Het tanden/tandarts topic

Ze heeft bij 2x t043 gerekend + aparte intake kosten van ongeveer 80 euro. Volgens de mondhygiënist had ik geen parodontitis, alleen tandvlees ontsteking en een ontsteking bij m’n implantaat.

Volgens m’n tandarts klopt het bedrag maar had niet het idee dat hij erg bereid was om met me mee te denken. M’n zorgverzekering wilde ook al niet meedenken omdat ik geen tandartspakket heb.

Nogmaals bedankt voor jullie advies. Ik leg me er maar bij neer en neem m’n verlies. Ik weet niet weet hoe ik dit nu moet aanpakken, ben er wel verdrietig over. Mijn vorige tandarts heeft me ook vaak teveel gerekend waardoor ik me een beetje ‘oplichtbaar’ voel, een makkelijk slachtoffer.

Volgende keer ga ik van te voren hele duidelijke afspraken maken. Hopelijk overkomt het me dan niet meer.

Hmmm apart dat ze de t43 code hebben gebruikt. Ik weet bijna zeker (zal het morgen op mijn werk navragen, ben zelf Mh) dat die alleen mag volgen na gebruik van de T21 en/of de T22 codes. Oftewel je moet de initiële behandelingen hebben ondergaan wil je in de nazorg verder gaan en de T43 of de T44 codes gerekend krijgen.

4 likes

Gewoon even gegoogled maar het klopt dus waarschijnlijk niet wat ze hebben gedaan. Hier onder de uitleg hoe T43 moet worden toegepast .

Zou er dus wel mee terug gaan naar de tandarts. Desnoods deze uitleg erbij plakken.
De codes T21 of T22 en dan T032 moeten eerst gebruikt worden voor je een nazorg code T43 of T44 kan toepassen.

Hier ook een linkje naar de website

https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes

5 likes

Bedankt voor het uitzoeken :heart:. Vrijdag ga ik het aankaarten met jou uitleg erbij,

2 likes

Graag gedaan en succes!

2 likes

Een vraagje.
Ik was gister voor controle en vorige control 6 maanden terug gaf ik aan pijn te hebben in mijn kies bij koud en warm. Toen had de tandarts zoiets van dat is niks want vorige fotos was niks te zien.
Nu 6 maanden later nog steeds pijn. Foto gemaakt maar geen ontsteking te zien?
Koutest sloeg uit want pijn bleef wel een minuut heftig.
Tandarts adviseerde wortelkanaalbehandeling inplannen of mijn vullingen verlagen om te kijken of dat werkt.
Heb dat laten doen en moet max 3 weken aankijken.
Mijn vraag: wortelkanaalbehandeling doen zonder zichtbare onsteking is dat normaal?
Heb nu wel meer pijn sinds gister omdat er veel aan gekloot is met koude lucht enzo.

2 likes

Ik lees net je verhaal terug en ben benieuwd hoe het is afgelopen. Heb je er nog over kunnen praten met je tandarts?

1 like

Ik had ook geen ontsteking maar wel een barst in m’n kies.

Ik heb het wel aangegeven maar toen er een hele discussie ontstond heb ik het er maar bij gelaten.
Tijdens de behandeling kwam mijn kroon los. Ik heb toen mijn tandarts gevraagd of hij hem kon vastzetten en wat dat ging kosten. Hij gaf aan 24 euro nog wat. Oké prima, ik laten doen.

Vorige week kreeg ik een rekening binnen van 85 euro voor controle en R31. Ik heb toen gelijk contact opgenomen dat dit niet klopt. Uiteindelijk heeft hij de controle van de rekening afgehaald maar blijft er wel bij dat R31 de juiste code is voor het vastzetten van een kroon ipv R74.

Heel verhaal maar ik baal er gewoon van dat ik het idee heb dat ik telkens aan alle kanten word genaaid door die lui. Ik had al negatieve ervaringen met de tandarts en nu weer er twee bij. Wat een louche maffia wereld! (In dit geval gaat het op tc de Kaap, ja ik name en shame ze gewoon).

Gelukkig is mijn mondhygiëne al weken helemaal on point, sla ik nooit meer een poetsbeurt over en flos en stook ik heel trouw. Hopelijk blijft mijn gebit zo gezond dat ik voorlopig niet meer terug hoef.

6 likes

Joh wat klote dat het daarna weer is gebeurd. Ik vind het wel heel knap van je dat je voor jezelf bent opgekomen want dat is in dit soort situaties niet per se makkelijk (weet ik ook uit ervaring). :hugs:

1 like

Heeft iemand hier meer ervaring met facings? En nee niet die enge waarbij van alles eraf gesleept wordt, maar meer die composiet hoesjes eromheen. Hoe kan het dat bij dezelfde tandarts het soms heel natuurlijk oogt, en bij de ander typisch zo van die mini kauwgommetjes lijken; Login • Instagram

1 like

Morgen wordt mijn verstandskies getrokken en ik ben echt bang aahh.
Hij is nog helemaal niet door, maar is ten opzichte van vorig jaar iets omhoog gekomen en uit voorzorg adviseren ze hem dit jaar te laten verwijderen.

Ahw succes! Laat je niet gek maken door alle horrorverhalen (die ik zelf ook heb), het is volgens mij een stuk makkelijker als de kies als (deels) doorgekomen is! Verder is het echt een kwestie van geluk, paracetamol en goed koelen.

1 like

Aahhh ja bij mij is hij dus ook helemaal niet door, dus dat maakt ook dat ik bang ben :slightly_frowning_face: en hij ligt ook nog half dwars volgens mij.
Hoop zo dat het mee gaat vallen

1 like

Bij mij lag hij op z’n kant en nog volledig onder het tandvlees en het viel me alles mee. Dus komt echt goed!

Joh, het is gewoon even niet leuk maar binnen een x aantal dagen ben je al vergeten dat het is getrokken. Goed koelen en pijnstilling nemen! Beter nu het laten trekken, dan dat je volgend jaar met de gebakken peren zit. Sterkte!

1 like

Ik heb 6 facings sinds een halfjaar, wat wil je weten? De vraag die je stelt daar heb ik geen antwoord op. Behalve dan dat je je eigen kleur kiest dus het is maar net hoe dichtbij je bij de realiteit wilt blijven natuurlijk.
Ik ben er overigens erg blij mee!

3 likes

Ik heb ineens tandpijn denk ik? Als ik m’n hoofd beweeg dan voel ik ergens een doffe pijn bij een tand/wortel. Echt gewoon ineens ook. Als ik daar op duw in m’n mond oid dan voel ik verder niks. Heel irritant :smiling_face_with_tear:. Hopelijk is ‘t morgen ofzo weer over want ik gok dag mijn tandarts vakantie heeft nu want schoolgaande kinderen :upside_down_face:

Misschien een kaakholteontsteking? Toen ik dat voor het eerst had, dacht ik ook dat de tand zelf pijn deed.

2 likes

Ik moet zeggen dat het nu wat meer pijn doet in een tand zelf. Nog altijd niet bij aanraking maar ik voel m’n hart er kloppen if that makes sense :smiling_face_with_tear: