Het tanden/tandarts topic

Ja dat herken ik wel! Vooral bij bukken gaat het bij mij altijd heel erg kloppen. Maar geen idee hoor of dat dat het is bij jou.

1 like

Fijn dat je er blij mee bent!

6, dus alleen boven geplaatst? Mag ik vragen wat je er ongeveer aan kwijt was?

Ja ik vind de vorm facings dus niet altijd even mooi. En nu zie ik dat het bij de zelfde tandarts de ene x heel echt lijkt, en bij een andere patiënt haast nep. Maar dit zal ik ff bij diegene zelf vragen haha (heb vlg maand een intake)

Dat valt wel mee. Ik voel nu ook dat een lymfeklier rechts pijnlijk en opgezet is, dus misschien komt het ook wel daardoor? Gaatje zou ik merken met eten en drinken denk ik… Ik hou ‘t maar in de gaten en als ‘t aanhoudt dan moet ik dinsdag maar de tandarts bellen :pleading_face:

3 likes

Yes, enkel boven. Onder is niet zo zichtbaar en wilde ik gaan bleken. Dat kon niet met mijn boventanden door vullingen, want die kleuren niet mee. Daarbij had ik 1 stift (?) tand want die heb ik door een val gebroken, en waren de anderen niet mooi en recht.
Ik kan je wel foto’s proberen te sturen in een pb van voor en na?
Ik was zo’n €500 per stuk kwijt (porseleinen dan!)

1 like

@Spatel ok ik denk dat het dit misschien echt wel is. Klier doet echt zeer, oor ook beetje dicht en als ik m’n neus aan die kant ophaal/snuit doet ook pijn :smiling_face_with_tear:. Voor zoiets bel je wel de tandarts toch en niet de huisarts? En kreeg jij destijds antibiotica?

2 likes

Balen! Als je denkt dat het een kaakholteontsteking is, ga je naar de huisarts ipv tandarts. Ik heb het helaas best vaak na een verkoudheid en het gaat altijd vanzelf weer over. Ik krijg dus vrijwel nooit antibiotica. De eerste keer overigens wel. Ik heb wel vaak neussprays gekregen en bij het ophalen ooit de tip gekregen om dan even geen zuivel te eten ivm slijmvorming. Ben nog steeds heel blij met die tip, want die maakt bij mij de ontstekingen minder erg. Beterschap!

1 like

Ik heb zo’n pijn aan mijn verstandskies die weer een stukje aan het doorkomen is. Vorige keer bij de tandarts al gevraagd of hij eruit kan. Maar toen zei ze dat ik beter nog even kon wachten tot ie wat verder door is :weary:

Hoe gaat het nu met je?

1 like

Wat lief dat je ‘t vraagt! Stuk beter! Voel zo goed als niks meer, dus heeft zich toch zelf opgelost. Het voelde uiteindelijk wel echt als een holteontsteking (vroeger wel eens in voorhoofd/bijholtes gehad).

2 likes

Echt zo blij met m’n tandarts en met name de mondhygienisten die er werken. Vind het enorm eng en daarom voor vorig jaar 5 jaar niet geweest. Vandaag weer een afspraak en zo lekker rustig, me ruimte te geven als ik het eng vind en muziek aanzetten (omdat ze in m’n dossier hebben gezet dat dit werkt en ik dit prettig vind). Hij had helemaal m’n dossier doorgenomen en gaf dit ook aan. Kon wel janken van opluchting achteraf.

6 likes

Oo dat is zo fijn!

Ik was gister voor het eerst naar mijn nieuwe tandarts. Ben twee jaar geleden verhuisd en ging eerst terug naar mijn oude woonplaats voor de tandarts.
Ik had zo een lieve dame, ging alles uitleggen en vertellen wat ze ging doen.
Heeft alles nog even gepolijst erna.

1 like

Vandaag voor het eerst een verdoving gehad in mijn leven. Wat is dat chill zeg! Zo vind ik het helemaal niet erg om naar de tandarts / mondhygiënist te moeten.
Alleen wil ik nu heel graag koffie drinken, maar dat gaat nog niet haha.

2 likes

Pff ik twijfel zo erg. Ik kom net van de kaakchirurg en die adviseert om preventief mijn verstandskiezen te trekken. Ik heb er nu geen last van en ze zijn al flink wat jaren uitgegroeid (ben midden 30).

Ik twijfel omdat ik niet aan mijn gebit wil rommelen als dat niet echt nodig is. Ik heb een prima gebit en heb gelukkig weinig tot geen klachten. Maar ik wil natuurlijk ook niet pas ingrijpen als het helemaal misgaat.

De kaakchirurg is van mening dat eigenlijk iedereen zijn verstandskiezen preventief moet trekken, maar dat vind ik dan weer zo makkelijk gezegd.

