@WhereTheLightIs daar vind ik het niet op lijken… Wacht het wel gewoon af denk.
@NoyraSoturi Ja, het zijn de onderste bladeren! Gelukkig maar, vorig jaar had ie nergens last van.
Ik las toevallig deze week nog in een plantenboek uit 1975 (toen was de yucca errggg in opkomst, schijnbaar), dat de meeste Yucca’s het maar 1 a 2 jaar uithouden als kamerplant. Dus misschien klopt dat ook wel en is het moeilijk om ‘m langer te laten leven?
Nee ziet er inderdaad niet uit als typisch wolluis…hopelijk overleeft ie het!
Ik heb toch maar aaltjes besteld vanochtend dus volgende week even alles behandelen. Hoe hebben jullie dat gedaan met planten die normaal droog moeten staan? Ik las dat de grond goed vochtig moet zijn voor de behandeling. Was vanmorgen even in staat om de helft van mn planten in de gft bak te gooien. Gelukkig kwam ik op tijd tot bezinning haha!
Ik heb ze een klein beetje water gegeven van te voren en dan nog het water met aaltjes. Ik denk dat die planten eerder een natte grond overleven dan die stomme vliegjes.
Ja je hebt gelijk. Ik hoop dat t erna klaar is. Heb gelukkig (nog) geen hele plaag maar ben er zo klaar mee nu! Daarna wel voorzichtig zijn met wat ik in huis haal voordat het weer van voren af aan begint.
Laat even weten hoe het afloopt met jullie aaltjes acties. Ik word helemaal gek van die vliegjes
Aaltjes update:
Heb ALLE planten behandeld met de aaltjes. Heb het mengsel aangemaakt met 3 liter water ipv 5 liter water want overdoseren kan niet stond in de beschrijving. Ik had niet zo’n grote gieter en wilde t niet in een poetsemmer doen ofzo want was bang dat de aaltjes dan dood zouden gaan (stond ook in de beschrijving: moet echt een schone gieter zijn). Ik heb t dus maar in een grote plantenpot gemengd en toen bij alle plantjes gegoten met een glazen maatkan. Het mengsel bezinkt alleen echt supersnel dus je moet wel blijven mengen of draaien met je kannetje. Ik zou dus niet het hele mengsel in een grote gieter doen en dan gaan gieten want dan is alles naar de bodem gezakt. Nu duimen dat t werkt!!
Ja om te verdelen wel denk ik! Is alleen een beetje lastig om de aaltjes te verdelen over de flessen, is een aparte substantie. Een soort plakkerig “poeder”, net vochtig geworden meel ofzo. Er bleef ook veel aan het bakje hangen dus heb het bakje maar gewoon ondergedompeld in de pot om alles eruit te krijgen.
Jaa dit heb ik ook @Goldenmilk. In de winter nog extra. Geef ook elke dag status updates aan Mijn vriend.
Ik baal zo van de winter en dat het zo lang duurt voordat stekjes echt beginnen te groeien en planten niet echt door groeien. Geef mij even lente
Aww ik vind zo’n kneusjes juist charmant! Geef je wel genoeg water? Zo’n terracotta pot slurpt echt veel water op. Pannekoekjes hebben ook niet zo’n diepe worteltjes dus misschien kan hij niet goed bij het water?
Ik heb een stek die ook minder hard groeit dan zn zusje die ik aan n vriendin heb gegeven. Bij haar staat het stekje op de vensterbank zonder gordijn dus die krijgt echt veel licht. Bij mij staat ie een meter van het raam af met gordijnen ertussen. Dus denk dat ik m ook eens ga verplaatsen maar een lichtere plek.
Sorry voor de late reactie! Alles in terracotta krijgt van mij veel water. Zodat ik aan de buitenkant zie dat het potje nat is zeg maar. Maar ik heb wel kleinere potjes dus die drogen ook sneller uit. Water geven blijft hier ook trial and error hoor.
Aaltjes update: 1 week later en ik zag vanochtend nog 1 vliegje in de badkamer. Die had er niet mogen zijn toch?
Planten hebben het nu over het algemeen even zwaar, bij mijn pilea vallen de onderste blaadjes ook aan de lopende band uit. Aarde ziet er wel een tikje droog uit, maar ik zou hem nu ook niet teveel water geven omdat planten nu vooral rust willen. Maar beetje moet natuurlijk wel. Aarde iig niet helemaal uit laten drogen.
Een niet te koude plek is ook van belang en licht heeftie ook zoveel mogelijk nodig , ik heb twee grote pilea’s en die boven de verwarming bij het raam staat doet het aanzienlijk beter. Die ander heeft afgelopen maand wel 20 blaadjes verloren denk ik. Maar komt goed…
Volgens mij kan het twee weken duren (iets met de levenscyclus vd vliegjes). Ik had ook nog een enkeling na een week en maakte me een beetje zorgen, maar na ongeveer vijftien dagen waren ze allemaal weg en ze zijn vooralsnog niet teruggekomen. Mijn Ficus Elastica heeft alleen wel het loodje gelegd doordat ie te nat heeft gestaan haha, boee, maar dat nemen we maar voor lief. Ik duim voor je dat bij jou ook alle vliegjes gauw weg zijn! Als het een paar “losse” zijn kun je ze ook proberen te vangen/pletten zodat ze iig geen eitjes meer kunnen leggen?
Ik had in mn hoofd dat die vliegjes maar 3 dagen leefden! Maar dan houd ik nog even geduld…Die losse vliegjes moeten sowieso dood bij mij haha! Daar ga ik achteraan totdat ik m heb.
Ik heb laatst ook al mn planten een schepje kaneelwater gegeven! Heb t idee dat ik nu al minder vliegjes zie
(As we typ vliegt er nu eentje langs…)
Dit ziet er uit als droge lucht. Misschien even in de badkamer bij het raam zetten zodat hij wat kan opknappen.
Allemaal problemen met de pannenkoekplant haha mijne was zo mooi vol eindelijk nu heeft ie nog maar 5 grote blaadjes en 2 kleine ik zet em ook maar even bij t raam…
Open raam vind ie denk ik een beetje koud. Zou hem gewoon sproeien en voor een dicht raam zetten, boven de verwarming wel uitkijken dat ie niet helemaal uitdroogt!
@poes ja dit en misschien mee de badkamer in nemen als je gaat douchen, lekker hoge luchtvochtigheid houden ze van. En dan erna weer terugzetten bij een raam.