Het Plantentopic

Ik ben gisteren voor het eerst naar een plantenasiel geweest en vond het echt super leuk. Leuke stekjes hadden ze en ook leuk om een plant mee te nemen/te redden.

Hebben jullie wel eens een plant van het plantenasiel geadopteerd? Tips voor een goed asiel?

5 likes

Ik wist niet eens dat dit bestond, wat een leuk concept! Hoe werkt het dan als je plantje wil adopteren? Kun je er ook planten brengen die je zelf niet meer wil of geen ruimte voor hebt? En de hamvraag - welk plantje heb je mee naar huis genomen? :slight_smile:

Je mag een stekje ruilen voor een plant of een vrijwillige donatie doen. Je mag ook een plant doneren, je hoeft ook niet persé een plant te adopteren. Ik heb dit vetplantje geadopteerd. Het had al een uitloper dus ik heb goede hoop :star_struck:

6 likes

Ik wilde gisteren eigenlijk planten voor in de tuin halen. Maar buiten begon het ineens te hagelen en later ook nog te sneeuwen. Echt huh? Terwijl de rest van de tuin in bloei staat. Nu durf ik dus voorlopig geen planten te kopen. Dan maar meer binnenplanten haha

Ik dacht ook even “shit”. Heb net wat nieuwe dingen geplant in de tuin maar denk dat dat gewoon goed gaat. Ik twijfel alleen even met water geven. Het gaat wel weer warmer worden!

Heeft er iemand ervaring met een kokospalm? Vriend vindt die heel erg leuk en we zoeken voor een kleine ruimte een smalle, hogere plant. Er stond eerst een grote ficus elastica maar die heeft het niet gered helaas. Een van mn weinige planten die echt dood is gegaan. Heb m alleen nog niet kunnen weggooien dus hij staat er nog, heel sip.

Ik heb een kokospalm gehad, erg leuk ding! Maar ze leven nooit heel lang, omdat het eigenlijk een soort ‘baby’ van de enorme palmboom is. Het is een tropische plant, het is in huis eigenlijk niet warm genoeg en niet vochtig genoeg. Je kunt er wel een halfjaar plezier van hebben en ik vond hem altijd heel chique staan!

1 like

Ik ga vandaag twee stekjes ophalen via Marktplaats. Dankjewel voor de tip!

1 like

Ik had een hele mooie, grote graslelie op kantoor (van mezelf), met heel veel stekjes, en dat vind ik zo mooi lijken! Nou is hier afgelopen weekend iemand geweest en die heeft ALLE stekjes er af geknipt :confused: Hij is zo kaal nu :disappointed:. Ben dr gewoon pissig om (maar ja, niemand zal zeggen “dat heb ik gedaan, sorry”)

Ah wat aso! Dat is gewoon diefstal!

3 likes

Ik had inderdaad wel gelezen dat ze een vrij korte levensduur hadden. Dat is wel jammer vind ik!

Heeft iemand ervaring met een Araucaria? De mijne hangt er een beetje treurig bij :pensive:

Oh en m’n Pilea/Pannenkoekenplant is al echt oud, maar krijgt geen baby’s… Hij krijgt wel rode steeltjes en blaadjes. Wat doe ik fout? :see_no_evil:

Lijkt op te veel water en te veel licht. Als hij donkerder staat worden zn blaadjes weer donkergroen, net als wanneer hij wat droger staat.

1 like

Ik gaf altijd gewoon de hoeveelheid water wat Plantsome aangaf, maar zal eens kijken of een beetje minder ook oké is. Heb hem nu ook maar naar een andere plek verhuisd. Hoop dat het helpt :crossed_fingers:

En eten geven! Daar reageert mijne heel goed op. Gewoon kamerplantenvoeding van Pokon, kun je bij de ap kopen.

Ik had al plantenvoeding voor binnenplanten gekocht en vorige week een beetje gegeven. Ik zie nu op de fles dat je het iedere week mag gebruiken, dus dat ga ik dan maar doen. Bedankt voor het meedenken :blush:

1 like

@pastelzwart mijn pannekoekje is nog sneuer, zag er heel lang net zo uit als de jouwe maar hij heeft nu nog maar 3 kleine blaadjes. Mijn moeder kocht een gelijk met mij en die is zó mooi! Ze geeft hem amper water en hij staat in een van de donkerste hoekjes van de kamer dus dat zal inderdaad de oplossing zijn.

Ik heb de mijne in nieuwe potgrond gezet, klein drupje water maar, en vanaf nu geef ik hem nog maar de helft water, kijken hoe het gaat.

1 like

Hoe dan?! Heeft het dramavirus van de Calathea nu ook de pannenkoekenplant aangestoken? :sweat_smile:

Hoe noemen ze in Amerika eigenlijk een pannenkoekenplant? Gewoon pancake plant of denk ik nu te simpen? :joy:

2 likes

Wauw ik zou woest zijn en hier ook zeker achteraan gaan om AL mijn stekjes terug te halen van de aso dief. Echt bizar!

1 like

Ik heb al zeker een jaar vliegjes maar ze doen ze planten niks? Ik zie niks in ieder geval, al mn plantjes doen het goed. Maar zie wel eens zo’n vliegje voorbij komen ja.

De larfjes eten de wortels op. Mijn scindapsus was altijd de bron en die heb ik helemaal opnieuw moeten stekken omdat de wortels helemaal aangetast waren door die beesten

1 like