Het Plantentopic

Maar dit is ook een vrij nieuw blad:

Die is ook heel snel bruin geworden. Vandaar dat ik dacht, misschien moet ik met het nieuwe blad opnieuw beginnen.
ik zou nog een keer nieuwe grond kunnen doen? Aangezien de grond telkens wit uitslaat. Of zeg je ook mee wachten tot het voorjaar

Was even bezig met mijn planten vanochtend en dit vond ik wel leuk: mijn Schefflera in haar nieuwste pot met daarnaast het potje waar ze drie jaar geleden in stond. Denk wel dat ik haar dit voorjaar misschien maar eens een beetje ga snoeien, schijnt goed te kunnen en de vorm wordt nu wel een beetje apart.

17 likes

Als de grond heel droog is zou ik even nieuwe geven, en het ziet eruit alsof je kamer/ruimte heel droog is. Ik zou af en toe (1x per 1 a 2 weken) even lekker sproeien of hem soms in de badkamer zetten als je gaat douche, lekker in wat hogere luchtvochtigheid!

1 like

Ik heb exact hetzelfde voor met deze. Ook benieuwd waar het aan kan liggen. Ik dacht dat ik hem te veel liefde/water heb gegeven, maar ben nog maar een beginnende plantenmoeder, dus lord knows.

1 like

Dit is hoe vol en recht de mijne is. De jouwe heeft wel wat juist!

3 likes

Van de week had ik opeens wat beestjes in m’n monstera, dus had m gauw buiten gezet. Had m eigenlijk al een beetje afgeschreven omdat ik niet verwachtte dat hij de kou zou trotseren. Nou heeft ie dat wel gedaan en alle beestjes zijn er ook uit, heb m goed gecheckt. Maar ik zie nu wel wat rare bruine puntjes / bobbeltjes in het blad. Het zit er echt in, dus kan het ook niet weg vegen. Zijn dit eitjes die echt in het blad zijn gelegd of kan dit verder geen kwaad?

Het is al begonnen toen ik hem aan de noordkant van mijn huiskamer had staan, daar schijnt helemaal geen zon. Dus het is helaas ook geen verbranding. Zo jammer. Maar goed heb net nieuwe grond gekocht, zal hem zo verpotten.

Ik denk een schimmel of anders roest. Dit ziet er niet uit alsof hij verbrand of teveel water heeft gehad. Ik denk ten dode opgeschreven :broken_heart: of zijn dit alleen de aangetaste bladeren en is de rest van de plant ok?

@MACdonalds ik denk dat dit hapjes zijn die uit het blad zijn genomen :stuck_out_tongue: je kan 'm nog even insprayen met een mengsel van water, spiritus en groene zeep/afwasmiddel voor de zekerheid. Over een weekje nog een keer sprayen en controleren of je nog ziet, want misschien zitten er nog eitjes in die uitkomen.

@Zomerjas ik denk ook bij jouw monstera beestjes. Heb je 'm al helemaal goed gecheckt? Een blad wordt eigenlijk nooit zomaar snel bruin. Je aarde ziet er wel een beetje oud uit. Ik zou de bovenkant eraf schrapen en een nieuw laagje geven. Ik denk ook dat je 'm te nat houdt aan de witte uitslag te zien, maar dat weet ik niet zeker.

1 like

Haha ik moet nu denken aan rupsje nooitgenoeg, met die hapjes uit het blad. Maar kan idd goed zijn, ik ga eens een spraytje maken en behandelen.

Een tijdje terug had ik gemeld over mijn alocasia van de Lidl die beestjes had. Ben teruggegaan, heb zonder problemen een andere alocasia meegekregen (heb een Lauterbachiana gekozen). Mocht de eerste ook gewoon houden en proberen om m beter te krijgen, dus heb er nu 2. Ben ook die continu aan het checken op beestjes, want ik wil dat ie blijft leven. Hij heeft net een nieuw blad gekregen en ik vind het zo tof om zo’n nieuw blad en stengel aan mn Stingray te zien

Dankjewel! Vind die van jou overigens ook heel erg mooi.

haha ik vind beestjes ook altijd een soort van cute, maar niet als ze mijn planten doodmaken. Ze mogen best een paar hapjes, maar ze moeten altijd weer uit de band springen…

Supernice van de Lidl! Beestjes zijn wel goed te bestrijden hoor. Een stingray is ook zo mooi <3 Beestjes zijn gewoon wel irritant en ik ben te lui om er helemaal vanaf te komen ben ik wel achter.

1 like

Ik heb vandaag eindelijk mijn monkey mask waar ik eerder geen raad mee wist, verplant. Ik ben er blij mee en denk mijn plant ook! Ik had alleen geen schaaltje meer voor eronder dus nu staat hij tijdelijk even op een oliebollenschaal. :sweat_smile:

En ik heb een tijdje terug zo’n bonsaikit gekregen, met zaadjes en benodigdheden om je eigen bonsaiboompje te kweken. Dus dat is m’n nieuwe project. Ben heel benieuwd of het echt wat gaat worden. Ik heb vandaag mijn kiemplantjes verpot. Moet nog even geduld hebben want pas over zo’n 3 jaar zou je een boompje hebben wat je kunt shapen. :joy:

14 likes

Oh die miniboompjes🥰

1 like

Ik spray mijn planten preventief in tegen beestjes eens in de zoveel tijd en ook om gelijk het stof er af te halen. Is gewoon een spulletje van ecostyle.

Je Monstera zou ik gaan opbinden en eventueel een beetje snoeien waar het opbinden niet wil lukken. Zonde om weg te doen!

1 like

Ik spray sommige planten nu iedere dag omdat de verwarming weer aan staat, maar nu heeft mijn alocasia polly toch spint gekregen :sob:

Ik had weer eens een poging gedaan met een kerstster (een mini van de Lidl), hij staat er nog geen week en is nu al aan het sterven. Vorig jaar heb ik er ook al een binnen twee weken om zeep geholpen en een aantal jaar ervoor heeft hij het ook niet lang volgehouden. Iemand hier tips hoe die krengen langer dan 2 weken in leven te houden?

Peperomia rotundifolia misschien?

Ik was deze post al kwijt, maar nee ik las zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik het niet meer heb gedaan. Als hij dit voorjaar weer bloeit ga ik het wel proberen, want heb spijt.

1 like

Aah klinkt gezellig. Doen ze het daar goed? Ik ben echt zo zoekend naar een plaats waar mijn Calathea zich chill voelt. Stond al zo ver weg bij mijn raam als maar kon maar toch nog bruine randen, en 't nieuwe blad heeft ook niet zoveel tekening wat niet helemaal goed schijnt te zijn. Heb 'm nu in m’n hal gezet met alleen maar een raam helemaal tegen het plafond aan dus nul direct licht. Vind 't een prachtige plant maar wel echt lastig.

Ik begin er niet meer aan. Had een hele mooie, grote maar die was ook alleen maar ongelukkig. Stond eerst naast een raam op t zuiden. Toen heb ik m veel donkerder gezet en toen ging hij nieuwe blaadjes maken maar die werden al weer bruin voordat ze uitgerold waren. Hij maakte echt heel veel nieuwe blaadjes maar geen kwamen helemaal uit. En hij zakte steeds verder in. Heb m achtergelaten toen ik ging verhuizen.

1 like