Het Plantentopic

Open raam vind ie denk ik een beetje koud. Zou hem gewoon sproeien en voor een dicht raam zetten, boven de verwarming wel uitkijken dat ie niet helemaal uitdroogt!

2 likes

@poes ja dit en misschien mee de badkamer in nemen als je gaat douchen, lekker hoge luchtvochtigheid houden ze van. En dan erna weer terugzetten bij een raam.

1 like

Dan is de aarde denk ik een beetje uitgedroogd. Verpotten is misschien ook een idee, en de droge aarde vervangen voor verse aarde. Al is nu niet de beste tijd om te verpotten omdat hij in ruststand is. Zou hem eerst even een goede scheut water geven. Of misschien hem even onder de douche afspoelen en dan ook de pot heel goed laten uitlekken.

2 likes

Ik heb dit jaar een nieuwe pannenkoekplant. Die van vorig jaar heeft de winter niet overleefd. Ik denk om 2 dingen: te weinig licht en te weinig/te veel water. Ik heb 'm daarom nu in het raam gezet en in plaats van water zet ik 'm in een dompelbadje. (samen met nog wat planten). Dat is mijn methode geworden om mijn planten genoeg water te geven, zonder ze te verzuipen. Ik vul de gootsteen in de keuken met een flinke laag water, maar niet zo hoog dat de potten onderwater staan, en zet daar de potten met planten in voor een paar uur. Ik laat mijn planten altijd in de kweekpotten, en waar nodig verpot ik naar een grotere kweekpot. Die kweekpotten hebben gaten onderin om water af te voeren, maar daar kan ook water door worden opgenomen. Door ze een paar uur te laten staan, neemt de aarde genoeg water op, ik laat ze uitdruppelen en zet ze terug in hun buitenpot. Ze hebben water, maar niet zoveel dat er wortelrot ontstaat. Momenteel doe ik dit eens in de 2 weken, en om de andere week krijgt de plant een scheutje water, maar heel weinig. Alleen om niet uit te drogen. Tot nu toe staat mijn pannenkoek er prachtig bij.

Dat dompelen is trouwens goed voor alle planten waarbij je twijfelt of ze wel genoeg water krijgen. Ik dompel ook mijn maranta, dieffenbachia en calathea.

3 likes

Mijn pannekoek heeft zn blaadjes ook een beetje omgeklapt als kommetjes. Maar de luchtvochtigheid is hier altijd tussen de 50-60% dus vraag me af of het wel door gebrek aan luchtvochtigheid komt.

Heb voor de tweede keer een callisia rosato gekocht. Heb deze nu twee weken maar is alweer aan het rotten van onderop. Hij was al best nat toen ik m kocht maar ik zie ze hier niet vaak dus wilde t toch nog n keer proberen. Helaas…

Maar heb je dan niet uiteindelijk een potje met drie stengeltjes? Of stek je dan weer verder om het potje gevuld te krijgen? Ik ga in elk geval even wegknippen wat er nog te redden valt en op water zetten. Is zo’n leuk plantje!

Mijn alocasia maakt ineens tegelijkertijd 3 nieuwe bladeren! 2 begonnen al in elkaar te groeien maar gelukkig zag ik het op tijd om ze nog uit elkaar te halen, maar er zit nu wel een knik in de steel. Hopelijk komt dat nog goed.

6 likes

Ik ben vet goed in planten dood laten gaan. Ik heb deze recent gekregen van mijn moeder maar er komen allemaal scheuren in bladeren. Wat doe ik fout en wat moet ik doen.



Beneden hangt er een blaadje ook zielig bij.

Eén van mijn planten (scindapsus pictus) groeit echt als een malle, ookal is het winter. Nu ben ik hem dus aan het stekken, dit staat sinds een paar dagen gezellig op mijn aanrecht:

Het zijn allemaal losse bladeren, twee of drie per fles.

10 likes

Wat een mooie :heart_eyes: Altijd leuk als een plant het zo goed doet haha, hoop dat je stekjes aanslaan!

1 like

Ik hoop het ook ja!

