Het tanden/tandarts topic

Ja bij mij is er dus nadat er al een gat zat een stukje van mn kies gisteravond afgebroken. En heb sowieso nog een gaatje. Dus weet niet of t mee gaat vallen. Nu werkt deze tandarts ook nog eens alleen op dinsdag en woensdag en dan werk ik in principe maar is het dichtste bij. Dus hoop dat ik dan met mn werk wat kan regelen.

Nou was dit aan het typen maar dacht is helemaal niet handig. Dus heb een andere gebeld en morgen een afspraak :sob:

2 likes

@Marqant @Suikerklontje @mikselke bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad gisteren toch maar een afspraak gemaakt en kon vandaag terecht. Resultaat: 7 dagen antibiotica :confounded: het is ontstoken en het was zo opgezwollen aan de binnenkant dat de tandarts het niet goed kon zien :grimacing:
Met antibiotica slinkt hopelijk de zwelling en nu moet ik over een week terugkomen en gaat de tand er eventueel meteen uit, of het moet weer helemaal rustig zijn.

1 like

wat snel al!! Hopelijk valt het allemaal mee voor je! :heart:

3 likes

Dat is balen! Maar goed dat je hebt gebeld dus, hopelijk helpt de antibiotica goed!

1 like

Ik was dus ook veel te lang niet geweest en op vakantie kon ik er niet meer om de pijn heen. Daar trof ik zo’n lieve tandarts en assistente die de hele tijd mijn hand vasthield en over mijn schouder aaide. En de opluchting toen ik eindelijk van de pijn af was, pff… Bij thuiskomt toch maar doorgepakt en naar een tandarts gegaan met heel veel lieve reviews. Sinds deze week staat alles weer op de rit zoals de tandarts zegt. De stap was zó groot emotioneel plus de eventuele kosten, maar ik ben toch onwijs blij en trots dat ik het gedaan heb. Ook omdat blijkbaar niet iedere tandarts zo’n botte en lompe hark is als die ik vroeger had. Mijn nieuwe tandarts is zo aardig en begripvol. Ik heb zelfs veel gelachen in de stoel en het deed totaal geen pijn. Tandartsen zien het nu heel veel problemen doordat mondzorg niet meer verzekerd is. Je bent geen uitzondering en ze kijken er echt niet raar van op. De zorgen en angsten die ik vooraf had waren 100 keer erger dan het uiteindelijk doen.

5 likes

Herkenbaar!
Ik had 2 kapotte kiezen waar flinke stukken vanaf waren gebroken. Echt vreselijk. En toch maar vermijden.
Uiteindelijk toch gegaan omdat het niet meer ging. Gister de laatste behandeling van een hele rits behandelingen gehad.
Ik zag het meeste op om überhaupt de stap te zetten om te gaan. Schaamte.
Nu ben ik heel blij dat het achter de rug is. Sommige behandelingen waren echt niet fijn maar ik ben blij dat het nu weer redelijk op orde is.
Succes!!

3 likes

Bedankt voor je reactie! Heel fijn om te horen dat ik niet te enige ben.

@Marqant jij ook bedankt

Volgens mij is t morgen alleen intake dus dat hou ik mezelf maar voor dat er dan niks gebeurt en dus ook niks engs.

1 like

Heb t overleefd. Veel gaatjes en 1 wortelkanaalbehandeling. Maar verbaasd me niet.

Maar even, gelukkig heb ik een spaarrekening maar hoe doen sommige mensen dit? Is toch niet te betalen als je weinig geld hebt?

En is hier toevallig een tandarts in de zaal? Mijn oude elektrische tandenborstel valt bijna letterlijk uit elkaar. Maar je hebt ze van 50 euro maar ook 300. Maar maakt dat nou echt uit?

1 like

Ik heb 2 jaar terug een sonicare gekocht voor rond de 90 dus beetje middenmoot. Poetst superfijn en ik denk niet dat een van 300 zoveel beter zou zijn.

Volgens mijn tandartsvriendin is alles boven de 50 euro prima! Dit was trouwens wel 2 jaar geleden, dus misschien moet het gecorrigeerd worden voor inflatie :sweat_smile:

2 likes

Ik heb een ontstoken wortel (tand die al ontzenuwd is), ik heb nog nooit zo’n pijn gehad, pfjoew. Nu zit m’n wang dik en is de pijn gelukkig zo goed als weg (wel nog een kloppend en drukkend gevoel). Maar wat een gedoe was het om een tandarts te pakken te krijgen (nog steeds niet echt gelukt). Mijn eigen tandarts is wegens medische redenen tijdelijk out. In de praktijk kon ik ook niet terecht, want ze hebben ook nog iemand die vanwege een zwangerschap uitgevallen is. 2 andere tandartsen/praktijken gebeld, maar die konden me ook niet op korte termijn helpen. Enige advies was wachten tot het weekend (dit was donderdagvoormiddag) en dan naar de wachtdienst bellen. Dat is toch niet normaal?! Ik ben uiteindelijk naar de spoed-tandafdeling van het ziekenhuis geweest en ben daar voorlopig geholpen door een tandarts-in-opleiding. Ik moet nu eigenlijk nog naar de tandarts voor een nieuwe wortelkanaalbehandeling, maar dat is nog een grotere miserie om een afspraak voor te krijgen, want dat is geen spoed meer?! Echt janken van miserie.

