Het "Sjurrr, hoe moet ik dit veganizen?" topic

Er staat ergens in dit topic een vegan feta receptje en idd de pesto hierboven is vegan (er zit een sticker over de lengte van de pot met vegan erop)

1 like

@anon76889665 Ik meen mij te herinneren dat jij op EGF een recept had voor hummus uit de slowcooker. Als jij het inderdaad was, zou je het recept dan nogmaals willen delen? :relieved:

Ik kookte de kikkererwten in de slowcooker idd!
Je neemt 1 cup gedroogde kikkererwten en die doevje met 4 cups water en een 1/2 theelepel baking soda in de slowcooker op high voor ong. 3.5 uur.

Daarna kun je et tot hummus blenden met je favo recept. Ik doe et zelf altijd uit de losse pols dus weet even geen exacte maten :sweat_smile:

2 likes

Ik ben gek op de smaak van stoofpotjes in de winter, maar die ik bedoel (bijv. met bier etc.) zijn met vlees. Ik zou dit heel graag veganizen, maar ik weet niet zo goed wat ik eraan toe moet voegen om toch een beetje die smaak en structuur van vlees te krijgen.

Hebben jullie tips?

Ik heb laatst een hele lekkere vleesvervanger gemaakt van jackfruit en glutenmeel die ik wil gaan omzetten naar een stoofvlees variant maar mijn bestelling is ergens vermist geraakt in de post dus daar wacht ik nu op. Ik hou je op de hoogte!

1 like

Awesome! Ben heel erg benieuwd!

Ik had er gister 1 met jackfruit en dat vond ik lekker!

2 likes

Ik ben het vandaag aan het maken en testen

3 varianten: hachee, zuurvlees en een stoofpotje met bier.

Updates volgen!

5 likes

Eerste batch in progress!

7 likes

Oh wauw, ik ben zó benieuwd! Vooral vegan zuurvlees lijkt me echt fantastisch.

1 like

Okay… I fucking did it.

Dit is echt zo lekker!
Deze versie is met appelstroop en mosterd. Ik heb nog nooit zuurvlees gegeten dus ik ga voor de bereiding een authentiek recept zoeken en de azijn verminderen (omdat et niet gebruikt wordt om vlees mals te maken)

Ik ga de recepten wss voor het weekend goed uitschrijven dus voor wie dit wil maken, zorg dat je de volgende speciale ingredienten in huis hebt:

Jackfruit (in brine)
Glutenmeel
Gedroogde porcini of shiitake ( bij de toko)
Edelgist (maar dat is een vegan voorraadkastklassieker)

Deze zijn lastig in de winkel te vinden dus ik bestel het meestal online bij de notenshop en de webshop van amazing oriental. De vegan webshop veggiedeli verkoopt het ook!

13 likes

Ga deze ingrediënten in huis halen :tada:
Mijn moeder gebruikt trouwens peperkoek bij de bereiding van zuurvlees, maar appelstroop klinkt ook goed!

Ja! Volgens mij wordt peperkoek ook gebruikt om te binden. Ik gebruik daar zelf bloem voor maar heb peperkoek op de boodschappenlijst gezet!

1 like

Sorry dat ik dit topic helemaal onder spam, maar ik vroeg me af:

Zijn deze goed genoeg? Want dit is nu in de bonus bij de AH en voor mij dus makkelijker dan bestellen:

https://www.ah.nl/producten/product/wi164089/castellino-funghi-gedroogd-eekhoorntjesbrood?ds_kid=58700003793821851&gclid=Cj0KCQiA4aXiBRCRARIsAMBZGz-t2Lz3wtEq5LtyAEPN1aP-dn5-dKclifWsMjB8OLYyfybI_JefhAsaAmUYEALw_wcB

1 like

Ja die is prima, je moet het alleen even fijnmalen in een blender of zo!

1 like

Ik ga de basis nu gewoon even uitschrijven:

Edit: Kooktijd in de oven aangepast

Basisrecept

Lees het recept eerst even goed door!
Het makkelijkste is om het te mengen met een keukenmachine MAAR dit kan alleen met een speciaal plastic deegmes. Als jouw keukenmachine dat niet heeft gebruik dan gewoon een kom en je handen want anders wordt het sponzig :nauseated_face:

Wat heb je nodig voor 4 tot 6 personen.

2 1/4 cup glutenmeel
2 blikken jackfruit
1 1/2 cup water met daarin 1 bouillonblokje opgelost
6 eetlepels edelgist
1 volle eetlepel fijngemalen porcini of shiitake
1 eetlepel knoflookpoeder
1 eetlepel uienpoeder
2.5 eetlepel japanse sojasaus
3 eetlepels kokosolie

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Giet de jackfruit af en snij de harde stukjes eraf en verwijder de ronde zaadjes, je hebt alleen de draderige stukjes nodig. Trek deze met je vingers uit elkaar. Zet apart.
Verdeel het glutenmeel in 2 schaaltjes. 1 van 1 cup en 1 van 1 1/4 cup.
Meng alle ingredienten BEHALVE de jackfruit en glutenmeel door elkaar. Idealiter gebruik je een keukenmachine met deegmes hier voor maar het kan ook met de hand.
Meng het dan in een kom. Als alles gemengd is voeg je de jackfruit en 1 cup glutenmeel toe. 30 seconden in de keukenmachine of mengen met een spatel tot 1 geheel
Voeg de rest van het glutenmeel en zet de foodprocessor 2 minuten aan om te mengen. Of kneed 1.5 minuut met de hand om de gluten te activeren

Verdeel het deeg in 3 of 4 stukken en wikkel het stevig in aluminiumfolie. Doe er een 2e laag aluminiumfolie strak omheen. Dit zorgt ervoor dat de seitan zn vorm behoudt en niet luchtig wordt want dat ding wil uitzetten.

Doe de rollen 50 minuten in de oven. Check de seitan door de folie heen. Het moet stevig aanvoelen. Als het nog zacht is moet je het langer laten zitten.

Dit is de basis. Je kan het daarna bewaren in de vriezer voor 3 maanden of opeten. Voor stoofvlees kun je je favoriete recept aanhouden met iets minder water en minder tijd (15 minuten of zo). Zorg ervoor dat je je uien dan lekker bruin bakt voor de seitan erbij gaat.

7 likes

Ik zou bijna een keukenmachine aanschaffen hiervoor

Op zich het kneden niet superveel werk maar et is alleen een beetje plakkerig :sweat_smile:

Ik las even over het “gebruik je handen” heen. Mooi, weet ik weer wat ik volgende week elke dag ga eten!

1 like

Bonustip:

Als je aan het recept 2 eetlepels gerookt paprikapoeder toevoegt en het deeg in plattere rollen maak en de bovenkant inkerft heb je een goede basis voor spareribs. Gewoon die seitan na de oven insmeren met je favoriete marinade of bbqsaua en dan een kwartiertje in de oven doen!

2 likes