Het tanden/tandarts topic

Wat mij ook een beetje helpt is mijn tenen bewegen en daarop focussen. Maar het blijft moeilijk haha.

@Mar87 en @babushkababy ok dan ga ik dat proberen. Ben benieuwd of het helpt! Ik moet nu al bijna als ik naar dat ding kijk haha.

1 like

Buuuh tot nu toe helpt het niet. Wat een gedoe! Maar goed, wel een frisse mond :lips:

1 like

Omdat ik last had van een ontsteking bij mijn kroon ben ik door mijn tandarts doorverwezen naar een mondhygiënist.

Vorige week had ik een afspraak om te reiniging maar toen heeft ze alleen de status van mijn tandvlees gecheckt wat 84,04 kostte. Vandaag zou mij gebit gereinigd worden maar ze heeft maar de helft gedaan. Het heeft een half uurtje geduurd. Dit koste 124 euro. Volgende week moet ik terug komen voor de andere helft en dat gaat me dus opnieuw 124 kosten.

Is dit een normale gang van zaken of wordt ik belazerd? Ik vind het namelijk super duur. Ik heb geen parodontitis of pockets. Het gaat alleen om reiniging en de behandeling van de ontsteking.

Vind het echt raar. Ik ben ooit pre Corona tijd bij de mondhygiëniste geweest. Wist niet wat mij overkwam. Alles werd schoon gemaakt en uiteindelijk was alles bij elkaar iets van 100-150 euro. Maar ik heb wel een tandartsverzekering, weet niet meer of het daar ook nog wat uit vergoed.

3 likes

@Marijn ik denk wel dat je belazerd wordt want bij mij was een gebitsreiniging 60€ voor klein half uurtje werk met poetsadvies erbij.

1 like

Dat is echt belachelijk! Mijn mondhygieniste maakt mijn volledige gebit schoon, en kijkt mijn tandvlees na in 3 kwartier voor rond de 90 euro. Wel een eerste intake gehad, weet niet meer precies wat dat kostte.

2 likes

Nou lekker dan! Ik zal zo wel ff mijn tandarts bellen om te overleggen. Bedankt in iedergeval voor jullie reacties Cursieve tekst

3 likes

Kijk of vraag even na welke codes ze gebruiken. De M-codes gaan per 5 minuten en de T-codes (mogen alleen gebruikt worden als er parodontitis is vastgesteld) gaan per element (tand of kies).

Zou een duidelijke specificatie en uitleg vragen van je rekening. Heb je alle recht toe. En zullen ze graag geven.

3 likes

Ik rook en drink cola voor het leven en ik ben dat niet eens kwijt bij de mondhygiëniste. Lijkt me idd erg duur. Volgens mij is het hier altijd tussen de 50 en 80 euro voor schoonmaken, gaat per 5 minuten en verscheelt per keer beetje hoeveel ze moet doen.

1 like

Ze heeft bij 2x t043 gerekend + aparte intake kosten van ongeveer 80 euro. Volgens de mondhygiënist had ik geen parodontitis, alleen tandvlees ontsteking en een ontsteking bij m’n implantaat.

Volgens m’n tandarts klopt het bedrag maar had niet het idee dat hij erg bereid was om met me mee te denken. M’n zorgverzekering wilde ook al niet meedenken omdat ik geen tandartspakket heb.

Nogmaals bedankt voor jullie advies. Ik leg me er maar bij neer en neem m’n verlies. Ik weet niet weet hoe ik dit nu moet aanpakken, ben er wel verdrietig over. Mijn vorige tandarts heeft me ook vaak teveel gerekend waardoor ik me een beetje ‘oplichtbaar’ voel, een makkelijk slachtoffer.

Volgende keer ga ik van te voren hele duidelijke afspraken maken. Hopelijk overkomt het me dan niet meer.

Hmmm apart dat ze de t43 code hebben gebruikt. Ik weet bijna zeker (zal het morgen op mijn werk navragen, ben zelf Mh) dat die alleen mag volgen na gebruik van de T21 en/of de T22 codes. Oftewel je moet de initiële behandelingen hebben ondergaan wil je in de nazorg verder gaan en de T43 of de T44 codes gerekend krijgen.

4 likes

Gewoon even gegoogled maar het klopt dus waarschijnlijk niet wat ze hebben gedaan. Hier onder de uitleg hoe T43 moet worden toegepast .

Zou er dus wel mee terug gaan naar de tandarts. Desnoods deze uitleg erbij plakken.
De codes T21 of T22 en dan T032 moeten eerst gebruikt worden voor je een nazorg code T43 of T44 kan toepassen.

Hier ook een linkje naar de website

https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes

5 likes

Bedankt voor het uitzoeken :heart:. Vrijdag ga ik het aankaarten met jou uitleg erbij,

2 likes

Graag gedaan en succes!

2 likes

Een vraagje.
Ik was gister voor controle en vorige control 6 maanden terug gaf ik aan pijn te hebben in mijn kies bij koud en warm. Toen had de tandarts zoiets van dat is niks want vorige fotos was niks te zien.
Nu 6 maanden later nog steeds pijn. Foto gemaakt maar geen ontsteking te zien?
Koutest sloeg uit want pijn bleef wel een minuut heftig.
Tandarts adviseerde wortelkanaalbehandeling inplannen of mijn vullingen verlagen om te kijken of dat werkt.
Heb dat laten doen en moet max 3 weken aankijken.
Mijn vraag: wortelkanaalbehandeling doen zonder zichtbare onsteking is dat normaal?
Heb nu wel meer pijn sinds gister omdat er veel aan gekloot is met koude lucht enzo.

2 likes

Ik lees net je verhaal terug en ben benieuwd hoe het is afgelopen. Heb je er nog over kunnen praten met je tandarts?

1 like

Ik had ook geen ontsteking maar wel een barst in m’n kies.

Ik heb het wel aangegeven maar toen er een hele discussie ontstond heb ik het er maar bij gelaten.
Tijdens de behandeling kwam mijn kroon los. Ik heb toen mijn tandarts gevraagd of hij hem kon vastzetten en wat dat ging kosten. Hij gaf aan 24 euro nog wat. Oké prima, ik laten doen.

Vorige week kreeg ik een rekening binnen van 85 euro voor controle en R31. Ik heb toen gelijk contact opgenomen dat dit niet klopt. Uiteindelijk heeft hij de controle van de rekening afgehaald maar blijft er wel bij dat R31 de juiste code is voor het vastzetten van een kroon ipv R74.

Heel verhaal maar ik baal er gewoon van dat ik het idee heb dat ik telkens aan alle kanten word genaaid door die lui. Ik had al negatieve ervaringen met de tandarts en nu weer er twee bij. Wat een louche maffia wereld! (In dit geval gaat het op tc de Kaap, ja ik name en shame ze gewoon).

Gelukkig is mijn mondhygiëne al weken helemaal on point, sla ik nooit meer een poetsbeurt over en flos en stook ik heel trouw. Hopelijk blijft mijn gebit zo gezond dat ik voorlopig niet meer terug hoef.

6 likes

Joh wat klote dat het daarna weer is gebeurd. Ik vind het wel heel knap van je dat je voor jezelf bent opgekomen want dat is in dit soort situaties niet per se makkelijk (weet ik ook uit ervaring). :hugs:

1 like