Het Plantentopic

Hoe gaat t hier met de rouwvliegjesbestrijding? Ik heb af en toe wel last van n vliegje of 2 bij 3 plantjes. Heb 1 keer zo’n kaneelgieting gedaan maar de week erna niet opgevolgd dus dat heeft niets uitgehaald helaas. Misschien nog eens proberen. Wil ook nog zand halen voor bovenop de potgrond, dat schijnt ook te helpen.

Ik las ook dingen over Tijm thee aan je planten geven.
Ik heb altijd ook wat vliegjes, maar het worden er niet meer, eerder minder dus er is er niet zoveel aan de hand denk ik. Af en toe de vliegjes opzuigen met een stofzuiger kan ook al helpen de vliegjes populatie in de hand te houden? :slight_smile:

1 like

Ik merk al verschil! Heb vandaag maar 2 vliegjes doodgeslagen, terwijl het er normaal altijd wel tientallen waren. De aaltjes doen hun werk zo te merken :smiley:

2 likes

Ik las ergens dat ze zo’n 200 eitjes leggen per keer:

“Een volwassen rouwvlieg leeft maar ongeveer twee dagen. De vrouwtjes leggen echter zo’n 200 larven per keer in de potgrond, waardoor het snel kan uitgroeien tot een plaag.”

Dus ook al heb je maar enkele vliegjes, zou ik toch proberen er iets tegen te doen. Voor je het weet zitten ze in al je planten…

Ja ik ben dus ook bang dat het een plaag kan worden. Vind het ook een naar idee dat er misschien larven in mn pot rond krioelen :nauseated_face:

Maar aaltjes zijn geen larven! De vliegen zorgen voor de larven. Aaltjes zijn een soort van superkleine wormpjes (je kan ze niet zien met het blote oog). Liever kleine regenworm-achtige beestjes dan larven toch?

Nee ik bedoelde ook de larven van het rouwvliegje/rouwmug! Daar heb ik afgelopen week nog n filmpje gezien op youtube (ze kropen in colonne :cold_sweat:) . Echt heel vies! Maar ik vind de aaltjes vooral vrij prijzig. Dan wil ik wel echt zeker weten dat het in 1x goed werkt zeg maar.

Ik doe iets fout met mn pannekoekenplantje want er valt elke dag ineens een blaadje met steel en al van de stam af… blaadjes zijn niet geel. Wat doe ik fout? Teveel water?
Hij deed t zo goed en nu heb ik nog maar 10 blaadjes over zo.

Geen paniek, het is gewoon winter en donker en grauw. Je plant heeft niet zoveel bladeren nodig om licht om te zetten en die extra ballast kost hem wel veel energie, wat hij dus minder heeft want er is minder licht. De mijne had nog maar drie bladeren ofzo aan het einde van vorige winter en is in de lenten als een gek blas bij gaan maken. Het is even lelijk, maar komt goed. Als je kunt probeer hem dan wat lichter te zetten, maar anders is het even niet anders.

3 likes

Ja, hier ook een heel sneue pannenkoek @Diederik, ik ben echt blij als het over een paar weken weer lichter gaat worden want al mijn planten zijn zo sip haha :sob:

2 likes

Ik laat de verwarming op 17 of 18 staan, maar ons huis wordt meestal niet kouder dan 19 graden, dus dan slaat hij alsnog niet aan. Hoe koud wordt het bij jou als hij uitstaat? Ik denk dat de meeste kamerplanten 12 graden ook wel overleven, maar mijn oude huis werd ook wel 2 graden als de verwarming uitstond, dat is voor de planten en je huis niet goed :stuck_out_tongue:

1 like

Sowieso 16-17 graden, is voor je appartement ook beter (ivm.vocht enzo). Bovendien, mocht het plots hard gaan vriezen je hebt niks aan, dan loopt je altijd het risico dat je verwarmingsbuizen gaan bevriezen.

2 likes

Eerst twijfelde ik nog of ik ze zou kopen, maar ben heel blij dat ik het toch gedaan heb. Ik wist niet dat het zo makkelijk zou zijn om ze te laten groeien.

5 likes

Ik heb de afgelopen drie weken bijna al mijn planten verpot door friggin’ rouwvliegjes waar ik strontchagrijnig van werd. Keek ik vanmorgen in mijn enorme monstera en jaaaahoor. Zaten ze daar nu in. Dus die heb ik helemaal gesloopt, de luchtwortels eraf geknipt en net weer in de pot gezet. Hopelijk ben ik er nu vanaf.

4 likes

Als je vliegjes hebt, zijn dat sowieso rouwvliegjes? Ik heb er een paar bij een Pannenkoekje, wist niet dat ik er iets mee moest!

Ze kwamen bij mij ook bij mijn pannenkoeken vandaan. Ze leggen eitjes in de potgrond en dan zie je op gegeven moment witte mini larfjes rondkruipen die weer vliegjes worden.

Argh, rot he! Ik ben er ook nog niet helemaal vanaf. Mn vliegjes gevoelige planten staan nu boven op de badkamer. Zag er gisteren nog eentje vliegen. Heb 1,5 week geleden zo’n kaneelgieting gedaan en dat moet eigenlijk nog eens herhaald worden. Maar ik wil de planten ook niet te nat houden want daaar komen die vliegjes juist op af. Na een rondje google wel veel goede resultaten gelezen over de kaneel en toch wat minder over de aaltjes. Dus ik twijfel heel erg of ik nou 22 euro ga uitgeven daaraan…

Kaneel kende ik nog niet! Ik had wel overal bakjes wijn staan, maar daar kwamen ze echt niet op af haha.

Als je veel rouwvliegjes hebt (of erg veel planten haha) dan is het het echt waard. Ik liep al drie maanden te klungelen met overpotten, niet teveel water geven, kaneel etc. en het werden er alleen maar meer omdat het niet bij te benen is… Met de aaltjes was ik er binnen anderhalve week helemaal vanaf. Ik was echt bijna in staat om al mijn planten in de groenbak te gooien en dat zegt wat haha!

1 like

Niet veel vliegjes, wel n stuk of 30 planten haha. Maar heb de drie die er last van hadden nu wel geisoleerd. (Als t goed is…zie hier beneden niets vliegen). Maar ben toch niet helemaal gerust. Ik houd de aaltjes nog even in gedachte!
Ben trouwens ook panisch aan het controleren op spint/wolluis. Ook bang om daar opeens een plaag van te hebben.

1 like