Het Plantentopic

Lief maar net iets te ver! Ik woon in de prachtige polder

@Merel zo goedkoop! Ik ga de intratuin even in de gaten houden dankje

1 like

:heart: liefde voor de polder! Hoop dat ze ze hebben!

1 like

Mn callisia rosato heeft t niet overleefd, begon echt weg te schimmelen dus is verhuisd naar de gft bak. Mn sanseveria is steeds geler aan het worden dus vrees ook voor zijn leven. Ik ga m nu maar gewoon negeren en kijken wat ie doet.
On a brighter note: heb al een hele poos geen rouwvliegjes meer gezien dus de aaltjes hebben echt geholpen. (Ik hoop niet dat ik t nu jinx en morgen weer een invasie heb).

(sorry voor de raar late post, maar zit terug te scrollen) @vitaminwater wat is die paarse voor een onwijs gave plant?! Zou ik een stekje van je kunnen kopen/ruilen/overnemen?

1 like

Die klaver vormige? Dat is deze https://www.google.nl/amp/s/www.detuinoptafel.com/paarse-klaversla-kweken/amp/
Ik kan je wel een paar knolletjes opsturen, daar komt een hele bos uit. Een-jarige plant, dus in de winter valt alles uit en blijven er knolletjes over in de grond die je kunt herplanten. Leuk ding he! Vind t wel leuk om te ruilen!

1 like

Leuk! Kan je mij een PB sturen? Dan maak ik even foto’s van wat ik zou kunnen ruilen :slight_smile:

Verhuisbericht van de avocado; het nieuwe huis is op de groei :joy:

15 likes

Ik ben vandaag naar de intratuin geweest maar ik vond het een beetje tegenvallen. Zowel het aanbod potten als de planten zelf. En heel veel planten zagen er helemaal niet mooi meer uit, zo zonde :frowning_face:

Ja, die zijn echt superfijn! Hij doet t bij mij zowel goed in de zonnigste vensterbank op het zuiden als in een donker hoekje waar alle andere planten sip worden. En hij groeit hoe dan ook als een malle :raised_hands:

1 like

Help! Heb een muntplantje en hij leeft nog. Maar nu zitten er allemaal zwarte vliegjes in. Ze blijven ook bij de planten en vliegen niet door de kamer. Wat kan ik hier tegen doen?

Rouwvliegjes zijn dat waarschijnlijk. Er staan een aantal tips in dit topic, moet je even op rouwvliegje zoeken.

Maar om te samenvatten:

  • Kaneelwater maken en dat de plant geven
  • Geen water geven
  • Plant herpotten
  • Ik hoorde ook iets over tabakwater maken, maar weet niet hoe chill dat is bij planten die je op eet.

Dit had bij mij allemaal niet geholpen, dus ik heb aaltjes gekocht (vrij duur, ik denk dat het niet de moeite waard is voor 1 kruidenplant).

Als je veel andere planten hebt zou ik denk ik de plant weggooien, de kans is namelijk groot dat ze ook in je andere planten gaan zitten.

2 likes

Zo’n mooie! Ik heb er een kleintje van maar wil zooo graag een philodendron micans. Ik zie net dit op instagram:


hem omhoog leiden ook een ideetje? Of geen hoger hoekje in huis?

7 likes

Die van mij is ook altijd een beetje sip in de winter, hij knapt meestal weer op als het lente en lichter wordt! Mooi vol plantje heb je!

Hebben mensen hier ervaring met aqua globes of andere systemen om automatisch te bewateren? Ik ben gek op planten maar zowel mijn vriend als ik zijn gewoon echt heel slecht in water geven, we vergeten het gewoon. Ik zit nu te overwegen om van die bollen te kopen en die overal in te steken, maar vraag me ook af of planten die minder water nodig hebben niet te veel krijgen met zo’n ding?

Is het niet juist dat ze dan moeten opzuigen wat ze nodig hebben? Ik vertrouw dat trouwens ook niet helemaal. Dus geïnspireerd door Instagram heb ik een plastic wijn flesje in een van de plantenbakken gezet. Even testen wat ik er van vind. Pas van de week gedaan, dus nog niet zeggen of het werkt.

Ja dat is wel het idee inderdaad, maar instinctief heb ik bij permanent vochtige grond toch het idee dat je eerder wortelrot zou kunnen krijgen, maar misschien is dat ook wel helemaal onterecht hoor! Ben benieuwd hoe het jou bevalt.

Dat lijkt me zo gezellig op je slaapkamer :heart_eyes: Ik wil van 't voorjaar ook een klimplant erbij, moet nog even denken waar ik 'm laat haha maargoed, details :sweat_smile:

@Dazed ik heb die bollen ook nooit gebruikt (ik geef mijn planten water als ze er dorstig uitzien, en check altijd de aarde even), maar zijn ze duur? Anders kun je altijd een of twee bestellen en kijken of je het wat vindt, toch?

Er is ook een app waar je je planten in kunt vullen en dan krijg je een notificatie als ze water nodig hebben, hebben jullie die al geprobeerd? Dacht dat die Plantsome heette (anyone?)

1 like

Ze zijn niet heel duur, daar heb je helemaal gelijk in inderdaad! Ga binnenkort eens kijken waar ik ze het beste vandaan kan halen :slight_smile:
Plantsome had ik wel van gehoord maar nog niet geprobeerd, is ook wel een goeie inderdaad!

1 like

Dat is ook wel een goed idee ja! Ik ga er eens goed over nadenken haha :slight_smile:

Hebben jullie ervaring met planten online bestellen? Bij bijvoorbeeld 123planten en plantsome? Zijn de planten nog mooi als ze bezorgd worden?