Het Plantentopic

Proberen dat stukje trellis te laten staan en anders idd snoeien en uitgraven. Sowieso proberen!

@Nebula
Kattengras halen. Works like a charm bij mijn slopers. 2e bij Ah geloof ik.

Dat stuk trellis moet ook echt weg helaas :sob: Ik ga het maar gewoon proberen.

1 like

Kattengras!! Heb dat op 3 plekken in huis staan en merk echt dat als dat niet meer goed is (bij mij blijven ze niet heel lang in leven?) de katten dan weer aan de planten gaan knagen.

1 like

@Violoncello Ik zie goed dat jij je scindapsus dus gestekt hebt, he? Hoe doe je dat. Mijn is een hangplant en nu kan ik er onder wel een bladje vanaf halen maar dan groeit die stengel niet meer door toch? Dat zou ik jammer vinden. Dezelfde vraag voor mijn monkey mask trouwens. Ik zie een soort luchtworteltjes en kan dus een blaadje eraf halen maar dat stopt dat aan de grote plant met groeien, toch?

1 like

Jaa leuk :blush:

Ook nog even ongevraagd advies hoor, maar het lijkt alsof er bij je string of hearts stekje ook blaadjes onder water staan, ik zou zorgen dat echt alleen het stengeltje / takje in het water staat (in ieder geval het punt waar de wortels moeten komen), bladeren in water gaan rotten namelijk.

1 like

Klopt! Een scindapsus, epipremnum, philodendron, monstera adansonii en ga zo maar door stek je allemaal op dezelfde manier.

Ik knip altijd een takje met twee / drie bladeren af, net onder het aanhechtingspunt van een blad. Dan heb je zo’n bruin knobbeltje (luchtwortel) onderaan het stekje. Als je dat in water zet (of direct in potgrond, kan ook) komt daar een wortel uit groeien:

Vervolgens knip ik het stengeltje aan de tak van de plant (dus niet het stekje) nog iets verder af, tot een paar centimeter vanaf het laatste blad. Vanaf het luchtworteltje bij dat blad gaat de plant vervolgens verder groeien:

Op deze foto is het linker takje wat eindigt het takje waar ik het stekje afgeknipt heb. De rechtertak is daarna vanuit hetzelfde knooppunt ontstaan.

@Maestoso

Nee hoor, met de stengel tegen het glas is prima!

9 likes

Ah thanks voor de uitgebreide uitleg met foto’s :grin: Heel lief

1 like

Heb gegoogled maar kan het niet vinden. Op mijn monstera bladen zaten opeens kleine wit/oranje stipjes. Toen ik beter keek bewogen ze. Ze zijn zo klein dat geen goede foto kon krijgen. Heb ze weggeveegd maar week later zijn ze er weer.

Ben je terug??

1 like

:partying_face:

1 like

Mijn croton krijgt eindelijk nieuwe blaadjes :dancingbanana:

Toen ik hem kreeg had hij twee ieniemini nieuwe blaadjes al zitten bovenaan (van een centimeter groot ofzo), maar die wilden maar niet groter worden. En nu zijn het er ineens drie in plaats van twee en zijn ze ook nog eens in een paar weken tijd tot echte bladeren uitgegroeid :grinning:

6 likes

Wauw! :smiling_face_with_three_hearts:

Ik ben een beetje jaloers op je wel, dit is mijn uitgebreide familie Hoya:

(Er komen wel weer nieuwe blaadjes aan :blush:)

2 likes

Welke :scream:

Bij mijn Lidl hadden ze net allerlei kamerplanten voor 3,99, best groot ook (zo rond de 40cm hoog gok ik). Heb nu al spijt dat ik er geen heb meegenomen, ga morgenochtend meteen even terug, denk dat ik voor de leuke ficus ga die ik zag, of misschien nog een zz (want die is zo lekker makkelijk en ik ben lui :grin:)

Super leuk, mooie potjes heb je. Waar zijn die van?
Hebben mensen in het algemeen nog tips voor mooie potten in omgeving Haarlem?

Ik heb mijn mooiste potjes uit de kringloop!

3 likes

Ja ik kijk ook altijd maar in mijn omgeving zijn niet zoveel mooie potjes bij de kringloop. Maar ik blijf zoeken haha.

1 like

Dat kan vrij goed, maar is het beste te doen na snoei, of herfst voor ze de winterrust in gaan. Ze hebben niet veel ruimte nodig, een grote pot is prima. Maar wel elk jaar bijmesten en verse potgrond bovenop. Weet je ook wanneer hij bloeit? (voorjaar, vroege zomer, late zomer) en of het een groenblijvende soort is?

1 like

Nee hij is bladverliezend! Het is clematis guernsey cream. Die zou eigenlijk twee keer moeten bloeien maar bloeit bij ons alleen in het voorjaar. Komt denk ik omdat we m niet goed gesnoeid hebben afgelopen jaar. Het probleem is dat ie vrij snel weg moet. We zouden eigenlijk nog niet dit jaar de schutting doen maar nu willen de buren dat toch wel. Ik heb eigenlijk niet veel keuze dus :sweat_smile: maar weet niet hoe ver ik m kan terug snoeien of dat ik ik moet kijken dat ik het grootste gedeelte los krijg en een trellis voor m maak voor in de pot ofzo.

Nieuwe monstera monkey leaf voor 4,75.

12 likes