Het Plantentopic

Oh oeps! Ik heb mijn monstera’s nu verplaatst naar de slaapkamer waar het lekker donker is met de gordijnen dicht. Mijn dracaena staat daardoor alleen ook in het donker.

Misschien zometeen dan toch maar de boel terug verhuizen.

Hier nog een foto van mijn nieuwste project:

Croton ain’t pleased.

Die app heet Lux Light Meter Pro, werkt makkelijk en had de meeste reviews. Die apps zijn nooit zo betrouwbaar als een echte meter maar deze kwam redelijk uit de testen. Ik heb een goedkope luchtbevochtiger op Bang.good besteld voor nu, met een hydrometer om te kijken hoe en wat. Als dat niet lekker werkt koop ik een echte, alle serieuze youtube plantladies hebben zo’n apparaat van Levoit met 2 misters. Rib uit je lijf dus ik ga het eerst even zo proberen maar het duurt blijkbaar eindeloos voordat die Chinese zooi binnenkomt dus ik weet nog niet hoe de luchtvochtigheid is (vandaag sowieso hoog, alles plakte vanochtend haha).

M’n calathea’s staan met ongeveer 70 footcandles best donker, ik draai ze elke paar dagen zodat ze niet te hard richting het raam gaan hangen. Verder heb ik ze allebei verpot in een niet te grote kweekpot, in een mix van 3-2-1-1 kamerplantengrond, cactusgrond, orchideengrond en perliet.
Ik geef alleen gedemineraliseerd water (bij elke bouwmarkt te vinden, soms heet het accuwater) en voel diep in de pot of ze al dorst hebben. Watermeter is hier ook handig voor! Als ze water willen geef ik kleine scheutjes aan de randen van de pot. Met dit weer sproei ik ze 2 keer per dag, ook met gedemineraliseerd water.

De bladeren zijn supermooi en niet crispy, ze doen het echt helemaal prima zo!

Mijn fatsia is trouwens weer bladeren verloren.

Ik lees dit topic altijd met veel plezier mee. Ik heb niet zulke groene vingers dus steek veel op.

Maaaar ik kwam net een perfect luchtbed tegen voor alle geweldige plantlovers hier:
Deze kan ik jullie niet onthouden.
Dit is toch fantastisch :heart_eyes:

Linkje

https://www.wehkamp.nl/intex-luchtbed-palmblad-16156922/

20 likes

Kijk ze gaan!

10 likes

Die wortels! Zo satisfying! Ik heb nu ook zin mijn peperomia te stekken.

Gewoon in aarde steken zei je toch?

Er is veel ruimte voor groei als ik mijn Calathea verzorging vergelijk met die van jou haha🙈 dank je wel voor alle tips!

Hoe lang duurde het bij jou tot er wortels aankwamen? Ik ben ook met deze stekjes bezig en ik ben heel benieuwd hoe lang ik nog moet wachten.

Netjes, chef! Ik ben ook aan het experimenteren nu. Net wat sneetjes gemaakt in de uiteindes van planten die op water niet willen wortelen (bijvoorbeeld de schefflera). Ik ben benieuwd.

Mijn watermelon peperomia stekjes beginnen nu na 2 a 3 maanden eindelijk nieuwe blaadjes te krijgen! Ze hadden wel al een tijdje wortels maar nu dus nieuwe bladgroei :blush: dit weer doet ze ook heel goed merk ik!

(Schefflera stekjes doen nog steeds helemaal niks)

1 like

Verse grond en een niet te lichte plek doen al wonderen denk ik, probeer dat eens? Ben er nog even ingedoken en de donkere kleur achterop de bladeren zorgt ervoor dat er geen licht door de bladeren heen kan, alles wat er aan licht op valt wordt dus echt binnenin het blad gehouden. Lelijke randjes schijnen vooral door te veel licht in combinatie met te lage luchtvochtigheid te komen. En kraanwater is blijkbaar ook snel funest, ik heb ze tot nu toe altijd “schoon” water gegeven maar misschien heeft iemand anders hier weer andere ervaringen?

Verse grond heeft hij net gehad! Ik ga hem meteen wat donkerder zetten. Ik geef inderdaad gewoon kraanwater maar ik weet niet of ik gedestilleerd water zie zitten qua gedoe en geld. Ik hoop dat dit al gaat helpen. Mijn Maranta gaat wel heel lekker maar mijn Calathea en ik zijn niet echt een match geloof ik :unamused:

Ohhh dan ga ik zo ook even spieken of er bij mij wat gebeurt.

Ik ben inmiddels ook geen fan meer van calathea’s :joy: Dit was de eerste plant die ik samen met mijn vriend kocht voor ons huis omdat hij er wel leuk uitzag… what was i thinking :thinking:

1 like

Ik ook niet. Net als de bananenplant.

Sorry @Musa.

2 likes

Ik heb niks met alle palmsoorten/dracaena. Blijft een kwestie van smaak toch.

2 likes

Ik vind dracaena’s niks ook! Mijn lievelingsfamilie is lastig… ik denk maranta of begonia!

Ik heb weer niks met sansevieria elke keer kijk ik ernaar en denk ik nee hoeft niet.

2 likes

Ik vind het ergens wel begrijpelijk want ik vind het een beetje een kantoorplant. Maar ik heb ook mooie met roze randjes en zo. Toch wel leuk.

Ja! geeeen zon

1 like

Ehh excuse me wehkamp, palm??
(Haha wel superleuk trouwens)

2 likes