Het Plantentopic

Voor de stekjesparty!!

Hmm ik heb deze niet.

Ik zie niet zo heel veel geks eigenlijk, bedoel je dat zwarte verticale lijntje op het rechter stengeltje? Dat is een overblijfsel van het vliesje waarmee dit blaadje aan de hoofdstengel heeft vastgezeten. Vaak kun je dat er vrij makkelijk afwrijven als hij al even in water staat, maar als dat niet lukt is het ook geen probleem.

Wortelende stekjes in water hoeven trouwens niet per se licht te staan. Vaak wortelen ze zelfs beter als ze wat donkerder staan.

1 like

Ik denk dat er niet heel veel aan de hand is!

1 like

Hmm ik zou het even afwachten, komt vast goed!

Ik was nu trouwens toch nieuwsgierig en ging even googelen, maar ik kwam dit artikel tegen:

En hier zie je ook dat de wortels zwarte puntjes hebben (ook trouwens die zwarte lijnen van dat vliesje), dus ik denk dat het helemaal normaal is.

1 like

Ik ben nog maar plantenmama sinds een week maar het gaat nu al mis haha. Hoe komt bovenstaande? Te droog? Het is een Croton (Codiaeum Mammi). Heeft ie plantenvoeding nodig? Staat ie op een verkeerde plek? Staat in de woonkamer, 3 meter van raam op zuiden (wel jaloezieën voor nu met hitte). Het is 29 graden in de woonkamer nu…

Ik weet niet zeker waar je het over hebt, want ik zie ook wat witte aanslag enzo op de bladeren maar dat kan ik niet heel goed zien.

Maar als je het op de eerste foto over die geknakte middennerf hebt: dat ziet er gewoon uit als een beschadiging (door een mens). Is dat misschien niet gebeurt toen je hem kreeg / naar je huis bracht?

Die omhoogstekende middennerf op de tweede foto is gewoon een gekkigheidje van deze soort, zie je wel vaker.

Verder is een croton in mijn ervaring niet heel lastig. Wat vooral handig is is dat hij best goed laat zien wat hij nodig heeft. Als de kleuren verdwijnen en hij groen wordt heeft hij een lichtere standplaats nodig. Als de bladeren slap gaan hangen heeft hij water nodig.

Thanks! Ik bedoelde de bruine vlekjes/dat scheurtje, had het idee dat dat eerst niet zo was maar misschien heb ik niet goed gekeken en zat het er al…

Als het net gebeurt is valt het ook minder op, omdat pas later de randjes bij het scheurtje bruin worden. Ook verschijnen er later dan soms wat lelijke plekjes omdat door dat scheurtje een deel van het blad niet meer zo goed kan worden voorzien van water en voedingsstoffen.

Haha aw ik vind dit zo lief. Helemaal in paniek omdat je plantje misschien niet goed gaat en blijkt er niks aan de hand ahh

1 like

Sorry, ik heb geen idee wat die vreemde vlekken zouden kunnen zijn. Gele bladeren kunnen meerdere oorzaken hebben:

De bladeren kunnen geel worden als de plant te veel water krijgt, maar ook als hij niet direct water krijgt als de potgrond volledig opgedroogd is. (Dat laatste is wat ik nu doe, ik geef niet te veel water, ik laat de potgrond wel helemaal droogvallen, maar geef dan ook direct water. Voorheen had ik ook wat gelige bladeren en dit lijkt te helpen.)

Verder hoeft deze plant echt niet heel licht te staan. Liever een wat donkerder plekje, anders kunnen de bladeren ook flets en gelig worden.

Hoe heb jij hem momenteel staan?

En heb je hem verder al gecheckt? Staat hij nog goed in de pot waar hij nu inzit, geen gekkigheid qua beestjes / schimmels ofzo, zien de wortels er gezond uit?

1 like

Ik ben ook m’n pothos aan het stekken en de puntjes waren echt een week zwart en toen opeens kwamen er worteltjes! Dus geen paniek haha

5 likes

Huh stond die buiten ofzo? Heb je katten? Bij mij graven de katten nog wel eens stekjes uit…

Nieuwste aanwinst!

32 likes

Superraar! Hele huis overhoop halen Haha.

@Bunnyslippers wauw wat een mooie! En met bloemen ook? Waar heb je die vandaan?

1 like

Die planten zijn magic want het groeit wel!

Hier zie je het afgeknipte steeltje en het nieuwe takje. Ze groeien alleen vanaf een node, dat is t punt waar de blaadjes uitkomen. Je hoeft niks weg te halen.

2 likes

Mijn graslelie krijgt voor het eerst een stekje / baby :grinning:

Ik had gedacht dat ik nog zeker tot volgend jaar lente zou moeten wachten omdat mijn plant nog vrij jong is (ik heb hem vier maanden geleden als stekje gekregen) en het groeiseizoen bijna voorbij is natuurlijk. Maar het is nu dus al zover!

(Ik vind die stekjes er zo leuk uitzien en ik kan sinds ik mijn graslelie heb al niet wachten tot ik zo’n soort gevaarte in mijn huis heb staan :blush:)

Foto van google

8 likes

Aan het afgeknipte stuk groeit bij mij altijd heel snel een nieuw takje en soms splits hij zelfs uit naar twee verschillende takjes.

De stekjes worden bij mij alleen nooit een succes. In water wortelen ze heel goed en ze pakken ook in de aarde, maar om een of andere reden krijgen ze altijd verrimpelde blaadjes. Zal wel aan mij liggen.

1 like

Gekocht bij een winkel in de buurt (Evernow in Rotterdam), interieurwinkel die ook wat planten verkoopt.

Zijn inderdaad zaden die je ziet. Ze zei dat ik de oranje kon planten, zijn verse zaden. Weet iemand hier meer van? Geprobeerd te zoeken op internet, maar word er niet wijzer van.

Dit is een anthurium clarinervium volgens mij.

1 like

dat zijn echt zeurplanten. Ik moest voor die van de buren zorgen en die was ook op sterven na dood. Heb hem toen water gegeven en toen werd hij weer perfect, tot dat ik hem weer even vergeten was haha. Denk ook dat ze best kwetsbaar zijn voor veel licht?

1 like