Het Plantentopic

Expert hier haha. Wat wil je weten?

Denk dat ik nu een plantje heb van 15 cm (kwam uit een zaadje), maar hij groeit volgens mij niet echt meer. Blaadjes zijn nog groen, krijgt voldoende water enzo. Hij staat ook gewoon buiten, is het te vroeg daarvoor? Met dat het 's nachts nog wel wat kouder is

Buiten kan wel, ik heb mijn plantjes ook al 3 weken buiten staan (al is er 1 nacht geweest waar ze enige schade hebben opgelopen, te zien aan gele vlekken op de blaadjes). Ik denk dat het mogelijk door een te kleine pot komt dat ie niet meer groeit. Heb je een foto? Tomaten moet je veel ruimte geven, minimaal een pot van 30 cm breed maar nog beter is in de tuin (als je die hebt). Maar in een pot kan het ook. En veel water geven, de grond niet uit laten drogen (maar ook niet verzuipen!).

dan ligt het sowieso aan de pot, denk dat hij nu staat in een met een diameter van 20 cm ofzo. Gele vlekjes of andere verkleuringen zie ik niet. Ik probeer straks een foto te maken

2 likes

@Virago

Dat is geen tomaat haha. Geen idee wat het wel is, maar ik kweek al jaren tomatenplantjes en die zien er zo uit:

Jouw plantje lijkt op het plantje wat erachter staat, in het witte bakje met het stokje. Weet je wat dat is?

Omdat het geen tomaat is kan ik je er niet mee helpen, sorry :disappointed_relieved:

3 likes

oooh lol zal dan paprika zijn, had die 2 gezaaid en wss dan perongeluk door elkaar gehaald :sweat_smile::sweat_smile: toch bedankt voor je hulp

4 likes

Ja! Een vriendin van me is heel goed met planten en heeft er stokjes in gezet. Van bamboe! Daar gaan de luchtwortels en bladeren dan als het goed is een beetje omheen / langs groeien en dan kun je 'm een beetje sturen.

1 like

Ah thanks voor je tip! Maar dat heb ik al, ook 2 bamboestokken inderdaad. Het is mn eerste plantenbaby, en hij is nu na 6 jaar denk ik bijna 2 meter hoog haha. Op zich valt het mee met de wildheid maar 1 kant doet gewoon niet mee en blijft kaal :rage:

Te weinig licht of zo?

Mijn monstera heeft afgelopen 2 weken een beetje te weinig water gehad omdat ik van huis was, en hij is toe aan een grotere pot, maar verder doet hij het goed (veel nieuwe bladeren!)

Ik vraag me alleen af wat ik met die luchtwortels (zo heten ze toch?) moet doen? Hij stond in een hoekje dus had eigenlijk niet door dat ze zo lang aan t worden waren haha.

En hoe kan ik ‘m het beste stekken? Heb 1 blad er ooit afgehaald en op water gezet, daar zijn nu wortels uit geschoten. Zijn er nog andere manieren?

Ik heb ze uiteindelijk deels afgeknipt en dan die uiteinden weer in de pot gestoken!

En schattig je rodondendron. Die wil ik later ook in mn tuin, en dan een paar hele grote!

1 like

Hey, ja ik heb er nog twee, maar wil er graag zelf nog een houden :slight_smile: zal je even een PB sturen :slight_smile:

2 likes

Ik ben nu bezig met het ontkiemen van pitten! Is de eerste keer dat ik het probeer op deze manier:

Weet nog niet of het werkt!

1 like

Vraagje: welke binnenplanten geven (snel) baby’s? Zoals de pilea bijvoorbeeld. Heb gegoogled maar kan dit niet vinden :persevere:

Graslelie/spinnenplant er groeien stengels uit waar weer kleine baby’s aanzitten! Het is een luchtzuiverende plant maar niet zo mooi als de pilea.

2 likes

Het chinees lantaarnplantje groeit mega hard en is daardoor makkelijk te stekken

1 like

Aloë vera’s geven ook snel babietjes!

2 likes

Ging hem even opzoeken nog niet eerder van gehoord. wat een leuk plantje zeg!

1 like

Dankjulliewel @raketje @tuula @trompeloeil !