Het tanden/tandarts topic

Ik moest bij mijn verzekering minimaal 2 jaar al aanvullend verzekerd zijn.

Groetjes van iemand die volgende week de eerste van 2 sinusliften voor de botopbouw (zo enorm geen zin in). Maar precies wat @Merel ik wil een functionerend gebit hebben. En natuurlijk heb ik de enorme luxe dat ik alles kan betalen (en het slim over de verzekeringsjaren kan spreiden).

2 likes

Is het echt je achterste kies? En zijn je verstandskiezen doorgekomen? Ik had namelijk hetzelfde probleem en die kies heb ik uiteindelijk wel laten trekken, ook op advies van de tandarts. Ik heb een kleine kaak waardoor mijn verstandskiezen geen ruimte hadden om door te komen, maar nadat die ene kies weg was is de verstandskies daar achter wel op die plek terug gekomen waardoor ik alsnog geen gat heb.

2 likes

Het is niet dat ik nu helemaal geen tandartsverzekering heb alleen die van mij is dit jaar al op. Ik heb wel al een aanvullende tandartsverzekering bij zilveren kruis met 1 ster. Mijn vriend en ik wisselen altijd af. Het ene jaar hij goed verzekerd met 3 sterren, het andere jaar ik. Wij moeten sowieso als gezin iig 1 volwassen persoon steeds minimaal 3 sterren aanvullend verzekerd zijn omdat onze zoon een beugel krijgt. Deze krijg je alleen vergoed als je volgens mij 2 of 3 jaar aanvullend bent. Maar ik ga het voor de zekerheid even nazoeken of dit ook geldt voor een kroon! Als het echt zoveel beter is en het moet dan ga ik het sowieso betalen. Het is niet dat ik het geld niet heb als het uiteindelijk moet maar meer dat ik bang ben dat het niet helpt omdat dit al een proces van jaren is. Dan liever nog iets terug krijgen van de verzekering.

De behandeling voor die kroon is nog niet gestart. Er is alleen advies gegeven voor een kroon, verder nog helemaal niets.

@Bailey: ja het is echt de achterste. Al mijn 4 verstandskiezen zijn er al uit.

Ik ga me er iig even in verdiepen omdat ik ook wil dat mijn gebit goed functioneerd en niet wil dat alles gaat schuiven of iets met bot enz, wat @Merel en @TantePollewop zeggen. Heb geen beugel gehad en van mezelf heel rechte tanden, dat zou ik zonde vinden.

Edit: sorry heb het door elkaar gehaald. Beugel tot 18 jaar (orthodontie) valt onder de aanvullende verzekering vanaf 3 sterren, niet tand). Bij aanvullende tandverzekering krijg ik een kroon vergoed, zit geen minimum aan qua jaar. Verzekering tand doen mijn vriend en ik ook om en om. Ik het ene jaar hoger en hij het andere jaar.

Dit heeft idd mijn voorkeur ook hoor! Ben nu alleen bang dat mijn tanden gaan verschuiven (sorry dubbelpost). Is dit bij jou niet gebeurd?

1 like

Nee, niets is verschoven. Je ziet er, zolang je niet echt met je oog in mijn mond gaat, niets van.

1 like

Waarom zou een kroon dat niet oplossen? Dat doet het juist wel :slight_smile: Ik heb ook een kroon om deze reden, nooit meer eegens last van gehad. Echt het geld meer dan waard (en zooo duur vond ik het ook weer niet maar is wel ongeveer 7 jaar geleden).

3 likes

Bij kinderen worden bij zwakke kiezen wel eens rvs kronen geplaatst. Een soort kapje over de kies heen, hoeft niet voor geboord te worden Je zou ook eens kunnen inventariseren of dat ook in volwassen maten bestaat en wat de voor/nadelen zijn. Echt mooi vind ik het niet maar als je het toch niet ziet wellicht een goede oplossing

1 like

Ik bleek toen ik puber was bepaalde volwassen kiezen niet te hebben. Toevallig stereo dus aan allebei de kanten niet. Maar het was echt geen optie om daar gaten te laten komen omdat dan idd je hele gebit kan gaan verschuiven en god weet wat dit wel niet voor ellende met zich meebrengt. Het was of beide trekken zodat de beugel die gaten kon corrigeren of niks doen maar later dan een brug oid moeten als de melkkiezen klaar waren.

