Als je een beetje creatief bent kan je terracotta potten kopen en zelf verven, kan een hoop schelen gezien potten best aan de prijs zijn imo. Voor de rest zou ik even kijken bij je lokale tuincentrum, bij mij hebben ze echt heel veel verschillende potten!
Tuincentra inderdaad en dan even goed speuren. Sommige zijn heel duur maar je hebt soms ook wel hele mooie voor een lagere prijs. En de kringloop!
Heeft iemand ervaring met het stekken van een klimop in huis? Gaat om de: Hedera helix ‘Mein Herz’.
Ik heb nu gewoon wat afgeknipt en weer in de grondgestoken.
Geef jij je planten plantenvoeding in de wintermaanden?
- Ja
- Nee
- Ligt aan de plant
0 stemmers
1 plant heeft denk ik bladluis gehad. Heb hem helemaal schoon gespoten 2x en zie nu niks meer zitten, maar hij is echt helemaal gaan hangen en is een beetje verkleurd. Is hier nog wat aan te doen?
Ik zou een uitloper eerst even in wat er stoppen en wachten tot er wat worteltjes aan komen en dan pas in de grond stoppen. Klimop is een makkelijke en harde plant, die kan heel wat hebben.
Bladluis behandel ik altijd met een plantenspuit met een mix van 1 deel water, 1 deel spiritus en een 1 theelepel (zeg maar 1 flinke druppel) afwasmiddel. Goed mengen en dan op de plant spuiten, en zorgen dat de grond zo min mogelijk wordt geraakt. Mocht dit moeilijk zijn, dan leg ik even een plastic zak tussen de bladeren en de grond.
Denk je dat je de grond hebt gespoten? Dan even het bovenste laagje eraf halen en wat verse potgrond. Zorg dat het spul niet verder de grond in gaat met water geven. Als je alleen de bladeren hebt gedaan hebt, gewoon even wachten. Het kan best even zwaar zijn voor de plant, maar hij zou weer goed moeten opveren.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga over een paar dagen op vakantie dus ik hoop dat de buren er goed voor zorgen en dat als ik terugkom hij er wat beter uitziet.
Ik heb een Palm die het altijd vrij goed gedaan heeft, maar nu heeft hij opeens verschillende stengels met dode bladeren. Er komen ook steeds meer dode bladeren bij! Iemand enig idee wat er mis gaat?
ik heb hetzelfde Bij mij is het een combo van droge lucht (verwarming) en volgens mij spint wat een paar planten lijken te hebben
Iemand hier in dit topic heeft ooit de app ’ picture this’ genoemd, als je daarmee een foto maakt van je plant geeft hij suggesties welke het kunnen zijn!
Werkt bij mijn plantjes supergoed!
Het uit me niet om via jouw foto op het scherm te identificeren helaas.
(p.s. eeuwig dank voor deze tip nog, die app geeft ook aan wat voor verzorging je plantjes nodig hebben!)
Volgens mij werd hier gezegd dat kaneel daar goed tegen helpt. Maar sowieso dat hierboven ergens wel tips staan.
Ik heb dus nu zo’n plantenmonitor. En ik vind het echt mega leuk! Vind wel dat hij overdrijft met droogte van de grond maar hij meet dus ook temperatuur. Ik zie de hele tijd te checken
Kaneel heeft bij mij inderdaad veel vliegjes uitgeroeid. Eén plant heb ik ook verpot, omdat die toch naar een grotere pot moest en daar lijken nu juist nog af en toe vliegjes in te zitten. Ik laat mijn plantjes nu nog een beetje uitdrogen en anders ga ik toch de aaltjes (nematoden) proberen die iemand hier noemde. Misschien ligt het ook aan de tijd van het jaar, want er waren hier meer mensen met rouwvliegjes dacht ik.
Ik geloof dat het bij dit soort palmen normaal is dat een tak op een gegeven moment uitdroogt en sterft! Je kunt ze er als het goed is makkelijk tussen uithalen om ruimte te maken voor nieuwe groei. Als hij er verder nog goed uitziet is er volgens mij geen reden tot paniek!
Je kunt wel nog kijken of ie niet te nat staat of teveel in de tocht.
Kwantum heeft ook vaak hele leuke! En kringloop idd
Zo mooooooi! Mijn pannekoek is een lang stammetje met heel weinig (maar wel grote) blaadjes. Doe je nog iets bijzonders behalve water geven?
ja woww teach us!
@Sparkles @InEuropa
Ik doe eigenlijk niks bijzonders… Hij staat niet in direct zonlicht maar krijgt wel voldoende licht. Verder draai ik hem om de paar dagen zodat hij mooi rond groeit en ik geef hem ongeveer 2x per week water. Als hij gele blaadjes krijgt geef ik wat meer water, dat helpt altijd wel. Ik ben alleen laatst verhuisd dus hoop dat hij nu ook mooi blijft doen!
Ik heb onlangs een aloë veraplant gekregen. Alleen zit de plant in een pot zonder zo’n plastic binnenpot. Is dit heel erg? Of moet ik nu echt naar het tuincentrum om zo’n plastic binnenpot te halen?