Het tanden/tandarts topic

Mond dichter houden om bij je achterste kiezen te komen. Dan ontspant je wang en kan je er (hopelijk) makkelijker bij.

3 likes

He, ik ben tandarts en wil je wel helpen! Stuur maar een pb als je dat wil

2 likes

Ik ben nog steeds niet naar een ortho of tandarts geweest voor het losse draadje achter mijn voortand en nu heb ik ook nog een zere kies. Zijn ook net verhuisd dus heb ook nog geen tandarts. Vind het zo stom van mezelf dat ik niet door pak

1 like

Er zijn van die ragertjes met een hoekje eraan waardoor je er veel makkelijker bij komt.

Ik heb ze liggen, want koop altijd een voorraad stokers en ragers als ik bij de mondhygiënist ben geweest en weer eens streng ben toegesproken. Om het vervolgens een half jaar te vergeten en dan liggen die dingen ergens achterin een kastje te verpieteren :laughing:.

5 likes

Ik ben vandaag naar het ziekenhuis geweest voor de afdeling speciale tandheelkunde tegen mijn extreme angst voor de tandarts. Het was er echt fijn en laagdrempelig en er word een geheel behandelplan opgezet, er zijn foto’s gemaakt en alles lijkt mee te vallen van wat er gedaan moet worden.
Ik vind het vooral fijn dat het stap voor stap gaat, er serieuze begrip is voor mijn angst en er een geheel traject van word gemaakt.

15 likes

Wat goed zeg! Hier mag je echt trots op zijn :smiling_face_with_three_hearts:

Ik had nooit een nieuwe tandarts gezocht in m’n nieuwe woonplaats en het steeds uitgesteld waardoor de angst om te gaan steeds groter werd, en was dus al vijf jaar niet voor controle geweest. Nu was ik het vorige week ineens zat en had meteen een afspraak gemaakt voor vanochtend bij eentje die goede recensies had en omschreven werd als rustig en geduldig. Zoo spannend maar ben net geweest en ging goed! Was echt een lieve oude man en had alleen wat tandsteen. Ik had echt horrorscenarios bedacht van wat er mis zou kunnen zijn. Heb alleen wel gelogen en gezegd dat het 3 jaar was geleden ipv 5 :sweat_smile:

7 likes

Fijn dat het zo meeviel! Maar hij had als het goed is je dossier toch? Dan kon ie wel gewoon zien dat het er 5 ipv 3 waren :stuck_out_tongue: (maar zij zijn wel wat gewend qua mensen die lang wegblijven, dus moet je je ook niet druk om maken).

2 likes

Ik gebruik sinds 2 weken een tongschraper/poetser. Ik ga elke keer half (of helemaal) over m’n nek. Ik wil zo ver mogelijk achterop mijn tong komen maar ja. Is daar een trucje voor, denk het niet hè?

Ik ben ook heel kokgevoelig als ik ergens achterop mijn tong moet zijn. Als je continu uitblaast via je mond is het al een stuk minder heftig!

1 like

Wat mij ook een beetje helpt is mijn tenen bewegen en daarop focussen. Maar het blijft moeilijk haha.

@Mar87 en @babushkababy ok dan ga ik dat proberen. Ben benieuwd of het helpt! Ik moet nu al bijna als ik naar dat ding kijk haha.

1 like

Buuuh tot nu toe helpt het niet. Wat een gedoe! Maar goed, wel een frisse mond :lips:

1 like

Omdat ik last had van een ontsteking bij mijn kroon ben ik door mijn tandarts doorverwezen naar een mondhygiënist.

Vorige week had ik een afspraak om te reiniging maar toen heeft ze alleen de status van mijn tandvlees gecheckt wat 84,04 kostte. Vandaag zou mij gebit gereinigd worden maar ze heeft maar de helft gedaan. Het heeft een half uurtje geduurd. Dit koste 124 euro. Volgende week moet ik terug komen voor de andere helft en dat gaat me dus opnieuw 124 kosten.

Is dit een normale gang van zaken of wordt ik belazerd? Ik vind het namelijk super duur. Ik heb geen parodontitis of pockets. Het gaat alleen om reiniging en de behandeling van de ontsteking.

Vind het echt raar. Ik ben ooit pre Corona tijd bij de mondhygiëniste geweest. Wist niet wat mij overkwam. Alles werd schoon gemaakt en uiteindelijk was alles bij elkaar iets van 100-150 euro. Maar ik heb wel een tandartsverzekering, weet niet meer of het daar ook nog wat uit vergoed.

3 likes

@Marijn ik denk wel dat je belazerd wordt want bij mij was een gebitsreiniging 60€ voor klein half uurtje werk met poetsadvies erbij.

1 like

Dat is echt belachelijk! Mijn mondhygieniste maakt mijn volledige gebit schoon, en kijkt mijn tandvlees na in 3 kwartier voor rond de 90 euro. Wel een eerste intake gehad, weet niet meer precies wat dat kostte.

2 likes

Nou lekker dan! Ik zal zo wel ff mijn tandarts bellen om te overleggen. Bedankt in iedergeval voor jullie reacties Cursieve tekst

3 likes

Kijk of vraag even na welke codes ze gebruiken. De M-codes gaan per 5 minuten en de T-codes (mogen alleen gebruikt worden als er parodontitis is vastgesteld) gaan per element (tand of kies).

Zou een duidelijke specificatie en uitleg vragen van je rekening. Heb je alle recht toe. En zullen ze graag geven.

3 likes

Ik rook en drink cola voor het leven en ik ben dat niet eens kwijt bij de mondhygiëniste. Lijkt me idd erg duur. Volgens mij is het hier altijd tussen de 50 en 80 euro voor schoonmaken, gaat per 5 minuten en verscheelt per keer beetje hoeveel ze moet doen.

1 like