Volgens mij is dat de Calathea Corona.
Wow heb je Calathea tips? Die van mij zijn echt diva’s en het lukt me maar niet om ze zonder bruine puntjes te krijgen.
En heb je misschien de naam van die lichtmeter app & de luchtbevochtiger?
Oh! Ik kwam er ook pas laatst achter dat monstera’s liever geen daglicht willen. Hij heeft het altijd goed gedaan, dus kennelijk was hij toch niet ontevreden.
Maar gordijnen dicht dus? Dan was het best donker zeker, of zelfs helemaal? Misschien ga ik dat nu ook maar doen om mijn monstera extra bladeren te laten kweken.
Mijn calathea’s gaan ook lekker met dit weer, zo leuk om te zien. Ik geef ze beide 1x per week een ruime hoeveelheid water en sproei minstens 2x per week met een plantenspuit. Nu af en toe ook wat voeding.
Heb nu sinds afgelopen weekend een maranta erbij. Gok dat ik deze hetzelfde moet verzorgen, maar als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!
Iemand ervaring met de Hoya longifolia ‘china beans’? Deze is ook nieuw, maar ik kan zo weinig over de verzorging vinden op internet.
Ahh zo leuk!
Even heel basic: maranta wil donker staan, vochtige aarde, geen natte voeten, hoge luchtvochtigheid.
Hoya: veel indirect licht, alleen water geven als de aarde helemaal droog is.
Mijn monkey mask gaat echt als een dolle met dit weer, super leuk om te zien
Top, bedankt! Hier kan ik wel mee vooruit.
Niet echt donker donker want ik heb 3 grote ramen waar nog steeds wel wat licht doorkomt, ik vind lastig uit te leggen hoe donker maar donkerder dan dat zou ik t overdag niet krijgen in m’n woonkamer met dit weer. Heb redelijk verduisterende gordijnen, maar aan de zijkanten komt er altijd nog wel wat licht doorheen
Oh oeps! Ik heb mijn monstera’s nu verplaatst naar de slaapkamer waar het lekker donker is met de gordijnen dicht. Mijn dracaena staat daardoor alleen ook in het donker.
Misschien zometeen dan toch maar de boel terug verhuizen.
Hier nog een foto van mijn nieuwste project:
Croton ain’t pleased.
Die app heet Lux Light Meter Pro, werkt makkelijk en had de meeste reviews. Die apps zijn nooit zo betrouwbaar als een echte meter maar deze kwam redelijk uit de testen. Ik heb een goedkope luchtbevochtiger op Bang.good besteld voor nu, met een hydrometer om te kijken hoe en wat. Als dat niet lekker werkt koop ik een echte, alle serieuze youtube plantladies hebben zo’n apparaat van Levoit met 2 misters. Rib uit je lijf dus ik ga het eerst even zo proberen maar het duurt blijkbaar eindeloos voordat die Chinese zooi binnenkomt dus ik weet nog niet hoe de luchtvochtigheid is (vandaag sowieso hoog, alles plakte vanochtend haha).
M’n calathea’s staan met ongeveer 70 footcandles best donker, ik draai ze elke paar dagen zodat ze niet te hard richting het raam gaan hangen. Verder heb ik ze allebei verpot in een niet te grote kweekpot, in een mix van 3-2-1-1 kamerplantengrond, cactusgrond, orchideengrond en perliet.
Ik geef alleen gedemineraliseerd water (bij elke bouwmarkt te vinden, soms heet het accuwater) en voel diep in de pot of ze al dorst hebben. Watermeter is hier ook handig voor! Als ze water willen geef ik kleine scheutjes aan de randen van de pot. Met dit weer sproei ik ze 2 keer per dag, ook met gedemineraliseerd water.
De bladeren zijn supermooi en niet crispy, ze doen het echt helemaal prima zo!
Mijn fatsia is trouwens weer bladeren verloren.
Ik lees dit topic altijd met veel plezier mee. Ik heb niet zulke groene vingers dus steek veel op.
Maaaar ik kwam net een perfect luchtbed tegen voor alle geweldige plantlovers hier:
Deze kan ik jullie niet onthouden.
Dit is toch fantastisch
Die wortels! Zo satisfying! Ik heb nu ook zin mijn peperomia te stekken.
Gewoon in aarde steken zei je toch?
Ja eerst over de helft snijden. Dan heb je er twee. De helft waar het steeltje aan zit, dat punt van het steeltje moet je wel net onder de aarde stoppen. Daar groeien ook wortels uit. Ik heb er een in zo’n vershoudzakje staan om uit te proberen en die heeft dus al wortels. Die andere nog niet.
Er is veel ruimte voor groei als ik mijn Calathea verzorging vergelijk met die van jou haha🙈 dank je wel voor alle tips!
Hoe lang duurde het bij jou tot er wortels aankwamen? Ik ben ook met deze stekjes bezig en ik ben heel benieuwd hoe lang ik nog moet wachten.
Netjes, chef! Ik ben ook aan het experimenteren nu. Net wat sneetjes gemaakt in de uiteindes van planten die op water niet willen wortelen (bijvoorbeeld de schefflera). Ik ben benieuwd.