Vandaag was ik voor het eerst sinds 2 jaar weer eens bij de tandarts en alles was gewoon goed?? Mijn vorige tandarts zei 2 jaar terug dat ik een gaatje had (daarna ben ik niet meer geweest ) Dus ik was echt bang dat het na 2 jaar wortelkanaalbehandeling werk zou worden. Maar er zijn vandaag allemaal foto’s gemaakt, en het blijkt een glazuur verkleuring te zijn omdat ik nogal diepere groeven in mijn kies heb. Zo’n opluchting!
Vandaag zit eindelijk mijn nieuwe kroon er op. Het voelt echt heel erg gek in mijn mond, maar sinds november zit daar natuurlijk een gat. Nu de laatste factuur betalen en dan zit dit grapje van 2500 euro er op…
Volgende algemene controle staat weer in oktober, ik ben benieuwd wat daar weer uit komt en volgend jaar ga ik me niet meer aanvullend verzekeren voor de tandarts. De helft word toch niet vergoed… Ik heb gewoon een onwijs slecht gebit en dat moet ik accepteren en inmiddels heb ik een apart potje voor de tandartskosten aangemaakt.
De laatste keer dat ik aanvullend verzekerd was werd precies het bedrag dat ik aan premie betaalde vergoed, dat schiet echt niet op. Ik ben dit jaar al 3000 euro kwijt aan m’n gebit en in november komt er weer 800 euro bij omdat een verborgen kanaal niet op een reguliere foto te zien is heb jij ook soms het gevoel dat het gewoon niet op gaat houden?
Dat gevoel heb ik ook… Ik ben dit jaar ook zo’n bedrag al kwijt. Ik doe wel altijd aan het eind van het jaar een controle om weer te gaan berekenen wat voor buffer ik nodig heb voor 2025 met mijn gebit.
Ik snap 10000000000% waarom mensen tandartszorg mijden… het is echt verschrikkelijk duur
Ja dat snap ik ook volledig! Voor mijn gevoel is het vooraf ook niet altijd volledig duidelijk welke kosten je gaat maken, ook niet als je eerst een offerte krijgt. Er kunnen dan toch weer allerlei omstandigheden zijn waardoor je ineens het dubbele kwijt bent
Ik heb een heel zwakke kies. Die is al een aantal keer gevuld en een hele tijd geleden heeft die ook een wortelkanaalbehandeling gehad. Verder bestaat die kies denk ik meer als de helft uit vulling omdat die steeds afbreekt of stukjes afbreken. Dan vullen ze de kies weer op. Het tandvlees is daar ook best vaak ontstoken waardoor ik er last van heb. Ook als die weer scherpe randjes heeft heb ik er last van bij mijn wang. Nu zegt de tandarts steeds dat er een kroon op moet maar ik hou dat tegen want + dat ik gewoon denk: deze is echt niet meer te redden wat ik er ook aan doe. Ik wil gewoon dat de kies getrokken wordt. Dit is en goedkoper en ben ik overal van af. Want ook als er een kroon op komt lijkt me dat dat niets oplost behalve dat er dan niets meer afbreekt. Kan ik dit gewoon eisen?
Volgens mij wel hoor. Ik heb wel een kroon omdat het op een zichtbare plek is maar ik kon er ook voor kiezen t niet te doen.
Je kunt in elk geval verdere behandeling weigeren want mooi dat tegenwoordig alles bewaard en gered moet worden van je gebit maar zoals ik het lees heb je er alleen maar last van, nog los van dat het zoveel geld kost. Ik zou gewoon eens in gesprek gaan met de tandarts.
Het lost op dat je de komende 30 jaar nog een functionele kies hebt, in plaats van een gat. Ik neem maar aan dat je nog jong bent (als gebruiker van dit forum), maar kauwen is best een belangrijk ding in je leven, dat gaat dan straks aan 1 kant minder/niet (beetje afhankelijk welke kies dit is). Andere tanden kunnen gaan schuiven, het bot waar de kies zat kan gaan afkalven omdat het geen druk meer ontvangt, als je dan ooit een implantaat () zou willen heb je een botopbouw nodig (
).
Ik snap dat het heel duur is en je daar nu misschien niet op zit te wachten, maar het is geen keuze voor alleen vandaag om zo’n element op te geven, daar zit je de rest van je leven dan mee (of eigenlijk zonder).
De tandarts kan je overigens nergens toe dwingen natuurlijk, dus als jij hem eruit wil dan moet dat kunnen.
Ik had hetzelfde, zwakke kies, vullingen, wortelkanaalontsteking, altijd ontstoken tandvlees.
Ik heb nu een aantal jaar een kroon daar en alle ellende is eindelijk voorbij.
