Het tanden/tandarts topic

Ik denk combinatie van beiden, ik moest eerst een week antibiotica voordat de tandarts het goed kon zien. Dat hielp echt al heel goed dus er zal vast ook een ontsteking in het spel zijn geweest haha

1 like

Ik moet volgende week een gaatje laten vullen in mijn kies rechts onder en durf gewoon niet. Niet om het vullen want ik heb verder geen tandartsangst, maar ik had een hele erge knakkaak wat laatst ineens is verdwenen na het eten van iets hards. Het beheersde echt 8 jaar mijn leven en nu ben ik gewoon zo bang dat het terug komt na een behandeling. Een uur met je mond open liggen en gesjor aan onderkaak lijkt me gewoon niet slim :sob:

1 like

Vertel dit aan de tandarts. Ze zullen er dan echt rekening mee houden. Misschien een pauze tussendoor of andere manieren waardoor het zo aangenaam mogelijk is voor jou. Lijkt me zonde als je gaatje groter wordt of er andere problemen ontstaan. Maar ik begrijp je zorgen wel hoor!
Heel veel succes!

1 like

Ik ga het er inderdaad even over hebben. Hoop dat ze de angst een beetje kunnen wegnemen en ik snel weer buiten sta!

4 likes

Na jarenlang boulimia gehad te hebben, wil ik heel graag m’n tanden weer mooi laten maken. Ze voelen heel dun aan en ondanks dat ze er op eerste oog best oke uit zien, voel ik me er onzeker over en zijn ze door wat chippen niet meer wat ze waren voor m’n eetstoornis. Is er heel toevallig iemand die een zelfde ervaring heeft (gehad) en zijn gegaan voor composiet facings/bonding? Vind het heel spannend om dit met deze reden bij m’n tandarts voor te leggen… Maar naast dat het er esthetisch natuurlijk beter van gaat worden voelt het ook symbolisch mooi om deze nare periode af te ronden

Ik had pijn aan mn tandvlees en ben dus even met zo’n ragertje aan de slag gegaan en dan gaat het bloeden. Nu is mijn vraag wat maakt dat dat het regeren goed is voor je tandvlees? Ook altijd als de tandarts merkt dat het bloedt krijg ik het advies meer te rageren/flossen. En het is dan niet dat er allemaal voedingsresten naar boven komen die vast zaten

ja wel logisch eigenlijk :joy:

2 likes

Ik heb zoveel kiespijn sinds vandaag. Het begon gisteravond met wat gevoeligheid en dacht vanochtend kijk het even aan, want voelde ook nog alsof mn tandvlees gewoon geïrriteerd was. Maar in de loop vd dag steeds erger geworden en inmiddels haalt paracetamol er alleen nog de scherpe randen vanaf. Net iets meer dan een maand na nn vorige tandendebacle, echt wat doet deze zwangerschap met mn gebit :sob:

Kan mn tanden nu ook niet op elkaar zetten zonder pijn aan die kies als ik sta/zit (liggen gaat beter maarja dan loopt er weer allemaal maagzuur omhoog :+1:t3:). Ga morgenochtend meteen de tandarts bellen om 8.30u en hopelijk neemt de assistente de aantekening van mn tandarts dat als ik bel terwijl ik nog zwanger ben ik zsm gezien moet worden serieus (en is er zsm plek).

Heeft iemand heel misschien tips wat ik nu kan doen de pijn wat te verzachten? Ik ben bijna 36 weken zwanger dus mag niks slikken behalve paracetamol. Gorgelen met de mondspoeling die ik op advies vd tandarts 2 maal daags gebruik vanwege het maagzuur haalt weinig uit, net als lauw water met zout.

3 likes

Mijn tand is gebroken, dus hij moet eruit :pensive:. Dat zal in het ziekenhuis moeten, want hij zal afkraken als ze eraan trekken. Maar dat is dus de reden van de ontsteking.

@Suikerklontje Ugh, vervelend! Bij mij heeft het wel eens geholpen om water in mijn mond te houden (niet zo handig, maar met hevige tandpijn doe je alles :roll_eyes:). Verder heb ik weinig tips. Heb je een afspraak kunnen krijgen?