Zijn er mensen die spijt hebben van het niet trekken van hun verstandskiezen?

Uitgegroeid zijn maakt voor je gebit volgens mij niet zoveel uit. Je tanden blijven bewegen. 15 jaar geleden dachten ze nog dat het spalkje achter de tanden na je beugel er na 10-20 jaar wel uit kon als die los raakte. Maar inmiddels weten ze dat je tanden dan wss weer gaan bewegen.

Bewegen is wel een dom woord op zich bedoel meer verschuiven haha

Maar geen ervaring mee bij mij zijn ze er ook uit. In ahd achteraf liever de geadviseerde kaak operatie gehad maar mijn ouders vonden dat toen ik 13 was te veel gedoe en daar heeft mijn gebit nu last van

1 like

Wel spijt van het te laat laten trekken. Bij mij moesten ze er alle 4 uit vanwege ruimtegebrek, bij de kaakchirurg ook want merendeel lag nog erg diep. Ze doen dan eerst links en dan rechts (tenminste bij mij) Ik reageerde erg slecht op de pijnstillers die ik kreeg, werd er heel ziek van maar met alleen paracetamol/ibuprofen vd drogist was het er pijnlijk. Dus ik heb mijn afspraak voor de andere kant afgezegd want had geen zin in weer dat gedoe en ik had er geen last van. Nouja lang verhaal kort, ik heb het uitgesteld tot ik er wél last van had. Toen was het rechtsonder ontstoken, konden ze dat dus ook niet hechten en moest ik iedere dag met een spuit dat gat uitspoelen. En dat was pijnlijk want je zit gewoon vocht op de tandwortel ernaast te spuiten. Had overigens een andere pijnstiller gekregen waar ik niet ziek van werd, dus gewoon echt dom dat ik het zo lang uit heb gesteld.

1 like

Ik heb een aantal jaren geleden eentje bij de kaakchirurg laten verwijderen, daar had ik last van dus die moet er uit. Die lag overdwars en heb er na afloop best last van gehad. Ik had er nog twee die gewoon door waren en daar had ik geen last van, dus die wilde ik mooi laten zitten. Maar mijn tandarts zei ook dat ik ze nog wel even kon laten zitten, maar op een gegeven moment moeten ze er toch uit (de mijne dan), en dan heb je mogelijk al gaatjes of ontstekingen, want het is helemaal achterin veel lastiger goed schoon te houden. Dus toch maar gedaan en vrijwel geen last van gehad. Over twee weken gaat de laatste eruit en ik zie er niet eens tegenop. Ik zou het wel doen als ik jou was, om inderdaad ellende voor te zijn.

@Suikerklontje dat klinkt echt naar!

1 like

Ik vind het eigenlijk normaal dat een arts adviseert om niet in een gezond lichaam te gaan snijden. Dus alles preventief verwijderen vind ik zelf een beetje gek… ik heb er 1 weg laten halen en van de andere zei hij toen: ‘je hebt er nu geen last van en ze zitten best wel diep, dus ik zou ze pas laten weghalen als ze naar de oppervlakte komen’. Vond dat zelf wel zinnig advies

3 likes

Ik laat ze bewust zitten. Ik heb ze nog, onder, en ze zijn niet door. Ze hebben in het verleden wat geduwd maar liggen niet zodanig dat het een probleem is. Ze gaan ook niet meer doorkomen (ben 32). Op mijn 26e is ook gezegd dat ik ze het beste preventief kon laten verwijderen, dat heb ik toen voor me uit geschoven. Toen ben ik een paar jaar niet bij een tandarts geweest, en mijn nieuwe tandarts zegt dat ik ze prima kan laten zitten aangezien ik een heel gezond gebit heb (nooit een gaatje gehad en ik kan het goed schoon houden). Het risico is voor mij klein dat er iets mis gaat, en dat neem ik dan maar… Voor mij ook een reden extra goed voor mn tanden te zorgen :grimacing:

1 like

Dit was ook het advies van mijn tandarts (zowel die in NL als mijn nieuwe tandarts hier). Bij mij liggen ze diep (en overdwars), dus eruit halen wordt best een ingreep. En als je er geen last van hebt, waarom zou je dat dan doen met alle risico’s op complicaties? Alleen als ze onverhoopt toch door zouden komen wordt het een ander verhaal. Maar goed, ik ben nu 42 en ze bewegen niet.

2 likes

Ik had mijn hele leven al dezelfde tandarts en moest er vandaag toch echt aan geloven. Ze was heel aardig maar wat is dat apparaat om tandsteen te verwijderen een martelwerktuig. En dat geluid :sob: Mijn oude tandarts deed dat altijd handmatig.