Wat @Merel zegt, kiezen zijn best wel handig om goed te kunnen kauwen. Ligt ook aan de plek natuurlijk, maar ik ben erg blij met mijn kroon.
Wat @Merel ook zegt! Het ligt er ook aan waar de kies zit, maar ik zeg als het een reddings poging waard is, dan doen!
Dank allemaal voor de reacties! Een gat vind ik niet erg want het is helemaal achter in en niet zichtbaar. Alleen het stukje van Merel zet me zeker aan het denken + de reacties van forummers met een kroon. Ik heb gewoon al zoveel ellende met deze kies gehad en dacht dat een kroon het ook niet ging oplossen. Had het idee: dan betaal ik veel geld voor weer niks.
De vorige keer had ik een invaller die het benoemde alleen die vond ik niet leuk (ook niet naar mijn kinderen toe) maar ik moet over 2 weken weer op controle bij mijn eigen tandarts en dan zal ik er toch eens naar vragen. Andere optie qua moneys is dat ik dan evt mijn verzekering ophoog en het in januari laat doen.
Een een implantaat ipv een kroon? Is ook heel duur, daar niet van (heb er 2 )
Ja zou ook nog kunnen! Dar is wel idd duurder, dan zou een kroon goedkoper zijn. Maar wel fijn dat er verschillende opties zijn. Thanks voor het meedenken!
Kan dat? De behandeling is in zekere zin nu al gestart en in je dossier zal mss ook staan dat een kroon nodig is, denk niet dat een verzekering dat dat goedkeurt. Zou dat ff goed uitzoeken voordat je straks en een duurdere verzekering hebt en alsnog zelf moet betalen.
Ik had ook zo’n kies. Wat een gedoe en pijn heb ik gehad Uiteindelijk er wel uit laten halen en geen seconde spijt gehad. Ik merk er met kauwen ofzo ook niets van.
Ik moest bij mijn verzekering minimaal 2 jaar al aanvullend verzekerd zijn.
Groetjes van iemand die volgende week de eerste van 2 sinusliften voor de botopbouw (zo enorm geen zin in). Maar precies wat @Merel ik wil een functionerend gebit hebben. En natuurlijk heb ik de enorme luxe dat ik alles kan betalen (en het slim over de verzekeringsjaren kan spreiden).
Is het echt je achterste kies? En zijn je verstandskiezen doorgekomen? Ik had namelijk hetzelfde probleem en die kies heb ik uiteindelijk wel laten trekken, ook op advies van de tandarts. Ik heb een kleine kaak waardoor mijn verstandskiezen geen ruimte hadden om door te komen, maar nadat die ene kies weg was is de verstandskies daar achter wel op die plek terug gekomen waardoor ik alsnog geen gat heb.
Het is niet dat ik nu helemaal geen tandartsverzekering heb alleen die van mij is dit jaar al op. Ik heb wel al een aanvullende tandartsverzekering bij zilveren kruis met 1 ster. Mijn vriend en ik wisselen altijd af. Het ene jaar hij goed verzekerd met 3 sterren, het andere jaar ik. Wij moeten sowieso als gezin iig 1 volwassen persoon steeds minimaal 3 sterren aanvullend verzekerd zijn omdat onze zoon een beugel krijgt. Deze krijg je alleen vergoed als je volgens mij 2 of 3 jaar aanvullend bent. Maar ik ga het voor de zekerheid even nazoeken of dit ook geldt voor een kroon! Als het echt zoveel beter is en het moet dan ga ik het sowieso betalen. Het is niet dat ik het geld niet heb als het uiteindelijk moet maar meer dat ik bang ben dat het niet helpt omdat dit al een proces van jaren is. Dan liever nog iets terug krijgen van de verzekering.
De behandeling voor die kroon is nog niet gestart. Er is alleen advies gegeven voor een kroon, verder nog helemaal niets.
@Bailey: ja het is echt de achterste. Al mijn 4 verstandskiezen zijn er al uit.
Ik ga me er iig even in verdiepen omdat ik ook wil dat mijn gebit goed functioneerd en niet wil dat alles gaat schuiven of iets met bot enz, wat @Merel en @TantePollewop zeggen. Heb geen beugel gehad en van mezelf heel rechte tanden, dat zou ik zonde vinden.
Edit: sorry heb het door elkaar gehaald. Beugel tot 18 jaar (orthodontie) valt onder de aanvullende verzekering vanaf 3 sterren, niet tand). Bij aanvullende tandverzekering krijg ik een kroon vergoed, zit geen minimum aan qua jaar. Verzekering tand doen mijn vriend en ik ook om en om. Ik het ene jaar hoger en hij het andere jaar.
Dit heeft idd mijn voorkeur ook hoor! Ben nu alleen bang dat mijn tanden gaan verschuiven (sorry dubbelpost). Is dit bij jou niet gebeurd?