Het tanden/tandarts topic

Ik heb een stukje van mijn voortand laten bijvullen, omdat dit afgebroken was (niet door knarsen). Dit zit er al meer dan 10 jaar op.
Ik heb ook een bitje tegen het knarsen sinds 6 jaar. Ik draag dit wel echt elke nacht omdat ik het de dag nadien echt wel merk als ik het niet gedragen heb.

Ik denk dat het wel kan, maar zou zelf zeker niet elke tand laten opvullen, omdat dit misschien ook je beet zal veranderen en waarschijnlijk zal dan ook je plaatje daardoor opnieuw gemaakt moeten worden.

1 like

Ik heb een aantal tanden waar ik letterlijk stukken afgeknarst/geklemd heb, die heb ik laten opvullen met composiet. De eerste keer bleef het ongeveer 10 jaar mooi zitten, daarna moest het vervangen worden. Ben er zelf heel tevreden mee!

1 like

Ik weet niet of het echt beauty is, maar goed. Ik gebruik sinds een half jaar Sensodyne voor gevoelige kiezen rechtsonder in mijn mond. Ik vind Sensodyne alleen niet zo veel doen. De tandarts zag geen bijzonderheden. Heeft iemand hetzelfde gehad en een tip voor tandpasta die beter werkt?

Gevoelig als in voor koude dingen of voor pijngevoelig?

Koude dingen!

2 likes

Bij mij heeft Elmex, die groene, toen ik het had wel een beetje geholpen. Ik ben er nu denk ik overheen gegroeid? want ik heb er nu helemaal geen last meer van

Dankjewel, dan ga ik die proberen!

1 like

Zo vervelend! Geen tandpasta tip (ik gebruik sensodyne) maar wat bij mij helpt is ‘s avonds na het tandenpoetsen mond niet naspoelen met water. Dus alleen tandpasta uitspugen. Zo kan het hele nacht zijn werk doen.

1 like

Net voor het eerst sinds jaren (vraag me niet waarom, iets met unsuccesful adult icm beetje angst) weer bij de mondhygiënist geweest.
Ik zag er heel erg tegenop. Natuurlijk ook nu net een tandvleesontsteking bij mijn verstandskies waar ik eens in de zoveel maanden last van heb, dus ook nog pijn.
Maar ze heeft alles goed schoongemaakt en op twee keer even een naar gevoel heb ik geen pijn gehad. Een half jaar jaar geleden ben ik al naar de tandarts geweest na jaren niet en had 1 gaatje.
Ik ben best een beetje trots op mezelf en heb mezelf nu voorgenomen om regelmatig te gaan, zodat ik me dit niet nog eens overkomt.

11 likes

Oh dat is ook wel een idee, al lijkt het me dat je dan zo’n droge mond in bed hebt? Maar ik kan het wel proberen!

Morgen mogen de hechtingen van mijn tandvleestransplantatie er waarschijnlijk uit en ik kijk er zoooo naar uit, hopelijk kan ik dan weer fatsoenlijk praten, lachen, eten, poetsen, flossen :smiling_face_with_three_hearts: vond het best wel lastig om elke lach te onderdrukken

2 likes

Heb je hier wel eens eerder over geschreven? Ik heb het misschien gemist. (Sorry in dat geval)
Waarom heb je een tandvleestransplantatie gehad? Ik ben heel benieuwd! (Denk dat ik er in de toekomst ook eens aan moet geloven)

1 like

Nee heb ik nog niet eerder over geschreven, ik was bang dat mensen dan horrorverhalen zouden delen haha. Volgens de parodontoloog heb ik door mijn bouw aanleg voor dun tandvlees, je ziet door mijn tandvlees de contouren van de tandwortels zeg maar

Toen ik een beugel kreeg heeft de orthodontist mijn tanden te snel recht willen zetten waardoor mijn tandvlees bij één tand heel langzaam terug is gaan trekken. Door de jaren heen is dat een verschil van een paar millimeter geworden en ik was bang dat het terugtrekken niet meer zou stoppen. De parodontoloog heeft toen aangeraden om het tandvlees bij vijf tanden op te dikken om te voorkomen dat ik er in de toekomst last van krijg

Als je uiteindelijk ook een transplantatie nodig hebt: niet googelen!! Ik geloof echt dat vooral mensen met een hele slechte ervaring er online over schrijven, uiteindelijk is het maar een paar weken ongemak en hopelijk niet veel pijn verdragen

Video Mia Maples

https://www.youtube.com/watch?v=aERV0M6cdvc

Deze video vond ik heel informatief!

