Het tanden/tandarts topic

Heb t overleefd. Veel gaatjes en 1 wortelkanaalbehandeling. Maar verbaasd me niet.

Maar even, gelukkig heb ik een spaarrekening maar hoe doen sommige mensen dit? Is toch niet te betalen als je weinig geld hebt?

En is hier toevallig een tandarts in de zaal? Mijn oude elektrische tandenborstel valt bijna letterlijk uit elkaar. Maar je hebt ze van 50 euro maar ook 300. Maar maakt dat nou echt uit?

1 like

Ik heb 2 jaar terug een sonicare gekocht voor rond de 90 dus beetje middenmoot. Poetst superfijn en ik denk niet dat een van 300 zoveel beter zou zijn.

Volgens mijn tandartsvriendin is alles boven de 50 euro prima! Dit was trouwens wel 2 jaar geleden, dus misschien moet het gecorrigeerd worden voor inflatie :sweat_smile:

2 likes

Ik heb een ontstoken wortel (tand die al ontzenuwd is), ik heb nog nooit zo’n pijn gehad, pfjoew. Nu zit m’n wang dik en is de pijn gelukkig zo goed als weg (wel nog een kloppend en drukkend gevoel). Maar wat een gedoe was het om een tandarts te pakken te krijgen (nog steeds niet echt gelukt). Mijn eigen tandarts is wegens medische redenen tijdelijk out. In de praktijk kon ik ook niet terecht, want ze hebben ook nog iemand die vanwege een zwangerschap uitgevallen is. 2 andere tandartsen/praktijken gebeld, maar die konden me ook niet op korte termijn helpen. Enige advies was wachten tot het weekend (dit was donderdagvoormiddag) en dan naar de wachtdienst bellen. Dat is toch niet normaal?! Ik ben uiteindelijk naar de spoed-tandafdeling van het ziekenhuis geweest en ben daar voorlopig geholpen door een tandarts-in-opleiding. Ik moet nu eigenlijk nog naar de tandarts voor een nieuwe wortelkanaalbehandeling, maar dat is nog een grotere miserie om een afspraak voor te krijgen, want dat is geen spoed meer?! Echt janken van miserie.

1 like

Jeetje wat vervelend! Tandpijn kan zo heftig zijn. Zo toch niet moeten kunnen dat je dan nergens terecht kan? Bij mij nieuwe tandarts kon ik de eerstvolgende werkdag langskomen als allereerste. Midden van het land, weet niet welke regio jij zoekt?

Ja, tandpijn is echt wreed. Pijnstillers hielpen niet. Dit gaat over België (en Frankrijk, ik ben uiteindelijk naar het ziekenhuis in Frankrijk gegaan, maar mijn eigen tandarts is in België), er zijn veel lange wachttijden bij de tandartsen hier (zou nog door uitgestelde controles van corona zijn).

2 likes

Ik had een tijd geleden gepost dat ik eindelijk een afspraak had gemaakt na 3 jaar. Voor degene die er ook zo tegenop zien even een positieve ervaring. Tandvlees wat onrustig en op sommige plekken tandsteen maar niets ernstigs gelukkig! Over twee weken naar de mondhygiënist en dan goed zelf bijhouden. Het is me dus heel erg meegevallen.

9 likes

Pfff wat een ellende zeg! Hier is de wachttijd voor reguliere controles ook wel lang, maar toen ik belde omdat ik pijn had kon ik diezelfde week nog terecht gelukkig.

Hopelijk kun je snel ergens terecht want zo lang doorlopen met pijn is gewoon helemaal klote.

1 like

Blijkbaar zouden er ook meer dringende gevallen zijn, omdat mensen door corona te lang gewacht hebben met hun standaard controles. De pijn is nu gelukkig wel min of meer over (door antibiotica), maar dat is maar tijdelijk, dus morgen rondbellen voor een afspraak.

@Lavender95 hoe is het nu met je verstandkies na de antibiotica?

1 like

Lief dat je het vraagt! Pijn is weg en ik kan mijn mond nagenoeg weer normaal open doen, alleen als ik mijn mond heel ver open voel ik iets in mn wang prikken. Morgen moet ik terug voor controle, de tandarts had het evt. over meteen uithalen als hij het goed kon zien.
Maaarr ik ga maandag op vakantie en vind het toch een beetje tricky om nu een verstandskies te laten trekken. Straks is die napijn toch erger dan verwacht, gaat het ontsteken, blijft er de hele tijd eten in dat gat zitten e.d. :face_vomiting:
Dus ik denk dat ik ga vragen om een antibioticakuur die ik kan meenemen op vakantie en alleen in nood ga gebruiken, en dat ik dan na mijn vakantie terugkom om te laten trekken. Hoop dat de tandarts daarin meegaat :crossed_fingers:

3 likes

Wel, ik heb een afspraak, begin september. Hopelijk heb ik geen last meer tot dan. Volgende week vertrek ik wel op reis en ik was van plan om te duiken, maar dat is nogal een dingetje als je tandproblemen hebt (vanwege luchtdruk in holtes), maar ik weet dus niet of ik nu mag duiken (is een (genezen?) ontsteking een holte?), want niemand kan me daar antwoord op geven (of ze hebben me niet gezien, of ze zijn geen tandarts, of …). Ugh :expressionless:. Ik zou zo graag duiken, maar wil ook geen risico’s nemen.

