volgen :wink: