Het Plantentopic

Zullen we een keer een ff stekjesruil organiseren?

• Jaa leuk!
  • Hoeft voor mij niet

0 stemmers

Het hoeft voor mij niet want ik denk ook vooral dat ik weinig bijzonders te bieden heb, maar als het uitkomt qua datum en tijd zou ik altijd voor de gezelligheid kunnen aansluiten. En wie weet onderschat ik mijn planten en zijn jullie wel geïnteresseerd. :blush:

2 likes

Ik dacht hier echt een uur geleden aan. Lijkt me superleuk! Ik ga t wel spannend vinden lol

1 like

M’n broer heeft toch iets goed gedaan tijdens mijn vakantie. Een nieuw blad op m’n pink princess. :tada:

11 likes

Het gaat weer goed met mijn begonia, kiek moar eem:

Helaas kan ik de foto van laatst niet terugvinden in dit topic.

5 likes
Ik heb toevallig gisteren een heel verhaal zitten typen hier over het stekken van bepaalde planten en dit is er ook weer zo een die je op deze manier stekt!

Dit was mijn post:
Het Plantentopic

Wat ik hier niet bij had gezet: Ik zet ze vaak als de wortels nog maar heel klein zijn (zoals op de bovenste foto) al in potgrond. Langer in water kan ook, maar dan worden de bladeren soms wat slap en dan raken de wortels ook wel heel erg gewend aan water waardoor ze behoorlijk moeten wennen als ze vervolgens in de potgrond zitten.

Ik zet een stekje van zo’n soort plant wel eerst in water om te checken of er überhaupt wortels komen. Zo heel af en toe gebeurt het namelijk dat een stekje helemaal niet aanslaat en dat is lastig te zien als hij vanaf het begin al in de grond staat.

1 like

Jep, dat is er één, vaak zijn het maar kleine (licht)bruine knobbeltjes bij zulk soort planten!

2 likes

Ik heb een ficus boompje, de precieze soort weet ik niet. Maar hij groeit overal vrij goed behalve op 1 plek. Deze plek is helemaal kaal. Deze kant staat al wel een flinke tijd naar het licht toe. (Paar weken). Maar ik zie nog geen verschil.
Iemand een idee wat ik hiermee kan doen? Op de andere plekken komen wel regelmatige nieuwe bladeren.

Iemand ervaring met bladstekken? Ik heb ooit het geprobeerd bij een begonia maculata/tamaya, maar dat werkte totaal niet.

Ja dat lukt me ook goed! Ik bedoel dit:
afbeelding

Over begonia’s gesproken, iemand deze ergens gespot? begonia rex vine of cissus discolor.

1 like

Leuk! Ik ben benieuwd :slight_smile:

1 like

Een maand geleden ben ik gestopt met Plantsome te volgen, mijn zamioculcas moest 2 keer per week water volgens hun?? Hij deed het dus ook helemaal niet zo goed en nu geef ik een beetje op gevoel water en ik zie ineens dit! :smiling_face_with_three_hearts:

Ook mijn monstera doet het nu super goed, alleen mijn musa blijft bruine bladeren houden en lijkt ook niet beter te worden, weet iemand wat ik hiermee kan doen?

Alles zit nog in de potjes/grond uit de winkel, helpt verse aarde? Zoja, welke aarde is het beste?

1 like

Ik had altijd al mijn bedenkingen bij Plantsome (überhaupt het idee dat een app je dan gaat vertellen hoeveel water je je planten moet geven), maar dit is wel heel idioot. De enige ‘regel’ voor een zz-plant is namelijk dat je hem niet te veel water moet geven. Verder kan hij alles wel hebben, maar omdat hij zelf in die knollen, takken en bladeren al veel water opslaat kun je de aarde echt volledig droog laten worden tussen twee gietbeurten.

Je musa ziet er inderdaad niet bepaald vrolijk uit :frown:
Over het algemeen krijgt hij bruine randen als de luchtvochtigheid te laag is, maar dit is wel heel extreem en de bladeren zijn ook heel bleek en gelig. Hoe lang heb je hem al en hoe (licht) heb je hem staan? Staat hij misschien niet veel te licht?