Het is trouwens ook wel echt een aanrader voor mensen die niet supergoed met planten zijn. Ik heb de mijne in de herfst gekocht en de herfst en winter zijn natuurlijk niet de beste tijd voor planten, maar deze doet het zo goed.
Hij heeft nog steeds iedere dag nieuwe bladeren en was voordat ik er allemaal bladeren af ging knippen voor het stekken zo’n beetje twee keer zo groot als toen ik hem kocht!

Genoeg licht en zo nu en dan wat water en hij is helemaal blij :blush:

1 like

Mijn planten hebben het echt zwaar op het moment. :frowning: Mijn monstera heeft op een aantal bladeren bruine randen gekregen en één blad is helemaal verkleurd. Weet iemand wat dit is en wat ik hier tegen kan doen?

Aaltjes update:
Alle rouwvliegjes zijn weg. Ik heb wel 3 planten weggedaan (gelukkig waren het ‘slechts’ peperplanten waar ik er nog meer van heb), omdat ik zag dat ze na 3 behandelingen daar nog in zaten en ik geen aaltjes meer had… Maar, de rest van de planten is al een tijd rouwvliegjes-vrij. Ik heb wel sterk het idee dat ik mijn rouwvliegjes heb gekregen van de pannenkoekplant, dus die zal ik niet snel meer kopen.

5/5 would recommend.

5 likes

Ik heb afgelopen week nog 2 vliegjes gezien. Ik duim dat het de allerlaatste (dan wel zeer sterke) overlevenden waren. Het zijn er in ieder geval een pak minder. Ben nu wel vrij panisch om nieuwe planten in huis te halen.

Mn sanseveria whalefin heeft t ook opeens zwaar. Die heeft natuurlijk ook aaltjeswater gekregen en normaal krijgt ie amper water. Zou het daaraan kunnen liggen? Hij moet wel ook een nieuw potje maar had gehoopt verpotten te kunnen uitstellen tot t voorjaar.

1 like

Ja dat dacht ik achteraf dus ook. Suf van me! Ik heb gelukkig een tijdje geleden een pup er vanaf gehaald dus ik heb wel een “reserve”. Maar hoop toch dat ie t haalt!

Sommige plantjes hebben het een beetje zwaar met de winter maar ik heb ook een paar plantjes die al nieuwe bladeren krijgen, heerlijk!

1 like

Mijn pannenkoekenstekje was ook een beetje verdrietig, hij verloor ineens blaadjes. Nu heb ik hem voor het raam gezet en ineens groeit er weer een nieuw blaadje! Dus misschien heeft die van jou ook wat meer licht nodig? Ik geef ook best veel water trouwens, ik vind de aarde vrij snel al weer droog (komt ook door de verwarming onder het raam denk ik). Vraag me wel af of dit stekje ooit echt een plantje gaat worden want in een half jaar tijd is hij echt maar een beetje gegroeid.

1 like

Ja, ik haal ze inderdaad ook weg. Maar bij m’n monstera blijft het maar doorgaan. Ik spray wel eens, maar vergeet dat misschien te vaak… ik ga het weer even proberen, wie weet helpt het. Thanks!

mijn monstera die ik 2 jaar geleden bij de ikea gehaald heb was helemaal los geslagen dus ik heb alles afgesneden en op water gezet zodat ik hem even opnieuw op kan voeden als hij weer wortels heeft hahaha. Weet iemand waar je goedkoop een mosstok kan krijgen? En hoe hebben jullie de stengels dan vastgezet?

Door jullie verhalen ga ik toch maar aaltjes halen! liever een paar euro daar aan uitgeven dan allemaal dode planten straks

Ik heb een mosstok van de intratuin, was geloof ik €5, maar toen ik deze week een tweede wilde kopen omdat mijn monstera de stok ontstijgt zeiden ze dat ze nu uitverkocht en moeilijk leverbaar waren. Ik heb van dat ijzerdraad en daarmee een paar stengels vastgedraaid aan de stok, de rest vlecht ik daar een beetje omheen en tussendoor.

1 like

Ik weet niet waar je woont maar ik heb de mosstok van mijn door kittens vermoorde monstera in de schuur staan, die mag je wel hebben, omgeving Utrecht.