1 like

Thanks!!! (Ik heb snel door het filmpje heengespoeld) Dit lijkt idd op iets wat ik ook ooit nodig ga hebben. Mijn ondersnijtanden liggen vrij ver bloot. Dat wordt misschien erger omdat ik nu aan het beugelen ben. Ik heb ook een kroon op een voortand en daar gaat het tandvlees wrs ook wegtrekken op den duur. Ik had al een hoop gegoogled en kwam uit op de ‘pin hole techniek’. Zegt dat jou iets en zo ja, weet je waarom voor het een en niet voor het ander ia gekozen?

Dat heb ik ook gelezen maar ik ben het eigenlijk alleen tijdens het zoeken op Reddit tegengekomen geloof ik. Volgens mij wordt die techniek niet veel gebruikt in Nederland. Bij mij zijn verschillende opties besproken maar dat had meer te maken met het aanpassen van de stand van mijn tanden, ik moest hoe dan ook een volledige transplantatie ondergaan. Ik denk omdat er bij de andere tanden ook weinig tandvlees te halen viel haha

Echt wel balen dat je tandvlees in dat opzicht best wel teer is hè? Ik duim voor je dat je beugel geen reactie van je tandvlees uitlokt :crossed_fingers:

1 like

Even een update na al jullie lieve berichten. Ik heb het een tijdje laten rusten omdat ik niet goed wist wat ik er mee moest doen. Van de week ben ik weer bij de tandarts geweest ivm een gebroken kroon en heb toen aangegeven dat ik een doorverwijzing wil voor de kaakchirurg. Was allemaal zeer moeilijk en onnodig. Uiteindelijk begon ik daar te janken van onmacht. Daarna gaf hij aan om te overleggen met de kaakchirurg om daar de tanden te laten trekken en de brug door hem zelf te laten maken. Het ziekenhuis zou dat niet doen en kaakbot transplantatie was geen optie omdat mijn medicatie ook het kaakbot blijft aantasten.

Vanmorgen heb ik een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg en aangegeven dat ik veel angst heb en weinig vertrouwen meer in de de mogelijkheden en mijn gebit. Op de website van het ziekenhuis staat dat ze ook bruggen maken en kaakbot transplantatie doen, wat de tandarts zei klopte dus niet. De assistente heeft me gerust gesteld en bij de afspraak word er gekeken naar alle mogelijkheden. Het is echt een hele geruststelling en ondertussen schijt ik ook in mijn broek.

7 likes

Ik heb afgelopen donderdag twee kiezen moeten laten verwijderen bij de kaakchirurg: een verstandskies onder en mijn achterste gewone kies boven. Van het plekje boven heb ik weinig last maar daar onderin doet het echt flink zeer nog. Ik slik maximaal paracetamol en dat is ook wel echt nodig. Ik voel ook een soort flapje daar zitten, gewoon een stuk los vlees of zo? Is dat normaal? Hij heeft het ook niet gehecht verder.
Bij mijn twee bovenste verstandskiezen heb ik echt totaal geen last gehad achteraf en die waren wel gehecht, dus dit valt me een beetje tegen.

Heb je een spuitje meegekregen om mee te spoelen? Dat gaf bij mij veel verlichting. Ik moest met een roze vloeistof spoelen 2x per dag en na de maaltijd met water geloof ik.

4 likes

Ja ik heb wel een spuitje en roze vloeistof inderdaad! Daar houd ik me ook wel braaf aan maar ik merk nog weinig verschil. Hopelijk gaat het snel beter. Had jij ook zo’n los flapje?

2 likes

Je mag er ook ibuprofen bij slikken volgens mij, die combi werkt vaak heel goed! Sterkte

2 likes