Eigenlijk zijn dit de checkpunten voor een bananenplant:

Hij wil een lichte standplaats, dus niet in de schaduw ofzo, maar kijk uit met direct zonlicht. Een beetje ochtendzon kan hij wel aan, maar hij moet absoluut niet in de volle middagzon staan, dat is veel te heftig.

Het is een tropische plant en hij heeft bovendien relatief dunne bladeren die niet veel vocht kunnen vasthouden, maar die ook een groot verdampingsoppervlakte hebben. Hij houdt daarom van een hoge luchtvochtigheid en wil graag en vaak gesproeid worden. Zorg er ook voor dat de potgrond nooit helemaal droogvalt en altijd lichtvochtig blijft.

Hij kan behoorlijk snel groeien en gebruikt daarom ook best wat voedingsstoffen. Als die van jou nog in de potgrond staat waarin je hem hebt gekocht zitten daar waarschijnlijk geen voedingsstoffen meer in, dus ik zou hem zeker verse aarde geven. Gewone potgrond is prima. Als hij (in de lente en zomer) hard groeit en niet meer in heel verse potgrond staat kun je hem zo af en toe wat plantenvoeding geven.

@Truitje dat is een fittonia!

2 likes

Mijn musa heb ik denk ik een half jaar? Geen idee eigenlijk. Hij stond eerst 1,5 meter van een raam op het noorden, nooit echt volledige zon maar wel redelijk wat licht. Al snel werden de bladeren lichter en ook bruin, ik ben ook geen kei met sproeien dat moet ik echt toegeven, dus ik heb ‘m 2 weken geleden op de eettafel gezet en die staat een meter van een raam op het zuiden, daar komt bijna nooit volledige zon door luxaflex, maar wel veel licht. Zal ‘m van de week eens verpotten en ook vaker voeding geven (nog zoiets waar ik slecht in ben) Heeft het zin om de bruine randen er af te knippen?

Hmm dan zal hij in ieder geval zeker niet te licht staan :thinking: Anderhalve meter van een raam op het noorden (waar hij eerst stond) is juist vrij donker.

Ik weet het verder even niet. Ik bedacht nog wel dat hij ook niet in een laagje water moet staan, maar aangezien je hem in een binnenpot hebt staan zal dat vast niet het geval zijn.

Misschien heeft je musa wel een schimmel @Spaarlamp. Daar zijn ze wel redelijk gevoelig voor geloof ik. Ik zou m even ergens apart zetten.

De laatste weken ben ik een experiment aan het doen met niet sproeien. Ik had gelezen dat sproeien eigenlijk geen zin heeft, omdat je dan heeeel kort de luchtvochtigheid omhoog gooit. En plant kan nog niet eens zn poriën open doen en de luchtvochtigheid is alweer normaal.

Ik merk eigenlijk niet zoveel aan mijn planten sinds ik niet meer sproei, behalve dat sommigen meer water nodig hebben. Herkent iemand dit?

1 like

Oh ik ben wel benieuwd! Ik dacht ook van oke een plant houdt van een hoge luchtvochtigheid, hoe kan 1x per week sprayen helpen? Ik doe het sowieso vaker, maar je zou denken dat alleen zon apparaat de luchtvochtigheid consequent omhoog gooit.

De eerste is een senecio cephalophorus, de tweede een peperomia piccolo banda en de derde één of andere begonia (sorry ik weet niet welke precies).

In principe is het bij een dieffenbachia mogelijk zulke losse stengels (hij zit waarschijnlijk net onder de grond vast aan de grotere stengel ernaast) los te maken en uit te laten groeien tot een aparte plant. Maar dan is het wel fijn als ze zelf al één of een paar wortels hebben. Ik zou deze in ieder geval iets groter laten worden eerst.

1 like

Het onderste plantje is volgens mij een fittonia! Ik heb hem in het roze gekocht.
Hij kan ook goed in een terrarium mocht je dat leuk vinden :grinning:

1 like

Ik heb 2 maranta stekken op water gezet vandaag, iemand die wil ruilen over een tijdje? Het is niet die zeldzamere groene, maar die met wat rood

1 like