Het tanden/tandarts topic

Ik ben net iets aan het eten en er valt een stuk vulling uit mijn kies. Volgens mijn man is het een heel gat… het is mijn 1-na-laatste kies maar de kies ernaast is eerder dit jaar al getrokken. Kan de tandarts niet bereiken want ondanks dat die op donderdag tot 19.30u open zijn, kun je ze na 12.30u niet meer telefonisch bereiken. Ik heb er geen pijn aan, maar ben na alles dit jaar echt mega hypochonder geworden op mijn gebit, heb zwanger een kies kunnen laten trekken omdat die niet meer te redden was (ondanks geen pijn eraan) en ook al meerdere gaatjes gehad. Om over de hoogte vd tandartsrekening dit jaar tot nu toe dus nog maar te zwijgen :sob:

Heb ook geen zin om de spoedtandarts te bellen, want die zit op 40 minuten rijden en ka-ching. Plus het doet geen pijn, dus geen spoed. Maar pfff ik krijg hier zoveel stress van he. Wil gewoon niet weer een hoop gedoe aan mijn tanden, ben 3 weken terug nog bij de mondhygiëniste geweest en die was juist super tevreden met wat zr zag en alles zag er prima uit. Nu sinds deze week ineens op een hoektand een gekke witte plek met donkere rand, dus moest daar ook nog over bellen en nu dit. Arghhhh.

2 likes

Ik ben dit jaar ook een stuk van m’n vulling verloren (3e x al) en kon toen pas na 9 dagen terecht, want zat met corona, bij de tandarts. Ik had er zelf geen last van tis alleen onhandig om schoon te houden. Maar het was bij mij dus echt geen spoed! Ik was toen 28 weken zwanger ofzo en met een verdoving hebben ze toen het restje vulling eruit geboord en een nieuwe geplaatst. Met 36 weken zwangerschap heb ik nog 2 vullingen gekregen.
Ik moet er nog 1 maar die wilde ze niet tijdens mijn zwangerschap plaatsen omdat er een kans was dat het in 2 x moest en dat zou nogal onhandig zijn als ik tussendoor beviel.

2 likes

Dat stemt hoopvol. Ik wilde ook vooral ff bellen om te overleggen idd, is dit spoed moet ik nu komen of kan het volgende week.

Vorige zwangerschappen had ik echt niks met mn gebit, wel schade daarna door maagzuur, maar deze zwangerschap is het echt prijsschieten voor mn gevoel.

1 like

heb je al gekeken naar tandartsen van wacht? blijkbaar doen veel jongere tandartsen tegenwoordig zelf ook wortelkanaalbehandelingen als je geen moeilijke wortels hebt (mijn recent nieuwe tandarts doet het toch terwijl ik bij mijn vorige altijd ver weg werdt doorverwezen)

België is soms echt een raadsel voor mij. Volgens mij doen alle tandartsen in NL zelf wortelkanaalbehandelingen.

1 like

waarschijnlijk lag het aan mijn tandarts hoor! Ze had ook altijd graag dat mijn moeder meekwam terwijl ik al studeerde zodat ze lekker konden roddelen :crazy_face:
maar zorg in belgië is echt krom ja

1 like

Mijn tandarts doet normaal ook zelf de wortelkanaalbehandelingen (en is een oudere tandarts, ik vrees dat hij bijna op pensioen zal gaan). Tandarts van wacht zou enkel spoedoplossingen doen en dus geen ontzenuwingen, en zit ook enkel in het weekend? Dus heel handig is het alsnog niet echt. Ik ben nu wel verwezen naar een endodentoloog (die ook ten vroegste in september kan), omdat mijn eigen tandarts dus geopereerd is en dat de snelste oplossing leek. Ofja, ik heb een “consult” in augustus en de behandeling in september, ik snap ook niet goed waarom dat dan nog eens in 2 keer moet?! Ik vind het allemaal maar omslachtig, wat een gedoe. Maar ik hoop vooral dat ik niet in tussentijd terug last krijg.

1 like

is er geen tendarts van wacht op weekdagen meer dan? Het is al lang gelede dat ik nog eentje nodig heb gehad. Bij de endodontoloog is het inderdaad lang wachten met een consult omdat ze geld willen rapen en je gebit niet kennen. Ik moest daar vroeger dus ook een paar keer naar toe tot ik van tandarts wisselde…

Ik vind het wel ruk voor je dat je dus helaas niet terecht kan bij een andere tandarts in de praktijk omwille van omstandigheden, ik hoop voor je dat de antibiotica snel aanslaat. Toen ik hetzelfde eens voorhad ging het na twee dagen al stukken beter als ik de tand zelf et rust liet waardiir het draagzaam was al helpt dat niet met je duikprobleem…

sowieso moeten ze dringend beslissingen maken over het goedkeuren van meer (tand)artsen te laten afstuderen want de situatie zal alleen maar erger worden…

Nee, er is geen tandarts van wacht tijdens de week, enkel in het weekend.

De antibiotica is gelukkig wel aangeslagen, ik voel het iedere dag beter gaan. Dus hopelijk is dit voldoende tot september :see_no_evil:. Hij zei dat dit normaal wel de ontsteking een tijdje zal onderdrukken, maar kon niet zeggen hoe lang.

Qua duiken heb ik me er ondertussen wel al bij neergelegd dat dat er dit keer niet zal inzitten. Ik ga toch geen echt advies meer krijgen en het risico op gedoe is te groot, denk ik (en waar kan ik dan weer met spoed terecht? :crazy_face:). Ik ga maar iets anders van watersport/activiteit zoeken voor volgende week.

