Het tanden/tandarts topic

Ja toen zat mn draadje los en heb een random ortho gebeld en kon langskomen. Maar ik weet niet of dat ook geluk was of zo alleen het was wel zo gefixt

1 like

Fijn om te horen, ga ik t morgen proberen

2 likes

Alles is dicht vanwege de feestdagen :frowning:

1 like

Je hebt spoedtandartsen, kun je dat proberen? Mijn vriend loopt ook tegen dit probleem aan. Heeft een ontsteking, zijn hele wang dik en kan echt nergens terecht nu.

Voelt een beetje overdreven, ze hadden het over ERNSTIGE pijnklachten
 het prikt wel in m’n lip soms maar zou dat niet ernstig noemen.
Veel rotter voor je vriend, kan hij niet terecht bij een spoed arts dan?

1 like

Je kan even bij de drogist zo’n pakje orthodontische was kopen, dan kun je een bolletje op het uiteinde kneden, dan prikt het in ieder geval niet meer zo.

2 likes

Nope, hij moet terugbellen als het erger wordt. Het feit dat hij een hamsterwang heeft is niet ernstig genoeg
 Echt zo’n ongelukkige periode om iets te krijgen nu.

@Bertha Volgens mij is dat al een tijd niet meer te koop bij een Kruidvat/Etos. Misschien dat een apotheek je hier aan kan helpen?

1 like

Op de site van Etos staat het wel! Gaan wel even kijken straks. Hadden wel 1 ortho gevonden die open was maar daar wilden ze me niet helpen omdat ik niet ingeschreven sta en ze een patiënten stop hebben.

Ik dacht net even hoe lang t geleden was dat mijn beugel eruit ging en volgens mij was dat nog voor de middelbare of net in de brugklas ofzo. Dat is gewoon bijna 20 jaar geleden :eyes:

1 like

Misschien overbodig advies maar doe in de tussentijd heeel voorzichtig met dat draadje, geen appels en harde broodjes enzo eten. Ik heb ook een keer doorgelopen met een los draadje en toen schoot 'ie ineens van alle tanden behalve één los en moest ik hem er zelf met een tang uit trekken đŸ„Č Dat heeft me toen zo veel geld gekost en de tandarts was ook not amused. Nouja lang verhaal kort: doe voorzichtig en hopelijk kun je gauw terecht :grimacing:

Ohhh dat klinkt naar!
Ik dacht wel eigenlijk dat die er sowieso helemaal af moet? Mijn man heeft het ook ooit gehad en daar haalden ze m er iig helemaal af dus ik ging daar van uit

Ohh wat een ellende! Misschien was hij bij m’n man wel bij meer tanden eraf dat weet hij al niet meer! Mijn draadje is al heel oud zou dat nog uitmaken?

1 like

Nee hoor als hij niet gebroken is plakken ze die weer vast. Is zo gebeurd!

1 like

Ik weet niet of het hier mag, maar ik kwam deze laatst tegen:

Best wel schrijnend dat mondzorg alleen vergoed wordt met een aanvullende verzekering, terwijl je als je een beetje ongeluk hebt flinke kosten kan maken. Ik heb zelf een aanvullende verzekering voor de tandarts, maar ik zat onlangs te kijken of switchen handig was. Nu moet je bij sommige verzekeraars eerst een jaar betalen voordat je kan declareren, dus laat dan maar weer zitten.

2 likes

Ik vind het ook belachelijk, alsof mondzorg puur cosmetisch is? Terwijl het je gezondheid ook aan kan tasten. Ik kan het gelukkig betalen, maar ik begrijp volledig dat een jaarlijkse controle + alles wat daarna komt echt te duur is voor veel mensen.

4 likes

Herkent iemand het gevoel van hele gevoelige voortanden na een bezoek aan de mondhygiĂ«niste? Heb normaal nooit last van m’n voortanden (als ENIGE tanden lol) maar nu zijn ze gevoelig met heet/koud en eten. Woensdag laten reinigen en polijsten bij de tandarts, verder niks geks

1 like

Weer een nieuwe wending in het

kroonverhaal

Een invallende tandarts adviseerde mij vorig jaar om z.s.m. een kroon te plaatsen op een kies die in 2015 een wkb heeft gehad. Dat moest volgens haar eigenlijk altijd z.s.m. na een wkb + vulling. Mijn eigen tandarts vertelde vervolgens dat het in mijn geval niet zo’n haast had, maar dat er naar wens een kroon geplaatst kon worden. En dat we er nog eens uitgebreider naar moesten kijken.

: mijn eigen tandarts adviseert nu om toch te wachten met een preventieve kroon. Redenen: de vulling ligt nog ‘mooi’ op de knobbels (?) en de knobbels zijn nog goed. Met een kroon moet het gezonde deel van de kies ook helemaal verwijderd worden. Daarnaast denkt ze i.v.m. de meest recente onderzoeken dat het vanwege mijn leeftijd + de levensduur van een kroon beter is om te wachten. Uiteraard blijft risico op splijten aanwezig. Maar dat risico is er ook als er eenmaal een kroon op zit (?).

Ik neig ernaar om te vertouwen op het advies van mijn tandarts, maar ik vind het wel erg spannend. Ik heb op fora veel gelezen over gespleten kiezen
 Weet niet of ik echt een vraag heb verder, ik blijf er gewoon zo over malen. Mag m’n tandarts altijd nog bellen erover, maar we hebben laatst ook al zo lang gepraat. :pensive:

1 like

ik moet van de tandarts met een siliconen stoker tussen m’n twee achterste kiezen stokeren met wat tandpasta want er zit een kwetsbaar plekje

leuk en aardig maar ik heb fysiek zo’n kleine bek dat ik er vrijwel niet bijkom en ik het idee heb dat het echt niks uit gaat halen :’)

2 likes

Ik had 2 vd 6 maanden gestokerd de laatste x en de tandarts was toen zo tevreden over hoe m’n tandvlees en gebit eruit zagen! Was ook voor het eerst zo ongeveer dat ik geen vullingen hoefde.
Nu ben ik dus alweer 3 maanden goed aan het stokeren (iedere avond) en ik hoop zo dat ze weer net zo tevreden is :blush:

3 likes

Mond dichter houden om bij je achterste kiezen te komen. Dan ontspant je wang en kan je er (hopelijk) makkelijker bij.

3 likes