1 like

Jeetje wat vervelend! Tandpijn kan zo heftig zijn. Zo toch niet moeten kunnen dat je dan nergens terecht kan? Bij mij nieuwe tandarts kon ik de eerstvolgende werkdag langskomen als allereerste. Midden van het land, weet niet welke regio jij zoekt?

Ja, tandpijn is echt wreed. Pijnstillers hielpen niet. Dit gaat over België (en Frankrijk, ik ben uiteindelijk naar het ziekenhuis in Frankrijk gegaan, maar mijn eigen tandarts is in België), er zijn veel lange wachttijden bij de tandartsen hier (zou nog door uitgestelde controles van corona zijn).

2 likes

Ik had een tijd geleden gepost dat ik eindelijk een afspraak had gemaakt na 3 jaar. Voor degene die er ook zo tegenop zien even een positieve ervaring. Tandvlees wat onrustig en op sommige plekken tandsteen maar niets ernstigs gelukkig! Over twee weken naar de mondhygiënist en dan goed zelf bijhouden. Het is me dus heel erg meegevallen.

9 likes

Pfff wat een ellende zeg! Hier is de wachttijd voor reguliere controles ook wel lang, maar toen ik belde omdat ik pijn had kon ik diezelfde week nog terecht gelukkig.

Hopelijk kun je snel ergens terecht want zo lang doorlopen met pijn is gewoon helemaal klote.

1 like

Blijkbaar zouden er ook meer dringende gevallen zijn, omdat mensen door corona te lang gewacht hebben met hun standaard controles. De pijn is nu gelukkig wel min of meer over (door antibiotica), maar dat is maar tijdelijk, dus morgen rondbellen voor een afspraak.

@Lavender95 hoe is het nu met je verstandkies na de antibiotica?

1 like

Lief dat je het vraagt! Pijn is weg en ik kan mijn mond nagenoeg weer normaal open doen, alleen als ik mijn mond heel ver open voel ik iets in mn wang prikken. Morgen moet ik terug voor controle, de tandarts had het evt. over meteen uithalen als hij het goed kon zien.
Maaarr ik ga maandag op vakantie en vind het toch een beetje tricky om nu een verstandskies te laten trekken. Straks is die napijn toch erger dan verwacht, gaat het ontsteken, blijft er de hele tijd eten in dat gat zitten e.d. :face_vomiting:
Dus ik denk dat ik ga vragen om een antibioticakuur die ik kan meenemen op vakantie en alleen in nood ga gebruiken, en dat ik dan na mijn vakantie terugkom om te laten trekken. Hoop dat de tandarts daarin meegaat :crossed_fingers:

3 likes

Wel, ik heb een afspraak, begin september. Hopelijk heb ik geen last meer tot dan. Volgende week vertrek ik wel op reis en ik was van plan om te duiken, maar dat is nogal een dingetje als je tandproblemen hebt (vanwege luchtdruk in holtes), maar ik weet dus niet of ik nu mag duiken (is een (genezen?) ontsteking een holte?), want niemand kan me daar antwoord op geven (of ze hebben me niet gezien, of ze zijn geen tandarts, of …). Ugh :expressionless:. Ik zou zo graag duiken, maar wil ook geen risico’s nemen.

1 like

Ik ben net iets aan het eten en er valt een stuk vulling uit mijn kies. Volgens mijn man is het een heel gat… het is mijn 1-na-laatste kies maar de kies ernaast is eerder dit jaar al getrokken. Kan de tandarts niet bereiken want ondanks dat die op donderdag tot 19.30u open zijn, kun je ze na 12.30u niet meer telefonisch bereiken. Ik heb er geen pijn aan, maar ben na alles dit jaar echt mega hypochonder geworden op mijn gebit, heb zwanger een kies kunnen laten trekken omdat die niet meer te redden was (ondanks geen pijn eraan) en ook al meerdere gaatjes gehad. Om over de hoogte vd tandartsrekening dit jaar tot nu toe dus nog maar te zwijgen :sob:

Heb ook geen zin om de spoedtandarts te bellen, want die zit op 40 minuten rijden en ka-ching. Plus het doet geen pijn, dus geen spoed. Maar pfff ik krijg hier zoveel stress van he. Wil gewoon niet weer een hoop gedoe aan mijn tanden, ben 3 weken terug nog bij de mondhygiëniste geweest en die was juist super tevreden met wat zr zag en alles zag er prima uit. Nu sinds deze week ineens op een hoektand een gekke witte plek met donkere rand, dus moest daar ook nog over bellen en nu dit. Arghhhh.

2 likes