Het Plantentopic #2

Kalanchoe thyrsiflora inderdaad, zoals Lula zei :smiley: Hij zat in mijn kneusjesbox. Hij doet het heel goed in de zon, heb nu al 3 rondjes nieuw blad gehad (ze gaan telkens per twee) in iets meer dan een maand!

2 likes

Ik las: “Wie wil” en ik dacht alleen maar why you gon throw that out :fearful:

3 likes

Haa nee hij mag nog wel blijven ondanks ondeugend gedrag

1 like

Busted, mijne was ook kneusje @TantePollewop
Gelukkig helemaal mooi gebleven, vind t een mooi ding.die bladeren zien er zo zacht en tegelijk stevig uit, misschien ga ik ze wel aaien als ik doorsla als crazy plant lady.

Naar een ander vetplantkneusje, dat wel wat blaadjes had verloren, had ik twee dagen niet gekeken en die bleek ineens een heel nieuw dingetje te hebben gemaakt, leuke verrassing.

1 like

Zo ziet de mijne er na twee jaar uit… :upside_down_face:

5 likes

M’n ondankbare bitchass strelitzia nicolai maakt eindelijk een nieuw blad :seedling:

4 likes

Omdat ik veel last had van rouwvliegjes, ben ik gaan googlen op andere mogelijkheden. Kwam ik er achter dat je planten in hydro korrels kan doen. Zonder aarde. :exploding_head: is er iemand die dit bij zijn planten heeft? Overweeg nu langzaam een aantal over te doen op dat systeem. Zou graag ervaringen horen!

Daar heb ik ook over gelezen in een Amerikaanse Facebook pagina. Maar snap hun termen niet helemaal. Ben ook benieuwd naar ervaringen van hier.

ik vind dit er altijd zo zielig uitzien :redface: net als van die kantoorplanten in een enorm vat hydrokorrels die nooit aandacht krijgen

7 likes

Kan dit met iedere plant? Zien je planten er nog blij uit? Merk je verschil met planten in aarde? Is het echt zo veel makkelijker dan aarde?

Ik dacht dus bij kantoorplanten dag die korrels als versiering erop lagen. Dat ze daar onder wel aarde hadden. Dus heb het wel eerder gezien, maar nooit besef dat er geen aarde bij zat.

Ik ga dit morgen direct proberen. Ik voel me echt alsof ik de code gekraakt heb. Hopelijk verdwijnen die stomme vliegjes!!

1 like

M’n philodendron Ernestii komt morgen binnen. Ben echt benieuwd!

1 like

Doe je er dan gewone voeding bij, of speciale? En hoeveel? Heb nu wat stekjes op water maar had gelezen dat ze het met die korrels beter doen. En dat. De vraag, beschadigen de wortels niet als je de plant er weer uit haalt?

Mijn vriend heeft twee Monstera bladeren gestekt en op water gezet (van een plant die op sterven na dood was, dit waren de laatste twee stengels die nog te redden waren haha). Er groeien al nieuwe blaadjes uit en vandaag is er een nieuwe ontrold die heel lichtgroene, bijna witte plekken heeft. Toen ik de rest van de bladeren bekeek zag ik ook op een van de ‘originele’ bladeren een paar lichte plekjes zitten, geen idee of die nieuw zijn of dat die me nu pas opvallen. Is dit nou een soort spontane Variegata mutering of kan het ook iets anders zijn?

Foto's

Oh en ik slaakte vanochtend een kreetje toen ik zag dat mijn pannekoekstekje, die ik al maanden heb maar waar maar niks mee gebeurde (terwijl mijn andere pannekoekjes constant nieuwe blaadjes maken), eindelijk een nieuw blaadje begint te maken. Proud mom :hugs:

6 likes

Ik hou echt al mijn planten aardig goed in leven, maar aloë vera??? Ze gaan helemaal slap hangen, schieten vooral lang uit en zien er zo sip uit. Ik heb er al eens eentje gekort, maar dat was ook geen succes. Was dat een eenmalige domper denken jullie of kan ik die methode nog eens toepassen (op een nieuwe dus oeps)? Of is er een betere manier? Ze staan in goed licht, bijna volle zon op zonnige dagen en krijgen meestal pas water als de grond ingedroogd is…

Kwam toevallig langs een Intratuin tijdens het werk en hier mijn pauze doorgebracht.

Locatie Nijmegen heeft super veel Scindapsus/Epipremnum/Philodendron soorten.

Wilde eigenlijk geen planten meer kopen, maar deze soorten zijn echt mijn liefdes.

12 likes

Had hetzelfde probleem, had een hele mooie grote van mijn moeder haar collectie gekregen. Maar na een aantal maanden was hij helemaal slap, bruin en bladeren die afbraken.

Toen maar in de garage gezet waar hij opeens opbloeide? Toen hij er weer iets beter uitzag heb ik hem maar weer teruggebracht naar mijn moederen ik zag hem laatst en hij was weer helemaal mooi en gezond.

Snapte echt niks van die plant.

Hij staat normaal ongeveer 3 meter van het raam en in de zomer zet moeke ze buiten.

Dat hoort gewoon bij de plant! Ik denk trouwens dat het een epipremnum manjula is, maar het is me bij epipremnums nooit helemaal duidelijk welke nou welke is, de namen worden zo vaak door elkaar gebruikt. (Google ook even op epipremnum happy leaf / n’joy / marble queen.)

Yes, dat zijn luchtwortels!

1 like

Heb net mijn aloe Vera in hydrokorrels gezet. Was nog behoorlijk gedoe met mijn slechte motoriek en rommelige manier van doen. Nu zit ik op de bank naar de aloe te kijken, in de hoop dat ik ‘m gelukkiger zie worden. Ze hebben in ieder geval geen rouwvliegjes meer.

Ga nog even aankijken hoe dit uit pakt. Doe niet direct alle planten. Zou dan liever ook nog eerst naar het tuincentrum willen.

1 like

Kan van teveel water komen. Even voelen of 2 cm diep in de aarde nog nat is. Dan zou ik hem eerst laten opdrogen en dan steeds kleine beetjes water geven