Het Plantentopic

De ananas is van mijn ananasplant gevallen :slightly_frowning_face:. Weet iemand of er uit dezelfde plant nog een ananas kan groeien?

Kan ik nu nog verpotten? Ik weet dat je dit het beste in de lente kunt doen maar 1 plant heeft nog een enorme groeispurt gehad. Misschien doordat het nog lang warm/zonnig is geweest? Ik heb vandaag ook nog n erwtenplantje gekocht die in super natte aarde staat. Ik weet niet of ik die nu gewoon kan laten drogen of beter even verpotten?

Nee ik geloof van niet! Een plantenverkoopster vertelde me eens dat ze het een stomme plant vond omdat ie maar 1x een ananas maakt en daarna vrij saai is haha

1 like

Weet iemand hoe rattenstaartjes werken?

dit is mijn kleintje, heb net even alle losse/dode bladeren eraf gehaald (lieten meteen los) en nu is het echt een zielig hoopje plant.


Dit is mijn grote en die doet het echt een flink stuk beter. Géén idee wat ik fout doe met dat kleintje…

Oh help, hier gaat ook iets niet goed.


Ik heb hem nog maar 2 maanden, ik kon dit zo uit 1 stam trekken…
De onderste bladeren verkleuren ook geel met donkerbruine vlekken. Toch teveel water?

Denk van wel ja!

1 like

Ik vind hem meer op dat plaatje lijken dan op een monstera

Ik weet denk ik wat je bedoelt. Dat die ene zeldzame eigenlijk nooit wordt verkocht maar mensen hem soms wel zo noemen. Hier heb je echt niks aan sorry.

1 like

Ik ben dit topic aan het doorlezen, en ben heel erg benieuwd of je nog tips hebt voor de verzorging van een olijfboom! Ik heb er sinds een maand twee (een grote en een baby), ze staan nu 2 weken binnen. Helaas heb ik al een paar gele blaadjes gespot… Het is hier heel droog hier binnen, dus ik besproei ze af en toe, en ik probeer niet al te veel water te geven, 2x p/week. Ik heb de plantmonitor ook besteld, ben benieuwd!

Probeer niet teveel water te geven, 2x per week is echt veel in deze periode; het is niet warm en de zon schijnt amper dus ze verdampen niet veel water. Een plant kan je beter oppeppen nadat hij wat te droog heeft gestaan dan als hij te nat heeft gestaan. Ik zou ze lekker licht zetten en de ene week sproeien en de andere water geven. Dat er blaadjes geel worden of afvallen is heel normaal, je plant komt wrs van het tuincentrum waar het superlicht is, veel lichter dan bij je thuis en dan heeft de plant gewoon niet zoveel blad nodig en kan dat ook allemaal niet verzorgen/levend houden. Ze zullen in de lente/zomer wel weer veel blad bijmaken, zeker als je ze buiten zet dan. Veel plezier ermee!

Thanks! Ja echt zo weinig water geven? En dan wel meteen wat meer (halve liter) of minder? De vrouw bij wie we hem kochten zei dat we het lokale weer daar moesten bijhouden en een beetje water geven als het daar regende, maar dat is best een gedoe :sweat_smile:
Ze hebben altijd buiten in Zuid-Frankrijk gestaan (wel in pot), dus veel zonuren gehad maar inderdaad ook niet veel water. Ik hoop dat ze het volhouden hier!

Ja doei haha dat is toch niet te doen? Ik zou hem gewoon om de week geven tot het water niet meer snel wegzakt en de andere week lekker sproeien. Ik hoop ook dat ze het vol gaan houden, zal vast even wennen zijn maar als je ze niet verzuipt of naast de verwarming zet komt het vast goed!

1 like

Hebbe jullie leuke ideeën voor luchtplantjes? Heb er nu een paar, maar een beetje inspiratieloos ben ik wel.

Iemand tips hoe ik mijn bananenboom kan temmen :sweat_smile: De stam wordt steeds langer en de bladeren komen daar uit. Hij neemt inmiddels de halve bank in beslag, jungle-gevoel gegarandeerd :banana: Maar een beetje to much als je het mij vraagt.

8 likes

Bij mij is het nu knudde, droge lucht, te weinig licht, de dopluizen slaan weer toe, de helft van de blaadjes valt er af… Ik ben aan het overwegen iets met groeilampen te bouwen, als dat niet al te lelijk wordt. Ik geef hem nu eens in de 3 weken een kan water, als de vochtigheid volgens de sensor onder de 30% komt. Sproeien is bij mij misschien ook wel een goed idee!

Wat zonde! Extra licht is wel een goed idee. Ik wilde misschien dit licht ophangen in huis (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30303072/) en bedacht me dat ik de boom daarnaast kon zetten, maar ik weet niet of deze op zijn koele stand een goede lichtverhouding heeft.

Ik begin nu al een beetje spijt te krijgen van de olijfboom, voel me een beetje schuldig naar het boompje toe om hem uit zijn fijne omgeving gehaald te hebben :redface:

Heeft iemand hier toevallig aaltjes gebruikt om van rouwvliegjes af te komen? Zo ja; waar heb je die besteld? :slight_smile:

Ik wil ze ook! Ik word helemaal gek van die beestjes, steeds zijn ze even weg en dan zijn ze er weer met hele zwermen ;(

Ja super stom… Ik gebruik nu kaneel en heb er (gelukkig) niet veel last van maar ik wil ze ALLEMAAL dood hebben. Heb nu aaltjes besteld in poedervorm (lol ongeduldig) en krijg het als het goed is morgen of overmorgen binnen.

1 like

Laat je ons weten of je er vanaf bent na de aaltjes? Ik heb hier en daar wel eens een vliegje maar heb mn pannekoek weggegooid omdat t 1 groot vliegenfesfijn was. Vind aaltjes alleen zo duur helaas…maar als ze daarna echt weg zijn wil ik t wel proberen.