Ik zou gewoon in goed overleg gaan met je tandarts. Dat je het oude riedeltje niet meer wil lijkt me logisch. Maar met wat ik hier van anderen lees denk ik dat een kroon (of implantaat, kijk ook naar levensduur icm kosten toekomst) dan de betere oplossing is!

4 likes

Dat verschuiven is echt een ding. Ik zit in een tiktoktanden rabbithole en zag een analyse van Tom Cruise’ gebit. Hij heeft (of had) een ‘middentand’ voor in zijn mond. Dat kan dus het resultaat zijn van een getrokken kies niet opvullen. Uiteindelijk kunnen zelfs je voortanden gaan verschuiven, dat wil je echt niet! :confused:

4 likes

Sterker nog, als je een kies laat trekken en de kies die eerst daar tegenaan kwam als je je kaken dicht doet, heeft dan geen tegendruk meer dus dan kun je zelfs problemen krijgen met die kies omdat hij los gaat zitten

1 like

Ik had de IO 8 tandenborstel maar nu al 3e keer kapot in 2 jaar tijd… nu net buiten garantietermijn & repareren is te duur. Twijfel zo over weer IO boven 7 serie (komt wel bijna overal als beste uit de test) of toch een andere zoals Boombrush of Smyle. Iemand hier ervaringen mee?

Jeetje wat een pech! Ik heb de Oral-B pro, al een jaar en erg tevreden. IO is duurder zie ik. Wat moet een tandenborstel volgens jou perse hebben/kunnen? Op die functies googelen. Hoe meer functies een tandenborstel heeft hoe meer er kapot kan gaan denk ik altijd :sweat_smile:

2 likes

Ja… rotte is dat die van mijn vriend ook kapot is, dus daarom twijfel ik of ik weer zo’n dure ga kopen met inderdaad tig functies. Tandarts raadde deze aan, oa omdat je via de app kan zien als je te hard poetst & je diverse standjes hebt. Hoeft van mij niet perse, wil gewoon zo’n schoon mogelijk tanden haha.

Wij hebben altijd van sonicare en nu we 1 body (of hoe noem je dat) delen gaat die sneller kapot en valt dat wel binnen de garantie :crazy_face: Nu al drie x een nieuwe uit mogen zoeken

2 likes

Je hebt ook goedkopere van oral b met indicator voor te hard poetsen en verschillende standen

3 likes

Een goedkoper model geeft ook al aan of je te hard poetst. Voor optimale verzorging moet je dagelijks naast het poetsen ook raggen/flossen. Combinatie werkt voor mij prima, mondhygiëniste is tevreden dus ik ook :sweat_smile: dus ik zou het niet te duur maken haha

2 likes

Ik heb deze:

Zitten 3 standen op qua poetsen, een lichtje gaat branden als je te hard poetst en om de 30 sec een timer. Echt super tevreden over. Niet duur maar toch een paar extra’s en volgend min krijg je hier ook nog wat borsteltjes bij. En idd wat @Koffiekopje zegt: daarbij rag ik elke dag en mondwater, dat is ook deel van mijn mondverzorging.

2 likes

Dankje! Heb deze besteld, klinkt alsof die precies doet wat voor mij handig is en scheelt >100e. Ik gebruik ook dagelijks raggertjes inderdaad & heb nog nooit wat aan mijn tanden gehad (geen gaatjes, hoef niet naar mondhygieniste etc) dus ik denk dat deze tandenborstel goed genoeg is! Laat me dan toch altijd verleiden / twijfelen door tandarts haha.

1 like

Ik heb ook de pro3 en is prima. Je hebt ze ook in set van 2 als je vriend ook een nieuwe wil, veel goedkoper per stuk dan, iets van 30 ps. En bij Etos 50% nu, €40 voor 1.

2 likes

Iemand ervaring met napijn na een wortelkanaalbehandeling? Vorige week woensdag gehad en heb het idee dat het alleen maar erger wordt…kan nu niet slapen van de pijn.
Maar weer ibuprofen genomen.