Het tanden/tandarts topic

Ohh wat een ellende! Misschien was hij bij m’n man wel bij meer tanden eraf dat weet hij al niet meer! Mijn draadje is al heel oud zou dat nog uitmaken?

1 like

Nee hoor als hij niet gebroken is plakken ze die weer vast. Is zo gebeurd!

1 like

Ze kunnen hem plakken maar als het teveel is afgesleten kun je er een nieuwe in laten zetten. Kost wel 150 euro :slight_smile: Maar ik heb alweer een spleet tussen mn tanden omdat ie een paar weken los zat.

1 like

Ik weet niet of het hier mag, maar ik kwam deze laatst tegen:

Best wel schrijnend dat mondzorg alleen vergoed wordt met een aanvullende verzekering, terwijl je als je een beetje ongeluk hebt flinke kosten kan maken. Ik heb zelf een aanvullende verzekering voor de tandarts, maar ik zat onlangs te kijken of switchen handig was. Nu moet je bij sommige verzekeraars eerst een jaar betalen voordat je kan declareren, dus laat dan maar weer zitten.

2 likes

Ik vind het ook belachelijk, alsof mondzorg puur cosmetisch is? Terwijl het je gezondheid ook aan kan tasten. Ik kan het gelukkig betalen, maar ik begrijp volledig dat een jaarlijkse controle + alles wat daarna komt echt te duur is voor veel mensen.

4 likes

Herkent iemand het gevoel van hele gevoelige voortanden na een bezoek aan de mondhygiëniste? Heb normaal nooit last van m’n voortanden (als ENIGE tanden lol) maar nu zijn ze gevoelig met heet/koud en eten. Woensdag laten reinigen en polijsten bij de tandarts, verder niks geks…

1 like

Weer een nieuwe wending in het

kroonverhaal

Een invallende tandarts adviseerde mij vorig jaar om z.s.m. een kroon te plaatsen op een kies die in 2015 een wkb heeft gehad. Dat moest volgens haar eigenlijk altijd z.s.m. na een wkb + vulling. Mijn eigen tandarts vertelde vervolgens dat het in mijn geval niet zo’n haast had, maar dat er naar wens een kroon geplaatst kon worden. En dat we er nog eens uitgebreider naar moesten kijken.

: mijn eigen tandarts adviseert nu om toch te wachten met een preventieve kroon. Redenen: de vulling ligt nog ‘mooi’ op de knobbels (?) en de knobbels zijn nog goed. Met een kroon moet het gezonde deel van de kies ook helemaal verwijderd worden. Daarnaast denkt ze i.v.m. de meest recente onderzoeken dat het vanwege mijn leeftijd + de levensduur van een kroon beter is om te wachten. Uiteraard blijft risico op splijten aanwezig. Maar dat risico is er ook als er eenmaal een kroon op zit (?).

Ik neig ernaar om te vertouwen op het advies van mijn tandarts, maar ik vind het wel erg spannend. Ik heb op fora veel gelezen over gespleten kiezen… Weet niet of ik echt een vraag heb verder, ik blijf er gewoon zo over malen. Mag m’n tandarts altijd nog bellen erover, maar we hebben laatst ook al zo lang gepraat. :pensive:

1 like

ik moet van de tandarts met een siliconen stoker tussen m’n twee achterste kiezen stokeren met wat tandpasta want er zit een kwetsbaar plekje

leuk en aardig maar ik heb fysiek zo’n kleine bek dat ik er vrijwel niet bijkom en ik het idee heb dat het echt niks uit gaat halen :’)

2 likes

Ik had 2 vd 6 maanden gestokerd de laatste x en de tandarts was toen zo tevreden over hoe m’n tandvlees en gebit eruit zagen! Was ook voor het eerst zo ongeveer dat ik geen vullingen hoefde.
Nu ben ik dus alweer 3 maanden goed aan het stokeren (iedere avond) en ik hoop zo dat ze weer net zo tevreden is :blush:

3 likes

Mond dichter houden om bij je achterste kiezen te komen. Dan ontspant je wang en kan je er (hopelijk) makkelijker bij.

3 likes

He, ik ben tandarts en wil je wel helpen! Stuur maar een pb als je dat wil

2 likes

Ik ben nog steeds niet naar een ortho of tandarts geweest voor het losse draadje achter mijn voortand en nu heb ik ook nog een zere kies. Zijn ook net verhuisd dus heb ook nog geen tandarts. Vind het zo stom van mezelf dat ik niet door pak

1 like

Er zijn van die ragertjes met een hoekje eraan waardoor je er veel makkelijker bij komt.

Ik heb ze liggen, want koop altijd een voorraad stokers en ragers als ik bij de mondhygiënist ben geweest en weer eens streng ben toegesproken. Om het vervolgens een half jaar te vergeten en dan liggen die dingen ergens achterin een kastje te verpieteren :laughing:.

5 likes

Ik ben vandaag naar het ziekenhuis geweest voor de afdeling speciale tandheelkunde tegen mijn extreme angst voor de tandarts. Het was er echt fijn en laagdrempelig en er word een geheel behandelplan opgezet, er zijn foto’s gemaakt en alles lijkt mee te vallen van wat er gedaan moet worden.
Ik vind het vooral fijn dat het stap voor stap gaat, er serieuze begrip is voor mijn angst en er een geheel traject van word gemaakt.

17 likes

Wat goed zeg! Hier mag je echt trots op zijn :smiling_face_with_three_hearts:

Ik had nooit een nieuwe tandarts gezocht in m’n nieuwe woonplaats en het steeds uitgesteld waardoor de angst om te gaan steeds groter werd, en was dus al vijf jaar niet voor controle geweest. Nu was ik het vorige week ineens zat en had meteen een afspraak gemaakt voor vanochtend bij eentje die goede recensies had en omschreven werd als rustig en geduldig. Zoo spannend maar ben net geweest en ging goed! Was echt een lieve oude man en had alleen wat tandsteen. Ik had echt horrorscenarios bedacht van wat er mis zou kunnen zijn. Heb alleen wel gelogen en gezegd dat het 3 jaar was geleden ipv 5 :sweat_smile:

7 likes

Fijn dat het zo meeviel! Maar hij had als het goed is je dossier toch? Dan kon ie wel gewoon zien dat het er 5 ipv 3 waren :stuck_out_tongue: (maar zij zijn wel wat gewend qua mensen die lang wegblijven, dus moet je je ook niet druk om maken).

2 likes

Ik gebruik sinds 2 weken een tongschraper/poetser. Ik ga elke keer half (of helemaal) over m’n nek. Ik wil zo ver mogelijk achterop mijn tong komen maar ja. Is daar een trucje voor, denk het niet hè?

Ik ben ook heel kokgevoelig als ik ergens achterop mijn tong moet zijn. Als je continu uitblaast via je mond is het al een stuk minder heftig!

1 like

Wat mij ook een beetje helpt is mijn tenen bewegen en daarop focussen. Maar het blijft moeilijk haha.