Dat zei een vriendin idd ook dat dat bij haar hielp! Alleen bij mij deed alles wat kouder dan kamertemperatuur was pijn. Inmiddels is het grotendeels verholpen (ben nog een 2e keer terug gegaan zelfs) en bleek het drukpijn te zijn door een diepe vulling. Doet alleen nog pijn als ik daar eet, maar tandarts zei dat dat nog wel paar dagen aan kon houden omdat er veel druk/overbelasting op heeft gestaan.

Wat balen dat je tand is gebroken zeg! Is het onder of boven?

1 like

Aah, hopelijk is de pijn snel volledig voorbij!

Boven. Hij is dwars gebroken/gebarsten, dus in theorie zou er nog een kroon op geplaatst kunnen worden, maar ze achtte de kans klein dat dat lang zou houden, dus dat vond ze zonde van het geld. Het is een tand bovenaan en nog net in het zicht als ik lach, dus dat wordt sowieso een implantaat. Gelukkig betaalt de verzekering een behoorlijk deel hiervan.

nou ik heb nu ook nog prijs aan mijn verstandskies links, enkele maanden nog werk aan laten doen maar nu voelt het echt zoals iedere keer dat ik een wortelkanaalbehandeling heb gekregen dus vermoedelijk laten trekken
ik hoop nu vooral dat het niet gaat zwellen en ontsteken dit weekend in afwachting van nazicht door tandarts maandag

He wat balen! Het enige “voordeel” van boven is dat dat qua napijn en genezing wel minder vervelend is dan beneden. Maar het blijft gewoon ruk dat er een tand uit moet natuurlijk.

2 likes

Ik ben er veel neutraler onder dan ik vooraf had verwacht. Ik heb wel eens nachtmerries over tandartsen die me vertellen dat al m’n tanden moeten getrokken worden en ik heb een probleemtand waarvan ik al lang vreesde dat hij eruit zal moeten (iedere keer denk ik dat de tandarts hem niet meer zal kunnen redden, maar wonder boven wonder zit die nog steeds in m’n mond :see_no_evil:). En nu is het een volledig andere tand die er als eerste uit moet :laughing: :roll_eyes:.

haha grapje, ik stond op met opgezwollen kaak dus kan nu alweer naar de tandarts van wacht, ook nog eentje met superslechte reviews :upside_down_face:

oh helemaal vergeten updaten hierover
tandarts van wacht beweerde bij hoog en laag dat er niets mis was met mijn tanden, perfect gebit!! Gewoon ontstoken tandvlees dat over een paar dagen over zou gaan! Ze keek ook alleen maar van ver af
Mijn vaste tandarts heeft me gisteren toch doorverwezen omdat een verstandskies ontstoken is.

Binnenkort toch maar een slechte review posten :see_no_evil:

1 like

Meh tandarts heeft net mijn verstandkies getrokken en er is een stuk wortel blijven zitten dus nu moet ik morgenochtend met spoed naar de kaakchirurg (die hier in de omgeving bekend staat als beul) om die te laten verwijderen en de kies erboven ook te laten trekken aangezien tandarts dat niet meer aandurfde :sob:

Was al heel blij dat het zo meeviel en ik eigenlijk niks voelde, maar toen bleek dus dat niet alles lukte. Tandarts zei wel 100x sorry maar pfff wat een ellende

3 likes

Is er iemand hier tandarts?
Gister een wortelkanaalbehandeling (endo start) gehad maar ik zie nu net in de spiegel dat er een best grote grijze blaar onder die kies op het tandvlees zit.
Kan dit komen door de behandeling? komt dit vaker voor?

Beide kiezen net getrokken, lig nu in bed :innocent: Ik had sedatie gevraagd omdat ik geen goede ervaringen had, heb ik nog al eens gehad maar deze keer was helemaal anders? Ik was eigenlijk totaal niet weg, wel verdoofd en kon hun hele gesprek over ergens gaan eten helemaal volgen.

Ik vind het een beetje moeilijk om te beslisses wat te eten? ik mag niet warms natuurlijk maar vind yoghurt echt goor…

Ik vond appelmoes heel lekker, en ook van die kant en klare poffertjes/pannenkoeken. Afgekoeld/lauw bouillonnetje voor wat zoutigheid. Beterschap!

1 like