Het Plantentopic

Ik laat de verwarming op 17 of 18 staan, maar ons huis wordt meestal niet kouder dan 19 graden, dus dan slaat hij alsnog niet aan. Hoe koud wordt het bij jou als hij uitstaat? Ik denk dat de meeste kamerplanten 12 graden ook wel overleven, maar mijn oude huis werd ook wel 2 graden als de verwarming uitstond, dat is voor de planten en je huis niet goed :stuck_out_tongue:

1 like

Sowieso 16-17 graden, is voor je appartement ook beter (ivm.vocht enzo). Bovendien, mocht het plots hard gaan vriezen je hebt niks aan, dan loopt je altijd het risico dat je verwarmingsbuizen gaan bevriezen.

2 likes

Eerst twijfelde ik nog of ik ze zou kopen, maar ben heel blij dat ik het toch gedaan heb. Ik wist niet dat het zo makkelijk zou zijn om ze te laten groeien.


5 likes

Ik heb de afgelopen drie weken bijna al mijn planten verpot door friggin’ rouwvliegjes waar ik strontchagrijnig van werd. Keek ik vanmorgen in mijn enorme monstera en jaaaahoor. Zaten ze daar nu in. Dus die heb ik helemaal gesloopt, de luchtwortels eraf geknipt en net weer in de pot gezet. Hopelijk ben ik er nu vanaf.

4 likes

Als je vliegjes hebt, zijn dat sowieso rouwvliegjes? Ik heb er een paar bij een Pannenkoekje, wist niet dat ik er iets mee moest!

Ze kwamen bij mij ook bij mijn pannenkoeken vandaan. Ze leggen eitjes in de potgrond en dan zie je op gegeven moment witte mini larfjes rondkruipen die weer vliegjes worden.

Argh, rot he! Ik ben er ook nog niet helemaal vanaf. Mn vliegjes gevoelige planten staan nu boven op de badkamer. Zag er gisteren nog eentje vliegen. Heb 1,5 week geleden zo’n kaneelgieting gedaan en dat moet eigenlijk nog eens herhaald worden. Maar ik wil de planten ook niet te nat houden want daaar komen die vliegjes juist op af. Na een rondje google wel veel goede resultaten gelezen over de kaneel en toch wat minder over de aaltjes. Dus ik twijfel heel erg of ik nou 22 euro ga uitgeven daaraan…

Kaneel kende ik nog niet! Ik had wel overal bakjes wijn staan, maar daar kwamen ze echt niet op af haha.

Als je veel rouwvliegjes hebt (of erg veel planten haha) dan is het het echt waard. Ik liep al drie maanden te klungelen met overpotten, niet teveel water geven, kaneel etc. en het werden er alleen maar meer omdat het niet bij te benen is… Met de aaltjes was ik er binnen anderhalve week helemaal vanaf. Ik was echt bijna in staat om al mijn planten in de groenbak te gooien en dat zegt wat haha!

1 like

Niet veel vliegjes, wel n stuk of 30 planten haha. Maar heb de drie die er last van hadden nu wel geisoleerd. (Als t goed is…zie hier beneden niets vliegen). Maar ben toch niet helemaal gerust. Ik houd de aaltjes nog even in gedachte!
Ben trouwens ook panisch aan het controleren op spint/wolluis. Ook bang om daar opeens een plaag van te hebben.

1 like

Dan kun je het nog even aankijken toch? Als ze alleen in die drie planten zitten kun je je daarop concentreren, duurt mss wat langer maar dan zou ik 22 euro ook duur vinden. Ja ik check mijn planten sindsdien ook regelmatig haha, het zijn wel een beetje zorgenkindjes met alle verschillende beestjes die je erin kunt krijgen

Pff hier zitten ze ook en de kaneelgieting doet weinig, mijn pannekoek zit er helemaal onder. Heb ik aan 1 verpakking aaltjes genoeg om iets van 10 planten te doen?

Volgens mij zijn pannekoeken echt vliegen nesten. Hier is t ook begonnen met een pannekoek. 1 zakje aaltjes is genoeg voor 10 vierkante meter. Dus ruuuiimmm voldoende.

Ik heb sinds kort een monstera adansonii (monkey mask). De bladeren lijken alleen zo slap te hangen. Weet iemand of dat bij deze plant hoort?

Wat ook nog de moeite waard is om te proberen voor rouwvliegjes is een laagje zand op de aarde in de pot te doen. De vliegjes schijnen daar hun eitjes niet in te leggen en er ook moeilijker of niet doorheen te komen. Zo sterven de vliegjes onder het zand en komen andere vliegjes er niet meer in. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht wat makkelijker en goedkoper om te proberen voor degene die zich nog niet aan aaltjes willen wagen, haha.

1 like

Zijn het avocado planten?! Ik probeer dat echt steeds weer, maar nog nooit succes gehad. Wat is dat dingetje dat je gekocht hebt?

Een is een avocado de andere een eikel. Ik heb de schoteltjes van Sprout gekocht en het werkt super goed.

1 like

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb een yucca die het niet meer goed doet. De weinig bladeren die er nog over zijn hangen allemaal naar beneden. Ik heb geen idee wat ik fout doe. Heb een lange tijd weinig water gegeven omdat ik hoopte dat dit de oplossing zou zijn. Maar dat was het niet. Meer water geven ook niet. Heb de plant verplaatst, van veel licht naar minder licht. Maar ook dat heeft de plant niet kunnen doen opbloeien.

Heb ook nog een andere plant in dezelfde ruimte die het ook niet goed doet. De bladeren hebben allemaal zwarte randen, sommige worden geel en drogen uit.

Ik sta op het punt om de planten weg te doen maar vind dat zo zonde. Want het geeft zoveel sfeer aan de ruimte. Maar dit ziet er natuurlijk ook niet uit.

Ik heb echt een plantencrisis. Die pannenkoekenplant heeft gele/bruine bladeren en heb al van alles geprobeerd maar het wordt nog niet beter. Ik zit er overna te denken om het te verpotten naar een grotere pot en wat kleintjes weg te halen aangezien ik 12 stammetjes in de pot heb zitten. Verder heb ik een schijfcactus en die heeft een rijstachtige uitslag gekregen. Op internet kan ik hier niks over vinden maar mijn pa heeft dit ook gehad, zijn cactus dan haha, en die was zo overleden :pensive: zo ziet het eruit:


Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat er aan te doen is? Ben echt een bezorgde plantenmoeder :disappointed: ohja en ik heb nog een yucca die slap hangt, zelfde probleem als @Sjar-x dus…

Is het geen wolluis op de cactus? Dan zou je t eraf kunnen vegen.

Zijn het de onderste bladeren? Dat is normaal in de winter namelijk. Volgens mij heeft dat ermee te maken dat ze in de winter te weinig licht krijgen om genoeg voedingsstoffen naar alle bladeren te sturen, en ze daarom de oudste (dus onderste) laten vallen. Als er ook nog kleintjes bij zitten kan ik me voorstellen dat dat effect nog wordt versterkt, omdat die nog extra energie kosten.