Het tanden/tandarts topic

Ze zei er niks over, maar aangezien ik een vervolgafspraak moest maken omdat ze meer tijd nodig had zei wel genoeg…
Ik ga nu gelijk een sonische tandenborstel aanschaffen, was best genant eigenlijk…

2 likes

Ontstoken tandvlees gaat na 7-10 dagen weg dus ik begin altijd 2 weken van te voren met flossen :zipper_mouth_face:

8 likes

Geen aft?

2 likes

Heb toch maar een elektrische tandenborstel gekocht om mijn tanden beter te gaan poetsen.
Mijn tandarts had al gezien dat er weer eens een kroon mag komen dus mijn verzekering weer op maximaal gezet.
Ik hoop als ik een jaar lang goed poets en stook ik een keer 1 jaar niks heb.

2 likes

Er is vandaag een wortelrest verwijderd en een verstandskies getrokken, maar MY GOD die verdoving. Nog steeds niet uitgewerkt en het is zo’n vervelend gevoel pfff. Geef mn tong terug.

1 like

Pff dat heb ik nu. En de verdoving was ook nog voor niks want voelde alles. En hij heeft maar 1 gaatje kunnen doen ipv 2 :sob:. En dacht hierna klaar te zijn maar moet dus nog een keer. Meteen maar volgende week gedaan anders ben ik bang dat t net als de vorige keer 10+ jaar doet.

Was echt aardig van mn angst af maar is nu weer terug. Die pijn is zo naar. En ben echt wat gewend.

Ik heb zo’n plaatje voor s nachts. Volgens mijn tandarts helpt het ook tegen verschuiven van de tanden, maar ik heb toch het idee dat m’n tanden alsnog verschuiven.
Mijn tandarts heeft het plaatje gemaakt, we hebben daar toen na de controle 2 aparte afspraken voor gepland.

Pff ik moet zo weer nadat vorige keer de verdoving t niet deed😭 sterf weer duizend doden.

Was gister voor controle bij de tandarts.
Ben dit jaar geswitcht van praktijk ivm mijn verhuizing en oude tandarts gaat bijna net pensioen.
Mijn god wat een hardhandige tandarts.
Zowel mijn man als ikzelf hebben nu nog last van ons tandvlees nadat ze even wat tandsteen ging verwijderen.
Voelt alsof het een stukje is teruggetrokken en ziet blauwig.
Volgende keer een ander van de praktijk vragen

Ik heb in het zachte gedeelte onder mijn ondertanden (de vloer van de mond) een bultje. Het is niet te zien, maar als ik mijn tong naar beneden duw wel voelbaar. Het is “zacht” en ik kan het wel heen en weer bewegen/ het laten verspringen. Het voelt als een soort erwt. Natuurlijk vind mijn hypochondrie dit erg leuk :+1:

Is het niet gewoon een aft

Nope! Die heb ik zeer regelmatig dus dat zou ik direct herkennen. Heb er wel eentje op mijn tong trouwens.

Zit het onder je tong? Dan kan het je tongspeekselklier zijn. Ik heb het ook af en toe, gaat vanzelf weer weg.

Ik heb vorig jaar een gaatje laten vullen, toen bleek dat er in de kies ernaast ook eentje zat maar er was geen tijd voor om die helemaal te vullen met composiet dus toen heeft de tandarts er een noodvulling in gezet. Die is net voor kerst vervangen voor een composiet vulling maar nu heb ik dus telkens als ik iets kouds drink en het gaat net een beetje langs die kies af een pijnscheut. Trekt wel meteen weer weg maar man wat een ellende. Moet vrijdag weer terug maar zie er zo tegenop. Sinds mijn verstandkiezen aan die kant eruit zijn is het telkens gezeik.

Ik heb hele gevoelige tanden met scheurtjes en ze schijnen door. Afgelopen tijd zijn ze ook veel geler. Nu zit ik te denken aan facings, maar wil niet door het leven als Donny Roelvink. Heeft er hier iemand facings (composiet/porselein) en hoe bevalt het? is het enigszins natuurlijk?

1 like

Danny Roelvink heeft kronen, geen facings. En hij heeft dat in Turkije laten doen, volgens mij doen tandartsen dit niet eens op deze manier in Nederland als iemand gewoon gezonde randen heeft…

Ik heb zelf 6 facings, nu 3 jaar ongeveer. Voor het plaatsen van facings hoeven je tanden alleen een beetje upgeruwd te worden voordat ze geplaatst worden dus je zal echt geen haaientandjes eronder hebben.
Wel is mijn tandvlees gevoeliger geworden en moet ik echt trouw stoken.
Ik ben er super blij mee want ik had 1 dode voortand en de andere waren verkleurd. (ik heb zelf composiet facings en heb er ongeveer 800 euro voor betaald)

1 like

Nou geweldig, ik heb al sinds een paar maanden dat een kies linksboven gevoelig is bij kauwen. Die is toen gevuld, vrij grote vulling en later nog bijgewerkt omdat ik dacht dat de vulling te hoog zat en ik daar dus last van had, maar dat is dus niet het geval.
Nu was daar op zich nog wel ok mee te leven want harde dingen kauwde ik met rechts, zachtere dingen met beide kanten maar nu is daar vorige week een (door een oude tandarts slechtgeplaatste) vulling vervangen en nu heb ik daar sinds vandaag ook ineens last met kauwen. Dus nu kan ik amper nog wat eten. Echt fml.

Tandarts kan ook niks vinden dus dit is echt kak. Snap sowieso niet hoe het kan dat dit pas na een week ineens zo gevoelig wordt. Ik heb de hele week normaal kunnen eten, tot ik vanmiddag een croissantje at en ik ineens een intense pijnscheut kreeg toen ik dichtbeet en dat herhaalt zich nu telkens als ik iets probeer te eten met die kant en er dus iets tussen mijn kiezen komt

Je post is een aantal dagen geleden. Ik had dit ook eens bij een nieuwe vulling, die bleek los te zitten (niet goed gelijmd dus). Hierdoor drukte de vulling soms op de zenuw oid, daardoor kreeg ik een enorme pijnscheut. De tandarts die dit had gezet was mijn oude tandarts en intussen zat ik bij een nieuwe, die moest ook echt even zoeken en voelen, het valt niet direct op. Wellicht waard om het te onderzoeken?

1 like

Oh echt? Dat is wel een goeie tip. De vulling is wel nagekeken door de tandarts maar die kon niks vinden. Maar als dit nog lang duurt dan ga ik maar weer terug. Zeker als het inderdaad zo lastig te zien is. Vind het maar irritant

1 like

Weet iemand of mondhygiënist extra tijd mag factureren onder de M03 code voor de administratie en het schoonmaken van de instrumenten?

Ik ben gewend dat ze alleen de feitelijke tijd rekenen. