Het "Sjurrr, hoe moet ik dit veganizen?" topic

Bedankt voor je feedback! Edelgist is inderdaad een goede om de smaak wat minder neutraal te maken. De kokossmaak kan ook liggen aan de kokosolie die je gebruikt, zelf gebruik ik altijd een geur/smaakloze olie.

Ah thanks voor de tip, ik ga eens op zoek naar smaakloze olie :slight_smile:

Albert Heijn heeft een eigen merk biologisch pot die ik zelf gebruik.

1 like

Oke, ik heb een vraagje…

Ik heb een super lekker pompoen taart recept en het enige wat erin zit wat niet plantaardig is, is boter.
Kan ik dat gewoon vervangen voor elke boter? Of is er een speciale boter die ik kan gebruiken voor gebak?

Kan gewoon vervangen worden door plantaardige boter! Doe ik ook altijd. Merk nooit verschil

1 like

Oke top, dan ga ik dat proberen :slight_smile: thanks!

2 likes

Wajang is vegan bakboter en bij mijn jumbo maar 55 cent :smiling_face_with_three_hearts:

Ooo heb je toevallig het recept?

Ik ga het vrijdag uitproberen! Als het lukt zal ik het recept hier delen :slight_smile:

1 like

Ik heb gisteren een citroen cheesecake geveganized. Niet zo lekker als een echte cheesecake, maar ik vond 'm toch best goed gelukt.

Recept

2 likes

@anon76889665 ik heb laatst ergens vegan tonijnsalade op op basis van kikkererwten. Heb jij hier misschien een goed recept voor :blush:? Online is het allemaal zo verschillend haha en vertrouw jou meer want jouw recepten zijn vaak super nice.

1 like

Oef, ik maak iedere week wel zo’n salade maar wel uit de losse pols dus zal zo even kijken in de keuken of ik wat kan uitvogelen.

Je hebt iig de volgende ingredienten nodig (zal straks dit bericht aanvullen met hoeveelheden):

1 blik kikkerwten
3 eetlepels vegan mayo
Minimaal 1 eetlepel nori (sushi zeewier) geblend tot poeder (dit is sowieso handig om in huis te hebben voor dingen als wortelzalm en zo)
Citroensap
1 theelepel mosterd
Halve rode ui
1 theelepel dille
1 eetlepel kappertjes
Kwart appel in kleine stukjes
1 el Edelgist
Zout en peper

Je prakt de kikkererwten fijn met een vork en dan meng je eerst de mayo, citroensap, mosterd, nori, dille, edelgist en zout en peper door elkaar. Even proeven en tweaken waar nodig. Dan de rest erdoor scheppen en dat is het dan!

@Boondigga

3 likes

Thanks voor de snelle respons! Gelukkig heb ik bijna alles in huis. Kijk er nu al naar uit om het te eten op een broodje of als tuna melt :smile:

Mijn dank is groot @anon76889665

Ik ben nu 2 jaar vegan, en 2 jaar daarvoor was ik al vega maar ik mis toch soms (heel slecht) aardappel anders! Vond dat toen zooooo lekker en nu heb ik er trek in.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste zou kunnen veganizen?
AHI_434d50303136313133_1_LowRes_JPG

ooh dat is old school!

Ik ga eens even naar de ingredientenlijst kijken!

-Ok, ik geloof niet dat ik sinds mn kindertijd nog Aardappel Anders heb gegeten dus dat is zo’n 20 jaar geleden dus geen idee of de smaak in de buurt komt maar in principe is het niets anders dan een aardappelgratin.

1 ui
halve kg aardappels
halve liter plantaardige melk ( je kan ook room en melk half om half doen, wordt het iets romiger)
flinke eetlepel maizena
2 a 3 eetlepels edelgist
1/2 theelepel knoflookpoeder ( kan ook vers maar face it, die aardappel anders is hartstikke bewerkt dus qua smaak is poeder beter)
Pak vegaspekjes
Vloeibare rook ( optioneel maar eigenlijk een vegan musthave in je kast)
een bouillonblokje
olie om in te bakken.

Oven voorverwarmen op 175 graden. Aardappels in plakjes snijden en de ovenschaal ermee vullen.
ui bakken in de olie voor een minuut of 10 zodat het bruin wordt. Bak de spekjes in een ander pannetje en zet apart( Als je vloeibare rook hebt schep je er een theelepeltje door). Vervolgens meng je je maizena in een schaaltje met een gelijke hoeveelheid melk tot een papje en meng het dan met de rest van je melk. Dit doe je samen met de edelgist, knoflookpoeder en wat extra zout en peper bij de ui en dan roer je het door . Breng aan de kook en laat het een beetje inkoken tot het dik is. Zet het vuur uit en schep de spekjes erdoor. Giet de saus over de aardappels en dek af met aluminiumfolie. Vervolgens laat je het 30 minuten bakken in de oven en dan haal je het folie eraf en bak je het nog 15 minuten.

9 likes

Oehhhhh ik ga het misschien straks proberen! Thank u

Wat moet er trouwens met het buillion blokje gebeuren? De aardappel daarmee voorkoken?

1 like

Nee, de aardappels mogen er rauw in. Het bouillonblokje gooi je gelijk met de melk erin

Ze hebben kant en klare vegan pesto bij de Albert Heijn! En feta kun je evt namaken, is niet echt hetzelfde maar de ervaring is vergelijkbaar. En ik denk dat je het ook kan vervangen door zongedroogde tomaatjes, doe ik in salades ed ook vaak :slight_smile:

1 like


Deze is het!

1 like