Het Plantentopic

Ik heb ook nog steeds last van rouwvliegjes. Succrs met de aaltjes. Hopelijk werkt het. Misschien moet ik het toch ook maar proberen.

Mijn vriend geeft de plantjes altijd water. Nu staat de pannenkoekenplant er slecht bij. Er vallen veel bladeren uit of worden bruin. Hij is nu ook wat kaal. Er liggen ook wat witte korrels in de aarde (misschien schimmel?). Ook zit er zo nu en dan wat condens op de pot aan de onderkant.

Ik denk dat de plant teveel water heeft gehad. Heeft iemand hier meer verstand van? Is die plant nog te fixen?

http://nl.tinypic.com/r/33keo0k/9

http://nl.tinypic.com/r/2rmpjmg/9

Yes will do!

Ja heb ook echt 22 euro betaald voor 10 vierkante meter aan aaltjespoeder. Ik denk dat al m’n planten bij elkaar nog niet eens 2 vierkante meter zijn :upside_down_face:

1 like

Ziet er prima uit hoor, gewoon even de aarde droog laten worden voor je weer water geeft. Komt goed!

1 like

Ik had van de zomer zooooooooo veel last van rouwvliegjes, was het toen ook helemaal zat en heb uiteindelijk toch maar met aaltjes behandeld. Was een hels karwei (ik heb blijkbaar nogal veel planten :sweat_smile:) maar ze zijn nu allemaal weg dus ik vond het het meer dan waard. Werd helemaal leip van die stomme vliegjes overal haha. Succes met de behandeling, hoop dat het bij jou ook goed werkt!

1 like

Wat zijn aaltjes :roll_eyes:

:woman_shrugging:t2: Ik ken alleen deze:
image

7 likes

Ik heb ook echt heel veel last nu van rouwvliegjes, ik lees nu dat kaneel zou moeten helpen? 2 eetlepels kaneel in gekookt water, dan alleen het water daarvan gebruiken en niet het residu onderin?

Deze had ik ergens vandaan gehaald.

Aaltjes zijn een soort heel kleine wormpjes, die de natuurlijke vijand zijn van veel insectenlarven. Als je veel last hebt van rouwvliegjes dan zit het probleem vnl in de vele eitjes die ze leggen in je planten. Daar komen larfjes uit die je planten aanvreten en zich vervolgens ontwikkelen tot de vliegjes die we zo vervelend vinden.

De vliegjes zelf leven maar heel kort, dus je moet de ze vooral aanpakken door te zorgen dat ze zich niet meer kunnen vermenigvuldigen- ofwel door ervoor te zorgen dat ze geen eitjes meer kunnen leggen (bijv een laag aangestampt zand bovenop alle planten zodat ze er niet doorheen kunnen graven), of door te zorgen dat de eitjes nooit vliegjes worden (die zich weer kunnen voortplanten).

Aaltjes eten larven, je kunt zakjes met aaltjes kopen en oplossen in water en in je planten gieten. Dan gaan ze actief opzoek naar de rouwvlieglarves en eten ze op. Niet vegan helaas, die aaltjes gaan uiteindelijk dood als er geen voedsel meer is, maar wel een milieuvriendelijke natuurlijke manier van bestrijding van plaagdieren, zonder chemische goedjes en zonder dat je planten er last van hebben.

Tldr; aaltjes zijn kleine wormpjes die de larven vd vliegjes opeten zodat ze zich nooit ontwikkelen tot rouwvliegjes en je de cyclus doorbreekt.

3 likes

Hoe gaat t hier met de rouwvliegjesbestrijding? Ik heb af en toe wel last van n vliegje of 2 bij 3 plantjes. Heb 1 keer zo’n kaneelgieting gedaan maar de week erna niet opgevolgd dus dat heeft niets uitgehaald helaas. Misschien nog eens proberen. Wil ook nog zand halen voor bovenop de potgrond, dat schijnt ook te helpen.

Ik las ook dingen over Tijm thee aan je planten geven.
Ik heb altijd ook wat vliegjes, maar het worden er niet meer, eerder minder dus er is er niet zoveel aan de hand denk ik. Af en toe de vliegjes opzuigen met een stofzuiger kan ook al helpen de vliegjes populatie in de hand te houden? :slight_smile:

1 like

Ik merk al verschil! Heb vandaag maar 2 vliegjes doodgeslagen, terwijl het er normaal altijd wel tientallen waren. De aaltjes doen hun werk zo te merken :smiley:

2 likes

Ik las ergens dat ze zo’n 200 eitjes leggen per keer:

“Een volwassen rouwvlieg leeft maar ongeveer twee dagen. De vrouwtjes leggen echter zo’n 200 larven per keer in de potgrond, waardoor het snel kan uitgroeien tot een plaag.”

Dus ook al heb je maar enkele vliegjes, zou ik toch proberen er iets tegen te doen. Voor je het weet zitten ze in al je planten…

Ja ik ben dus ook bang dat het een plaag kan worden. Vind het ook een naar idee dat er misschien larven in mn pot rond krioelen :nauseated_face:

Maar aaltjes zijn geen larven! De vliegen zorgen voor de larven. Aaltjes zijn een soort van superkleine wormpjes (je kan ze niet zien met het blote oog). Liever kleine regenworm-achtige beestjes dan larven toch?

Nee ik bedoelde ook de larven van het rouwvliegje/rouwmug! Daar heb ik afgelopen week nog n filmpje gezien op youtube (ze kropen in colonne :cold_sweat:) . Echt heel vies! Maar ik vind de aaltjes vooral vrij prijzig. Dan wil ik wel echt zeker weten dat het in 1x goed werkt zeg maar.

Ik doe iets fout met mn pannekoekenplantje want er valt elke dag ineens een blaadje met steel en al van de stam af… blaadjes zijn niet geel. Wat doe ik fout? Teveel water?
Hij deed t zo goed en nu heb ik nog maar 10 blaadjes over zo.

Geen paniek, het is gewoon winter en donker en grauw. Je plant heeft niet zoveel bladeren nodig om licht om te zetten en die extra ballast kost hem wel veel energie, wat hij dus minder heeft want er is minder licht. De mijne had nog maar drie bladeren ofzo aan het einde van vorige winter en is in de lenten als een gek blas bij gaan maken. Het is even lelijk, maar komt goed. Als je kunt probeer hem dan wat lichter te zetten, maar anders is het even niet anders.

3 likes

Ja, hier ook een heel sneue pannenkoek @Diederik, ik ben echt blij als het over een paar weken weer lichter gaat worden want al mijn planten zijn zo sip haha :sob:

2 likes