Wat jammer:( Ik heb ook geen idee waarom deze zo goed gaat. Mijn calatheas gingen allemaal dood en ik had verwacht dat deze net zo lastig zou zijn.
Ah noo. Verplaatsen?
Komt het niet door teveel zonlicht? Ik had een calathea donker staan (vond ik) maar alsnog werden de blaadjes geel en droog. Heb m nu écht donker staan en nu doet hij het veel beter.
Even voor wie een maranta heeft, die kun je dus heel goed stekken, met een beetje geduld. Als je naar je plant kijkt zie je op de langere takken knobbels, waaruit weer nieuwe bladeren of vertakkingen komen. Je hebt zo’n knobbel nodig, liefst 1 verder dan de tak die uit de grond komt. Je knipt deze tak een centimeter onder de knobbel af en zet dat in een klein vaasje. Na een aantal weken zullen er kleine worteltjes aan groeien en als er 3 worteltjes met vertakkingen zijn, kun je het in de grond zetten.
Zo zorg ik ervoor dat mijn plant niet super groot en hangend wordt, en geef ik de stekjes af en toe cadeau!
(Trouwens dit gaat niet bij een calathea, die heeft geen knobbels en moet je scheuren om te vermeerderen.)
Ik heb net deze gekocht
Maar de aarde ziet er zo uit
Ziet er niet helemaal lekker uit, wat kan ik daar aan doen?
Er waren geen waterpluggen meer dames! Heb ze zelfs nog achter laten kijken voor de zekerheid maar ze zijn echt op.
Als er iemand nog katoenkoord nodig heeft, let me know!
M’n calathea’s gaan allebei lekker hard met dit weer, ze krijgen allebei 2 nieuwe bladeren! M’n clubje monstera’s zijn ook aan het bevallen en de dieffenbachia loopt uit. Daar is dit weer toch wel goed voor.
Ik heb trouwens met een lichtmeter app even gekeken hoe het met licht zit in m’n zitkamer, waar alle planten staan. Omdat ik op de begane grond zit en het huis boven me een balkon heeft is er echt te weinig licht om alles goed te laten groeien, dus nu heb ik een LED kweekspotje opgehangen in een donkere hoek en daar het een en ander neergezet. De hoeveelheid footcandles zou precies goed moeten zijn, het lampje staat op een timer en ik ga even bijhouden of het “werkt”. Ik heb een luchtbevochtiger besteld om erbij te zetten, met een hydrometer. Supertechnisch kweekhoekje, ik voel me mega nerdy.
Ik zou hem verpotten en nieuwe potgrond geven. Ik weet niet hoe ruim of krap hij in zijn pot staat, maar als hij nog genoeg ruimte bij de wortels heeft kan je hem gewoon met verse potgrond terug in dezelfde kweekpot zetten.
Edit: Je kunt dit er ook wel afschrapen hoor, maar het is sowieso een goed idee om hem even verse potgrond te geven, dan heeft hij ook weer genoeg voedingsstoffen.
Ik heb m’n gordijnen continu dicht ivm de warmte maar m’n monstera leeft helemaal op! 4 nieuwe bladeren in 3 dagen perst ie eruit. Dacht dat die wel van een beetje licht hielden?
Bloemen, dit is hoe veel peperomia’s bloeien!
Ohhhh dat lijkt me een goed teken! Dankjewel!
Volgens mij is dat de Calathea Corona.
Wow heb je Calathea tips? Die van mij zijn echt diva’s en het lukt me maar niet om ze zonder bruine puntjes te krijgen.
En heb je misschien de naam van die lichtmeter app & de luchtbevochtiger?
Oh! Ik kwam er ook pas laatst achter dat monstera’s liever geen daglicht willen. Hij heeft het altijd goed gedaan, dus kennelijk was hij toch niet ontevreden.
Maar gordijnen dicht dus? Dan was het best donker zeker, of zelfs helemaal? Misschien ga ik dat nu ook maar doen om mijn monstera extra bladeren te laten kweken.
Mijn calathea’s gaan ook lekker met dit weer, zo leuk om te zien. Ik geef ze beide 1x per week een ruime hoeveelheid water en sproei minstens 2x per week met een plantenspuit. Nu af en toe ook wat voeding.
Heb nu sinds afgelopen weekend een maranta erbij. Gok dat ik deze hetzelfde moet verzorgen, maar als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!
Iemand ervaring met de Hoya longifolia ‘china beans’? Deze is ook nieuw, maar ik kan zo weinig over de verzorging vinden op internet.
Ahh zo leuk!
Even heel basic: maranta wil donker staan, vochtige aarde, geen natte voeten, hoge luchtvochtigheid.
Hoya: veel indirect licht, alleen water geven als de aarde helemaal droog is.
Mijn monkey mask gaat echt als een dolle met dit weer, super leuk om te zien
Top, bedankt! Hier kan ik wel mee vooruit.
Niet echt donker donker want ik heb 3 grote ramen waar nog steeds wel wat licht doorkomt, ik vind lastig uit te leggen hoe donker maar donkerder dan dat zou ik t overdag niet krijgen in m’n woonkamer met dit weer. Heb redelijk verduisterende gordijnen, maar aan de zijkanten komt er altijd nog wel wat licht doorheen