Het tanden/tandarts topic

Even een positief bericht tussendoor.
In het begin van dit jaar ben ik begonnen aan een intensief parodontitis traject. Heel veel tanden zaten los en kreeg steeds meer spleten tussen de tanden door zwaar ontstoken tandvlees. Nu bijna een jaar later is mijn tandvlees goed genezen. Volgens de mondhygieniste heeft ze nog nooit zoveel verschil gezien. De tanden zitten weer vast en het tandvlees zit weer strak. Was echt super bang maar zo blij dat ik het gedaan heb. Moet nu 4x per jaar terug. Kost klauwen met geld maar het is het schijnbaar wel waard. Wat ik wel heel erg vind is de grote spleten tussen mijn tanden , en dan vooral bij mijn voortanden. Dit is juist erger geworden omdat het tandvlees weer strak om de tanden zit, maar daar moet ik het mee doen. Het belangrijkste is de verbetering

12 likes

Vorige week dinsdag ben ik naar de tandarts geweest omdat ik al redelijk lang last had van alle kiezen en tanden linksboven. Hij heeft toen foto’s gemaakt waarop niks te zien was behalve dat mijn tandvlees een beetje geïrriteerd was en dat mijn verstandskies (linksboven) aan het afsterven was. Hij heeft die kies toen ook meteen getrokken. Nu heb ik echter nog steeds enorm veel last. Van de plek waar de kies zat, maar ook nog steeds van een doorstralende pijn naar andere kiezen. En ineens ook rechtsonder maar dat zal een gaatje zijn denk ik? Ik twijfel of ik voor die pijn aan/rond de verstandskies moet bellen en vooral wanneer? Het is dinsdag dus een week geleden. Ik heb eerder mijn verstandskies rechtsboven laten trekken en daar heb ik zelfs op de dag zelf nul last van gehad. Nu moet ik meerdere paracetamol per dag slikken om de dag een beetje door te komen maar misschien is dat wel normaal en heb ik de andere keer enorm veel geluk gehad? Het is overigens niet gehecht en het trekken was in een paar seconden gebeurd, niks bijzonders dus.

Fijn om een beetje hetzelfde verhaal te lezen! Ik heb ook ontzettend veel moeite om tandenpoetsen in mijn routine te krijgen. Net zoals jij kan ik totaal niet tegen een elektrische tandenborstel, ondanks dat ik dacht dat als ik er eentje van 100 euro zou kopen met een extra zachte trilstand dat het dan helemaal goed zou komen (maar dat is ook de adhd denk ik haha). Die hoop heb ik opgegeven - liever mijn tandenpoetsen met een gewone tandenborstel dan niet. Ik merk dat ik door eisen aan mezelf te stellen (moet elektrisch, moet 's ochtend en 's avonds) het alleen maar moeilijker wordt. Voor nu focus ik me op twee keer per dag tanden poetsen (en eerlijk is eerlijk: als het even slecht gaat ben ik met 1x per dag ook tevreden). Als dat in mijn systeem komt de rest hopelijk ook. Stapje voor stapje!

Wat betreft tandpasta heb ik tandpasta in verschillende smaken gekocht (zoals berry blast, pina colade etc). Dat maakt het voor mij ook leuker om mijn tanden te poetsen en wissel de smaken ook af. Ze hebben wel een hele lichte mintsmaak maar niet heel overdreven.

Om het tandenpoetsen in mijn routine te krijgen heb ik nu een habit tracker opgehangen bij de wasbak. Eerst had ik hier tanden poetsen 's ochtends en tanden poetsen 's avonds opgeschreven, maar nu gewoon 2x tanden poetsen. Dat haalt voor mij de druk ook wel weg dat het 's ochtends en 's avonds moet, maar dat het voor mezelf ook “telt” als ik er pas later op de dag en denk en het dan pas doe. Ik merk echt als ik deze niet ophang dat ik veel minder vaak mijn tanden poets. Ik heb het er ook met vriendinnen over gehad omdat ik soms het gevoel heb: alles of niks, dus als ik het een dagje maar 1x doe dat ik dan gefaald heb. Maar iedereen vergeet wel eens zijn tanden te poetsen dus ik probeer daarin ook coulanter naar mezelf te zijn.

Als het echt heel slecht gaat heb ik wel wat trucjes voor mezelf om weer in het ritme te komen. Dan poets ik biv mijn tanden buiten omdat ik dan het gevoel heb dat ik aan het kamperen ben (deze tip heb ik ooit op het forum gelezen). Dan zet ik beneden ook een tandenborstel neer bij de wasbak, vraag ik of mijn vriend me eraan wil herinneren, luister ik een liedje of luisterboek. Zo probeer ik het toegankelijker en leuker te maken. Raggertjes kun je biv in je tas hebben, op je nachtkastje, beneden ergens. bewaren Als je er dan aan denkt heb je het tenminste in de buurt. Ik probeer het ook combineren: dus eerst mijn gezicht insmeren met reiniger, dan mijn tandenpoetsen, naar de wc, klaar met tandenpoetsen, gezicht reiniger af. Of biv als ik aan het douchen ben. Ik heb het geduld niet om alleen tanden te poetsen en door het te combineren maakt het het wel makkelijker voor mij.

3 likes

Ja zou ze bellen en zeggen wat je voelt. Dan kunnen ze je zeggen om langs te komen. En als je zegt ik vertrouw het niet. Dan moeten ze je sowieso even laten komen om te kijken. Daar bestaan spoed plekken voor.

