Het "Sjurrr, hoe moet ik dit veganizen?" topic

Eigenlijk ben ik best aardig in het veganizen van eten. Denk aan kaas, fried chicken, zalm en nog een hele shitload meer.
Het leek me daarom wel een puik plan om een topic te hebben waar ik vragen kan beantwoorden over hoe je niet-vegan dingen kunt namaken naar wel-vegan dingen. Plus als ik het niet weet dan heb ik weer een excuus om de keuken in te duiken!

Vraagt u maar!!

37 likes

Hoe veganize je kaas? Kaas is echt ongeveer het lekkerste op aarde namelijk…

2 likes

Dat ligt er aan welke kaas je wilt maken. De lekkerste kazen krijg je door rijping maar ik heb ook wat recepten met simpele kazen voor pizza’s en tosti’s.

De meeste kaasjes maak ik op basis van cashewnoten of sojamelk! Waar ben je benieuwd naar?

1 like

Zalm?!? Of een andere soort vis? Enige wat ik soms nog wel mis :see_no_evil:

Oude kaas, Goudse. Of extra belegen? Dus echt voor op brood bijvoorbeeld :relaxed:

1 like

Chicken wings! Inclusief ‘botje’ en ‘velletje’, love kluiven!

2 likes

Vis is een beetje tricky maar je kan hele lekkere gerookt zalm van wortel!

Gerookte wortelzalm

2 winterpenen
1 kg grof zeezout

2 eetlepels olie (olijf of lijnzaad is het lekkerst)
2 theelepels rijstazijn of appelcider
1 theelepel vloeibare rook of 1/2 theelepel gerookte paprikapoeder
1 fijngemalen vel nori (sushizeewier)

Oven voorverwarmen op 175 graden
Wrijf de wortels schoon maar schil ze niet
Giet een laag zout in een kleine ovenschaal
Leg de wortels erop met wat ruimte ertussen en bedek de wortels met de rest van het zout.
Bak 1,5 uur in de oven.
Haal de wortels uit de zoutkorst en schil ze
Snij de wortels in dunne schuine plakjes.
Meng de overige ingredienten in een afsluitbaar bakje. Voeg de wortelplakjes toe en meng alles door elkaar. Laat het 3 dagen marineren voor de beste smaak.

4 likes

Ik heb dat een keer gemaakt maar had er wel speciale toko-ingredienten voor nodig. Zal binnenkort weer eens maken en dan krijg je een recept :slight_smile:

2 likes

Dit topic is echt goud. Bedankt voor jullie bestaan. Maakt me niet uit wat. Ik wil alles weten en eten :smile:

1 like

Tips voor feta? Daar heb ik de laatste tijd zon zin in, maar heb het nog niet goed voor elkaar gekregen (deed het dan met tofu).

1 like

Ik denk dat je dan blokjes tofu marineerde of niet? Het nadeel met tofu is dat als je het in zn geheel gebruikt, de binnenkant vaak nog de tofusmaak heeft. Je kan dit oplossen door de tofu te blenden met de ingredienten en opnieuw tot een blok te vormen zodat de smaak overal zit.

Probeer het eens zo :slight_smile:

tofu feta - klik om uit te klappen

Dit recept maakt echt een shitload aan feta. Als je gewoon wat nodig hebt voor een maaltijd of 2 zou ik je aanraden om het recept te halveren :slight_smile:

1 blok tofu (van zo’n AH verpakking bijv)
100 ml gesmolten kokosolie
3 eetlepels vers citroensap
1,5 eetlepel appelciderazijn
2 eetlepels witte miso of 3 theelepels zout
1 volle eetlepel Italiaanse kruiden
1/2 theelepel uienpoeder

Eerst laat je de tofu zo goed mogelijk uitlekken. Verkruimel de tofu in een keukenmachine. Giet er vervolgens de gesmolten olie erbij en alle andere ingredienten behalve de Italiaanse kruiden en blend helemaal glad. Schep dan met de hand de kruiden erdoor.
Bedek een bakje met plasticfolie en giet het mengsel er in. Druk het aan en dek af. Laat het een paar uur tot een nachtje in de koelkast staan zodat de olie hard wordt. Je hebt dan een feta die je goed kan kruimelen met een smaak die overal zit.

9 likes

Ja precies dat deed ik! Wel echt kleine stukjes om het zo minimaal mogelijk te houden, maar ik proefde vooral appelciderazijn hahaha. Ik ga dit proberen, thanks!

Mag altijd, kipnuggets zijn ook lekker en doritos klinkt goed! Maar wat ik echt mis is de kluifkip, dat was echt mijn lievelingsvlees voordat ik vegetarisch ging eten…

1 like

Kan nog even niks bedenken met love dit topic nu al!!

Jaaa ik zou ook super graag weten hoe je inderdaad kipkluifjes met velletje maakt!
En ik zou ook graag een goed recept voor kippensoep willen hebben :slight_smile:

1 like

Wat een goed topic is dit! Mijn veroekjes:

  • mozarella
  • gehaktbrood
  • jouw vegan bacon (met aubergine, geloof ik?)
  • dat je blog weer online komt :slight_smile:

Duizendmaal dankjewel!

2 likes

2/4 kan ik je meteen geven:

Mozzarella - Klik om uit te klappen

¾ cup sojamelk
1 zakje taartina ( blauwe zakjes in het bakschap van Dr. Oetker)
1 eetlepel citroensap
2 eetlepels gesmolten kokosolie
1/2 theelepel zout
( voor een hartige versie kun je wat edelgist toevoegen)
Optioneel: voeg 1 eetlepel yoghurt toe en laat et 24 uur buiten de koelkast fermenteren voor een intensere smaak!
Optioneel: Afsluitbaar bakje met een ijskoude 5% zoutoplossing klaarzetten

Gooi alles in de blender
Zet een pannetje op het vuur en verhit het mengsel terwijl je goed blijft roeren
Het kan een beetje klonteren maar blijf roeren.Op een gegeven moment lijkt het op kaasfondue.
Zet het vuur uit en stort het mengsel meteen in een bakje óf schep met een ijsbollentang bollen die je in het zoute water laat glijden. Laat afkoelen en zet in de koelkast of vries in.

Kan smelten en stollen.

En ik ben mijn blog weer aan het opzetten. Maar dat kan misschien nog even duren dus dit topic is voorlopig even een laagdrempelige versie voor me :slight_smile:

3 likes

DANKJEWEL! Dat recept ziet er goed uit, de ingrediënten lijken ook niet super ingewikkeld, dus dat ga ik binnenkort zeker proberen.

Leuk dat je weer bezig bent met je blog, en nog leuker dat je in de tussentijd je culinaire experimenten en creaties hier wil delen.

1 like

Voor de beste vegan bacon heb je liquid smoke nodig! Je kunt het bij een aantal vegan webshops of gewone winkels halen en een fles gaat heel lang mee. Ben er laatst achtergekomen dat ik de lekkerste versie van bacon die met gedroogde shiitake vind ( haal je bij de toko) Ze hebben een hele goede bite en worden knapperiger dan ongedroogde paddestoelen.

2 likes

Dat moet ik proberen! Vind bacon van rijstpapier eigenlijk ook erg lekker :yum: was de vorige keer net wat te enthousiast met de Hongaarse paprika… :sunglasses: Mijn man dacht dat ik hem wou vergiftigen, zo scherp

2 likes