Het "Sjurrr, hoe moet ik dit veganizen?" topic

Die sticky stugge buitenkant van spareribs komt door het karameliseren van de suikers in de marinade. Qua binnenkant kun je inderdaad tempeh gebruiken. Zelf vind ik paddestoelen zoals oesterzwammen of portobellos ook heel geschikt. Op de bbq is het een kwestie van marineren en dan tijdens het bakken af en toe met een kwastje extra marinade erop smeren zodat je die laag lekker opbouwt

Ik heb een testrecept op de planning staan met jackfruit en glutenmeel maar die is weer wat bewerkelijker :slight_smile:

5 likes

Dankjewel voor je uitleg! Liquid smoke gaat me op dit moment nog wat te ver helaas (en gedroogde shiitake ook, ik haaaaaaat paddenstoelen), maar wel super interessant om te lezen hoe jij dat maakt.

Wat een tof topic!

Love dit topic. Het zou leuk zijn als je je blog weer online zet!

1 like

Nou ben ik wel erg benieuwd wat je blog was?

Remia mayolijn!

1 like

Sjuuuuuur heb jij een goed alternatief voor halloumi? Wel eens die violife Mediterranean style block geprobeerd?

2 likes

@kreegor deze shit is geweldig.

Het beste resultaat wat ik ooit heb gekregen is met een paninimaker en een blok tofu.

Je snijdt eerst het blok tofu in de hoogte doormidden en dan doe je het in de magnetron op de hoogste stand. Mijn magnetron kan tot 750watt en ik doe de tofu er dan 2.5 tot 3 minuten in. Dat wordt echt gloeiend heet dus kijk uit. Laat het uitlekken en afkoelen in een vergiet en dep droog met keukenrol.

Maak een marinade van 3 eetlepels edelgist, 3 eetlepels citroen en 1,5 theelepel zout voor de tofu. Ik gebruik zelf graag ziplock zakjes omdat de marinade dan mooi overal komt. Laat een uurtje ( of nachtje) intrekken.

Vervolgens bak je het dan met je paninimaker ( even insmeren met wat olie) tot je mooie grillstrepen hebt. Het gewicht van het apparaat zorgt dat het overtollige vocht eruit kan en je geen zompige tofu krijgt.

Ik ben ook nog bezig met een betere variant die een beetje smelt maar die heeft nog wat testen nodig :slight_smile: Maar deze is ook al heel fijn!

2 likes

@anon76889665 waarom in de magnetron? Vocht eruit krijgen?

thank god voor dit topic! :grin: Ik ben namelijk verslaafd aan thai beef salad, is er een lekkere manier om dit te veganizen?

1 like

jep! Dan kan het vervolgens de marinade opzuigen :slight_smile:

Ik gebruik dit graag als vervanger voor rundvlees maar ben ook erg van rauwe shiitake voor gerechten met rauwe beef ( zoals Koreaanse yukhoe)

Voor de vissaus in de dressing kun je zelf een vegan vissaus proberen te maken

1 like

Aha! Heb geen magnetron maar wel deze bad guy (aanrader trouwens)

3 likes

Wanneer opent je restaurant?

3 likes

Haha, als ik met pensioen ben. Roep heel vaak dat als ik niet al een heeeele fijne baan had dat ik nu een vegan kaaswinkel/ lunchroom had geopendā€¦ Sterker nog, ik heb ergens op mn drive een compleet businessplan liggen dat ik op een shitdag heb geschreven :wink:

Dus eigenlijk is het antwoord ā€œZodra mijn gamestudio floptā€

9 likes

dit topic <3, krijg er echt mega veel inspiratie van.

@anon76889665 ik heb soms ineens zoā€™n zin in pasta carbonara, heb je daar een waardig plantaardig recept voor?

@anon76889665 dit is misschien vrij onmogelijk, maar: Milky Way. Hoe?!

Volgens mij is er een vegan kookboek dat no milky way heet, Belgisch volgens mij.

1 like