1 like

Ik ben net iets aan het eten en er valt een stuk vulling uit mijn kies. Volgens mijn man is het een heel gat… het is mijn 1-na-laatste kies maar de kies ernaast is eerder dit jaar al getrokken. Kan de tandarts niet bereiken want ondanks dat die op donderdag tot 19.30u open zijn, kun je ze na 12.30u niet meer telefonisch bereiken. Ik heb er geen pijn aan, maar ben na alles dit jaar echt mega hypochonder geworden op mijn gebit, heb zwanger een kies kunnen laten trekken omdat die niet meer te redden was (ondanks geen pijn eraan) en ook al meerdere gaatjes gehad. Om over de hoogte vd tandartsrekening dit jaar tot nu toe dus nog maar te zwijgen :sob:

Heb ook geen zin om de spoedtandarts te bellen, want die zit op 40 minuten rijden en ka-ching. Plus het doet geen pijn, dus geen spoed. Maar pfff ik krijg hier zoveel stress van he. Wil gewoon niet weer een hoop gedoe aan mijn tanden, ben 3 weken terug nog bij de mondhygiëniste geweest en die was juist super tevreden met wat zr zag en alles zag er prima uit. Nu sinds deze week ineens op een hoektand een gekke witte plek met donkere rand, dus moest daar ook nog over bellen en nu dit. Arghhhh.

2 likes

Ik ben dit jaar ook een stuk van m’n vulling verloren (3e x al) en kon toen pas na 9 dagen terecht, want zat met corona, bij de tandarts. Ik had er zelf geen last van tis alleen onhandig om schoon te houden. Maar het was bij mij dus echt geen spoed! Ik was toen 28 weken zwanger ofzo en met een verdoving hebben ze toen het restje vulling eruit geboord en een nieuwe geplaatst. Met 36 weken zwangerschap heb ik nog 2 vullingen gekregen.
Ik moet er nog 1 maar die wilde ze niet tijdens mijn zwangerschap plaatsen omdat er een kans was dat het in 2 x moest en dat zou nogal onhandig zijn als ik tussendoor beviel.

2 likes

Dat stemt hoopvol. Ik wilde ook vooral ff bellen om te overleggen idd, is dit spoed moet ik nu komen of kan het volgende week.

Vorige zwangerschappen had ik echt niks met mn gebit, wel schade daarna door maagzuur, maar deze zwangerschap is het echt prijsschieten voor mn gevoel.

1 like

heb je al gekeken naar tandartsen van wacht? blijkbaar doen veel jongere tandartsen tegenwoordig zelf ook wortelkanaalbehandelingen als je geen moeilijke wortels hebt (mijn recent nieuwe tandarts doet het toch terwijl ik bij mijn vorige altijd ver weg werdt doorverwezen)

waarschijnlijk lag het aan mijn tandarts hoor! Ze had ook altijd graag dat mijn moeder meekwam terwijl ik al studeerde zodat ze lekker konden roddelen :crazy_face:
maar zorg in belgië is echt krom ja

1 like

Mijn tandarts doet normaal ook zelf de wortelkanaalbehandelingen (en is een oudere tandarts, ik vrees dat hij bijna op pensioen zal gaan). Tandarts van wacht zou enkel spoedoplossingen doen en dus geen ontzenuwingen, en zit ook enkel in het weekend? Dus heel handig is het alsnog niet echt. Ik ben nu wel verwezen naar een endodentoloog (die ook ten vroegste in september kan), omdat mijn eigen tandarts dus geopereerd is en dat de snelste oplossing leek. Ofja, ik heb een “consult” in augustus en de behandeling in september, ik snap ook niet goed waarom dat dan nog eens in 2 keer moet?! Ik vind het allemaal maar omslachtig, wat een gedoe. Maar ik hoop vooral dat ik niet in tussentijd terug last krijg.

1 like

is er geen tendarts van wacht op weekdagen meer dan? Het is al lang gelede dat ik nog eentje nodig heb gehad. Bij de endodontoloog is het inderdaad lang wachten met een consult omdat ze geld willen rapen en je gebit niet kennen. Ik moest daar vroeger dus ook een paar keer naar toe tot ik van tandarts wisselde…

Ik vind het wel ruk voor je dat je dus helaas niet terecht kan bij een andere tandarts in de praktijk omwille van omstandigheden, ik hoop voor je dat de antibiotica snel aanslaat. Toen ik hetzelfde eens voorhad ging het na twee dagen al stukken beter als ik de tand zelf et rust liet waardiir het draagzaam was al helpt dat niet met je duikprobleem…

sowieso moeten ze dringend beslissingen maken over het goedkeuren van meer (tand)artsen te laten afstuderen want de situatie zal alleen maar erger worden…

Nee, er is geen tandarts van wacht tijdens de week, enkel in het weekend.

De antibiotica is gelukkig wel aangeslagen, ik voel het iedere dag beter gaan. Dus hopelijk is dit voldoende tot september :see_no_evil:. Hij zei dat dit normaal wel de ontsteking een tijdje zal onderdrukken, maar kon niet zeggen hoe lang.

Qua duiken heb ik me er ondertussen wel al bij neergelegd dat dat er dit keer niet zal inzitten. Ik ga toch geen echt advies meer krijgen en het risico op gedoe is te groot, denk ik (en waar kan ik dan weer met spoed terecht? :crazy_face:). Ik ga maar iets anders van watersport/activiteit zoeken voor volgende week.

Ja, als ze hier niets aan doen, zal het alleen maar erger worden. Al las ik dat er volgens sommigen eigenlijk geen tekort is, dit zou allemaal door uitgestelde controles van tijdens corona zijn (meer inhaalbehandelingen en problemen die anders sneller zouden aangepakt zijn), dus ik weet niet hoe groot de druk is om iets te veranderen.

3 likes