Iemand tips hoe ik mijn bananenboom kan temmen De stam wordt steeds langer en de bladeren komen daar uit. Hij neemt inmiddels de halve bank in beslag, jungle-gevoel gegarandeerd
Maar een beetje to much als je het mij vraagt.
Bij mij is het nu knudde, droge lucht, te weinig licht, de dopluizen slaan weer toe, de helft van de blaadjes valt er af… Ik ben aan het overwegen iets met groeilampen te bouwen, als dat niet al te lelijk wordt. Ik geef hem nu eens in de 3 weken een kan water, als de vochtigheid volgens de sensor onder de 30% komt. Sproeien is bij mij misschien ook wel een goed idee!
Wat zonde! Extra licht is wel een goed idee. Ik wilde misschien dit licht ophangen in huis (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30303072/) en bedacht me dat ik de boom daarnaast kon zetten, maar ik weet niet of deze op zijn koele stand een goede lichtverhouding heeft.
Ik begin nu al een beetje spijt te krijgen van de olijfboom, voel me een beetje schuldig naar het boompje toe om hem uit zijn fijne omgeving gehaald te hebben
Heeft iemand hier toevallig aaltjes gebruikt om van rouwvliegjes af te komen? Zo ja; waar heb je die besteld?
Ik wil ze ook! Ik word helemaal gek van die beestjes, steeds zijn ze even weg en dan zijn ze er weer met hele zwermen ;(
Ja super stom… Ik gebruik nu kaneel en heb er (gelukkig) niet veel last van maar ik wil ze ALLEMAAL dood hebben. Heb nu aaltjes besteld in poedervorm (lol ongeduldig) en krijg het als het goed is morgen of overmorgen binnen.
Laat je ons weten of je er vanaf bent na de aaltjes? Ik heb hier en daar wel eens een vliegje maar heb mn pannekoek weggegooid omdat t 1 groot vliegenfesfijn was. Vind aaltjes alleen zo duur helaas…maar als ze daarna echt weg zijn wil ik t wel proberen.
Ik heb ook nog steeds last van rouwvliegjes. Succrs met de aaltjes. Hopelijk werkt het. Misschien moet ik het toch ook maar proberen.
Mijn vriend geeft de plantjes altijd water. Nu staat de pannenkoekenplant er slecht bij. Er vallen veel bladeren uit of worden bruin. Hij is nu ook wat kaal. Er liggen ook wat witte korrels in de aarde (misschien schimmel?). Ook zit er zo nu en dan wat condens op de pot aan de onderkant.
Ik denk dat de plant teveel water heeft gehad. Heeft iemand hier meer verstand van? Is die plant nog te fixen?
Yes will do!
Ja heb ook echt 22 euro betaald voor 10 vierkante meter aan aaltjespoeder. Ik denk dat al m’n planten bij elkaar nog niet eens 2 vierkante meter zijn
Ziet er prima uit hoor, gewoon even de aarde droog laten worden voor je weer water geeft. Komt goed!
Ik had van de zomer zooooooooo veel last van rouwvliegjes, was het toen ook helemaal zat en heb uiteindelijk toch maar met aaltjes behandeld. Was een hels karwei (ik heb blijkbaar nogal veel planten ) maar ze zijn nu allemaal weg dus ik vond het het meer dan waard. Werd helemaal leip van die stomme vliegjes overal haha. Succes met de behandeling, hoop dat het bij jou ook goed werkt!
Wat zijn aaltjes
Ik ken alleen deze:
Ik heb ook echt heel veel last nu van rouwvliegjes, ik lees nu dat kaneel zou moeten helpen? 2 eetlepels kaneel in gekookt water, dan alleen het water daarvan gebruiken en niet het residu onderin?
Aaltjes zijn een soort heel kleine wormpjes, die de natuurlijke vijand zijn van veel insectenlarven. Als je veel last hebt van rouwvliegjes dan zit het probleem vnl in de vele eitjes die ze leggen in je planten. Daar komen larfjes uit die je planten aanvreten en zich vervolgens ontwikkelen tot de vliegjes die we zo vervelend vinden.
De vliegjes zelf leven maar heel kort, dus je moet de ze vooral aanpakken door te zorgen dat ze zich niet meer kunnen vermenigvuldigen- ofwel door ervoor te zorgen dat ze geen eitjes meer kunnen leggen (bijv een laag aangestampt zand bovenop alle planten zodat ze er niet doorheen kunnen graven), of door te zorgen dat de eitjes nooit vliegjes worden (die zich weer kunnen voortplanten).
Aaltjes eten larven, je kunt zakjes met aaltjes kopen en oplossen in water en in je planten gieten. Dan gaan ze actief opzoek naar de rouwvlieglarves en eten ze op. Niet vegan helaas, die aaltjes gaan uiteindelijk dood als er geen voedsel meer is, maar wel een milieuvriendelijke natuurlijke manier van bestrijding van plaagdieren, zonder chemische goedjes en zonder dat je planten er last van hebben.
Tldr; aaltjes zijn kleine wormpjes die de larven vd vliegjes opeten zodat ze zich nooit ontwikkelen tot rouwvliegjes en je de cyclus doorbreekt.
Hoe gaat t hier met de rouwvliegjesbestrijding? Ik heb af en toe wel last van n vliegje of 2 bij 3 plantjes. Heb 1 keer zo’n kaneelgieting gedaan maar de week erna niet opgevolgd dus dat heeft niets uitgehaald helaas. Misschien nog eens proberen. Wil ook nog zand halen voor bovenop de potgrond, dat schijnt ook te helpen.
Ik las ook dingen over Tijm thee aan je planten geven.
Ik heb altijd ook wat vliegjes, maar het worden er niet meer, eerder minder dus er is er niet zoveel aan de hand denk ik. Af en toe de vliegjes opzuigen met een stofzuiger kan ook al helpen de vliegjes populatie in de hand te houden?
Ik merk al verschil! Heb vandaag maar 2 vliegjes doodgeslagen, terwijl het er normaal altijd wel tientallen waren. De aaltjes doen hun werk zo te merken