1 like

Wat shit. Ik heb dit aan het begin van m’n zwangerschap gegoogled en daar zei heel internet juist dat verdovingen gewoon mogen tijdens de zwangerschap. Is er een mogelijkheid dat je naar een andere tandarts kan? Bv in dezelfde praktijk voor een second opinion. Lijkt me niet okĂ© om nog 7 weken rond te lopen met deze pijn en daarna in je kraamweek behandeld te worden.

Ja ze mogen verdovingsvloeistof gebruiken zonder vasoconstrictor. Weet verder niet hoe het zit met een wortelkanaal behandeling. Maar verdoving is een mogelijkheid ook als je zwanger bent.

1 like

Wat naar zeg, heel veel sterkte :bouquet::bouquet::bouquet:

1 like

Ik heb tijdens mn vorige zwangerschap wel een wortelkanaalsbehandeling gehad. Het meest voorkomende antibiotica bij de tandarts is amoxi of augmentin en beide zijn veilig tijdens de zwangerschap. Ik denk dat je tandarts gewoon te bang is en te weinig met je meedenkt ?

Of in het weekend naar de spoed tandarts beterschap!

1 like

Is er iemand die weet of dit kan/mag/handig is?
Mijn vriend krijgt een wortelkanaalbehandeling morgen, maar omdat er maar kort de tijd is en de volgende keer pas in Januari gaan ze de behandeling dus door 2en delen. Morgen wordt die zenuw verwijderd, en dan wordt het in januari weer gevuld. Hij vroeg aan de tandarts van kan dat wel dan, weken lang met een open kies lopen en tandarts zei dat dat geen kwaad kon
 maar ik vind het echt vreemd klinken vooral als ik plaatjes van die behandeling opzoek, je kan toch niet rondlopen met een groot vierkant gat in je kies?

1 like

Mijn tandarts deelt het ook soms in 2, maar dan plaatst hij de eerste keer een ‘voorlopige’ vulling die er nadien terug af gehaald wordt wanneer de definitieve vulling gedaan wordt. Misschien wordt zoiets bedoeld?

1 like

Ja misschien, hoop het dan!

Ik heb ook eens een noodvulling gehad! Dat ging ook in twee delen

2 likes

Dit is heel gebruikelijk. Een endo start noemen ze dat. De zenuw wordt eruit gehaald en vaak ook antibiotica dacht ik erin gedaan. Dan met een noodvulling dicht gemaakt. Gaat altijd helemaal prima en de 2e keer wordt de behandeling echt afgemaakt.

1 like

Hi! Ik ben tandarts. Het is prima hoor! Feitelijk gezien zelfs beter dan in 1 zitting.

1 like

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (ga morgen sowieso de tandarts bellen als ik er nog last van heb).
Sinds vanmiddag heb ik ineens een soort zenuwpijn als er koude lucht, koud water en eten op een bepaalde manier langs mijn kies komt. De pijn bouwt zich op in een paar seconde en gaat dan weer weg.
Als ik dus mijn mond dicht heb en niks eet/drink voel ik niks. Heb dit echt nog nooit gehad ( wel eerder gaatjes gehad).
Kan dit ook uit zichzelf weggaan?

1 like

Dit is echt iets wat de tandarts moet bekijken met een foto geloof ik. Het is of je zenuw, of je tandvlees is teruggetrokken, zoiets. Ik heb laatst dezelfde klachten gehad met koud water. Het duurde 2 weken voor ik een afspraak had dus heb toen heel veel thee en warm water gedronken haha. Bij mij was het een geĂŻrriteerde zenuw. Mijn vulling zit zo dicht op de zenuw dat dat kan gebeuren volgens de tandarts. Ze heeft de kies geseald en het is nu vrijwel weg (godzijdank). De volgende stap had een wortelkanaalbehandeling geweest, maar daarvoor vond ze de pijn niet erg genoeg en de vulling sloot de boel mooi af schijnbaar. Maar volgens mij zit er nog best wat verschil in per persoon dus staar je niet blind op mijn verhaal. Ik zou zeker wel een afspraak maken voor controle.

1 like

Ik heb vanochtend de tandarts gebeld en gesproken met de assistente, maar op basis van mijn verhaal denkt ze aan een gevoelige tandhals. Ze adviseerde mij eerst Sensodyne tandpasta te proberen voor gevoelige tanden. (Mocht uiteraard langskomen, maar ze dacht dat t niet nodig zou zijn)
Eind september ben ik nog voor controle bij de tandarts geweest en toen zijn er ook foto’s gemaakt, dus ze acht de kans minimaal dat er echt iets ernstigs is. Ook is het al minder dan gisteren.
Betreft een wortelkanaalbehandeling zei ze dat ik dan eerder last zou moeten hebben van warm eten en koud eten als een verlichting zou voelen. Dus voor nu kijk ik het even aan, mocht die tandpasta niet helpen dan bel ik opnieuw

Oh nou prima dan toch! Die sensodine rapid relief heb ik ook, die werkt vrij snel. En als je na het weekend nog last hebt kan je altijd vragen of ze het even sealen met zo’n lakje.

1 like

Je kan dan als extra ook nog je sensitive tandpasta (Sensodyne, elmex, prodent, het maakt eigenlijk geen flaus aus) even op de gevoelige plek smeren ‘s avonds voor je gaat slapen. Als een soort zalfje. Niet meer spoelen oid erna. Dan kan het langer ‘inwerken’. Sowieso nooit grondig naspoelen met water na het tandenpoetsen. Je spoelt dan je fluor en bestanddelen tegen de gevoeligheid uit je mond. Alleen uitspugen is het allerbeste.
Succes!

1 like