Het Plantentopic #2

Denk dat het deels komt doordat er veel vraag naar is. Daarnaast is het een soort dat minder stabiel is dan een ‘gewone’ plant van dat soort, dus brengt het voor de kweker ook meer risico’s met zich mee. Een variegated plant kan op den duur ook weer groen worden bij nieuw blad dacht ik, dan is de mutatie weer verdwenen en zal het als gewone plant verder groeien.

1 like

Weet er iemand hier een fijne app om je planten in bij te houden?
Ik gebruik plantnet om planten te herkennen, maar wil eigenlijk ook bij kunnen houden welke planten ik mooi vind, als een soort wist wish list. Kan dat wel in een notitie doen op m’n telefoon maar ik wil er eigenlijk ook plaatjes bij, anders moet ik dat steeds weer opzoeken omdat ik vergeet wat wat is.

Ik geloof niet dat ik in plantnet een plant kan liken zeg maar waar ik zelf geen foto’s van heb.

Ik kwam deze soort gister tegen in het tuincentrum en ik heb me echt in moeten houden:
image
In het echt vond ik m mooier, en vooral heel tof. Maar ben nog bezig om de planten uit de kneusjesbox goede plekken te geven dus kon het echt niet maken, maar moest er vannacht weer aan denken en ik heb spijt lol. Jammer dat dat tuincentrum te ver weg is om snel op en neer te gaan

Ik vind dit altijd zo leuk:
Avond

Ochtend

27 likes

Deze is wel makkelijk te krijgen toch

Mocht je bedenken :grin: Ik had er ook een maar die is helaas overleden

Ik kon via mn provider met korting bij een plantenwinkel bestellen en dat heb ik gedaan. Een anthurium, potgrond en voeding. Half april. Die levering liet eeuwen op zich wachten en toen het eindelijk geleverd werd was ik niet thuis en hebben ze mn pakket zo maar naar een parcelshop gebracht waar ik het niet kon ophalen. Dus geklaagd, ze reageerden prettig en maakten een herlevering. Maar toen werd die verzonden en kreeg ik twee mails. Dus ik dacht al: klopt niet. Worden er vanmorgen twee dezelfde pakketten bezorgd. Dus nu heb ik 2x een anthurium en potgrond en voeding. Heb eigenlijk geen zin om er iets van te zeggen en bovendien zitten beide plantjes in VEEL TE KLEINE potjes, wortels komen er onder- en bovenuit dus ik denk dat ik alles gewoon houd en die plantjes snel overpot. Heb toch zat potgrond.

1 like

Holy shit die prijzen van de monstera variegata. Dat is echt bizar

Jaa ik heb hem ook en elke ochtend en avond verbaas ik me er weer over, zo leuk om te zien.

Op een gegeven moment had ik een wat grotere hiervan, maar na een jaar sloot hij niet meer. Ging eigenlijk alleen maar meer naar buiten hangen. Iemand een idee hoe dat kan? Heb hem ondertussen weggegeven omdat hij ook veel te groot werd, maar wil eigenlijk een nieuwe poging wagen.

Het water is best wel hard waar ik woon en ik krijg dus kalkvlekken op bladeren van planten die ik veel sproei. Ik kan ze er redelijk makkelijk afvegen met een tissue, maar het is wel irritant. En om gedestilleerd water te kopen gaat me misschien iets te ver.

Heeft gekookt water minder kalk? Anders kun je dat af laten koelen en gebruiken

Nee helaas, meer kalk juist want water verdampt en kalk blijft zitten haha.

1 like

Heb je misschien een droger die een waterreservoir heeft? Daar zit namelijk gedistilleerd water in, of misschien ken je iemand die dat heeft. Ik haal namelijk m’n gedistilleerde water bij m’n ouders vandaan.

1 like

Ohh wat slim zeg! Ga ik proberen!

1 like

Zitten daar dan geen zeepresten in?

Nee hoor als het goed is is dat toch weg tijdens het wassen

Het is gedistilleerd water omdat dit water word opgevangen en eerst mistig was. Hierdoor zit er niks in omdat de andere dingen die in water zitten deze vorm niet kunnen aannemen. En dit was mijn basis scheikunde les, iedereen bedankt voor de aandacht en lees bladzijde 5 voor de volgende keer. :joy:

14 likes

Ik denk meer zon! Die van mij staat op de vensterbank op het zuidoosten en krijgt s ochtends en begin van de middag zon. Volgens mij is hij daar heel happy mee ondanks een traan af en toe :sweat_smile:

3 likes

@QueenOfEngland ik snap op zich het principe maar ik zou er toch voorzichtig mee zijn, ik neem aan dat zeepresten toch ergens heen moeten? Vooral wasverzachter, misschien is het wel mogelijk als je dat niet gebruikt.

Op het internet zijn de meningen in ieder geval verdeeld :smiley: ik werd namelijk even heel enthousiast want wij hebben ook een waterreservoir én planten die gedemineraliseerd water nodig hebben, maar ik durf het niet aan.

Maar dat komt toch in je filter terecht? En die maak je dagelijks schoon, die zeep rest deeltjes zijn gewoon net zoals de kalk te grof om in het vermiste water mee te gaan. Dat is scheikundig gewoon onmogelijk.

Heb jij misschien een was-droog combinatie?
Even een domme vraag;
Kunnen we niet gewoon water koken in waterkoker en dat gebruiken? Met thee zetten heb k altijd wel mini restje over. Dat gewoon in een gieter gieten bijv?