Ja, als ze hier niets aan doen, zal het alleen maar erger worden. Al las ik dat er volgens sommigen eigenlijk geen tekort is, dit zou allemaal door uitgestelde controles van tijdens corona zijn (meer inhaalbehandelingen en problemen die anders sneller zouden aangepakt zijn), dus ik weet niet hoe groot de druk is om iets te veranderen.

3 likes

Ben benieuwd naar de resultaten ervan, heb hier zelf wel interesse in ook. Misschien kan je over een tijdje een update geven?

1 like

Update: gelukkig is dit gelukt! Tandarts liet de keuze aan mij, zei wel dat die er wel echt een keer uit moest dus heb een afspraak voor een paar dagen na m’n vakantie. Preventief antibioticakuurtje mee waar ik uiteraard niet aankom als ik geen klachten heb. Dus hopen dat het goed blijft gaat!

1 like

al een chance dat de antibiotica goed helpt!

deels zal dat het wel waar zijn van uitgestelde controle door corona ja, al had ik de indruk dat de meeste mensen vooral na de eerste lockdown zich nog gingen haasten voor een afspraak omdat toen ook die nieuwe regeling in zou gaan dat je ieder jaar op controle moet gaan om nog vol recht op terugbetaling te hebben? Zoiets staat me vaag te bij toch. Misschien dat er inderdaad wel weer meer rush is op afspraken omdat mensen nu het gevoel hebben dat het mondmasker niet meer terug zal komen en ze dus hun gebit sowieso meer konden verbergen.
Anderzijds ben ik er wel zeker van dat er wel een tandartsentejkort groeit zoals bij huisartsen gebeurt doordat de generatie die nu op pensioen gaat véél meer uren werkten op een week dan de tandartsen die nu afstuderen…

2 likes

Nou het was gewoon een gaatje, geen uigevallen vulling of iets (wel net naast een andere vulling). Of naja gaatje zeg maar GAT. Tandarts schrok er echt van hoe hard dat is gegaan. Ben 2,5 maand geleden nog bij haar geweest en 4 weken geleden bij de mondhygieniste. En alhoewel die geen controle doet was dit zo’n gat, dat had ze niet kunnen missen. Maar het zat er toen ook nog niet, die verkleuring kwam later en dit gat voelde ik zelf ook vrijwel meteen. En daarnaast was die verkleuring ook een gat. Ze zag nu ook een hoop verkleuringen op mijn onderste kiezen die er nog niet Lang leve maagzuur :triumph: Het is dat het voor de baby echt beter is nog een week of 7-8 te blijven zitten, maar voor mijn gebit zou nu bevallen niet zo heel slecht zijn.

Zodra ik iets voel, merk of zie wat ik niet vertrouw moet ik meteen aan de bel trekken ze heeft ook in hoofdletters in mijn dossier gezet dat ze mij als ik bel zsm in moeten plannen. Maar hopelijk is het nu gewoon klaar met mn gebit deze zwangerschap.

1 like

Ik ben net bij de kaakchirurg geweest om m’n verstandskiezen te laten verwijderen, gelukkig ging het wel oké ook al vond ik het doodeng! De assistente zei bij elke stap precies wat ze gingen doen en dat was wel heel fijn.
In september mogen de andere twee… Hopen dat het meevalt de komende dagen!

Wel heel trots dat ik dit eindelijk aangepakt heb want ik ben in het voorjaar voor het eerst na zes jaar weer bij de tandarts geweest dus het was een flinke drempel!

11 likes

Wat fijn dat het uiteindelijk meeviel! En superknap dat je gegaan bent. Hopelijk valt het mee de komende dagen.

Vanochtend is er bij mij ook een verstandskies getrokken, die kies die er een paar weken geleden voor zorgde dat ik m’n mond amper open kon doen :sweat_smile: bij mij deed de tandarts het en ik vond het meevallen. Hopelijk geldt dat ook voor de napijn :grimacing:

1 like

Dankjewel! Oh dat is wel minder, was dat omdat hij doorkwam of ontstoken was dat je je mond niet goed open kon doen? Hopelijk valt het voor jou ook mee!

Ik denk combinatie van beiden, ik moest eerst een week antibiotica voordat de tandarts het goed kon zien. Dat hielp echt al heel goed dus er zal vast ook een ontsteking in het spel zijn geweest haha

1 like

Ik moet volgende week een gaatje laten vullen in mijn kies rechts onder en durf gewoon niet. Niet om het vullen want ik heb verder geen tandartsangst, maar ik had een hele erge knakkaak wat laatst ineens is verdwenen na het eten van iets hards. Het beheersde echt 8 jaar mijn leven en nu ben ik gewoon zo bang dat het terug komt na een behandeling. Een uur met je mond open liggen en gesjor aan onderkaak lijkt me gewoon niet slim :sob:

1 like

Vertel dit aan de tandarts. Ze zullen er dan echt rekening mee houden. Misschien een pauze tussendoor of andere manieren waardoor het zo aangenaam mogelijk is voor jou. Lijkt me zonde als je gaatje groter wordt of er andere problemen ontstaan. Maar ik begrijp je zorgen wel hoor!
Heel veel succes!

1 like

Ik ga het er inderdaad even over hebben. Hoop dat ze de angst een beetje kunnen wegnemen en ik snel weer buiten sta!

4 likes