Ik heb dit jaar een nieuwe pannenkoekplant. Die van vorig jaar heeft de winter niet overleefd. Ik denk om 2 dingen: te weinig licht en te weinig/te veel water. Ik heb 'm daarom nu in het raam gezet en in plaats van water zet ik 'm in een dompelbadje. (samen met nog wat planten). Dat is mijn methode geworden om mijn planten genoeg water te geven, zonder ze te verzuipen. Ik vul de gootsteen in de keuken met een flinke laag water, maar niet zo hoog dat de potten onderwater staan, en zet daar de potten met planten in voor een paar uur. Ik laat mijn planten altijd in de kweekpotten, en waar nodig verpot ik naar een grotere kweekpot. Die kweekpotten hebben gaten onderin om water af te voeren, maar daar kan ook water door worden opgenomen. Door ze een paar uur te laten staan, neemt de aarde genoeg water op, ik laat ze uitdruppelen en zet ze terug in hun buitenpot. Ze hebben water, maar niet zoveel dat er wortelrot ontstaat. Momenteel doe ik dit eens in de 2 weken, en om de andere week krijgt de plant een scheutje water, maar heel weinig. Alleen om niet uit te drogen. Tot nu toe staat mijn pannenkoek er prachtig bij.
Dat dompelen is trouwens goed voor alle planten waarbij je twijfelt of ze wel genoeg water krijgen. Ik dompel ook mijn maranta, dieffenbachia en calathea.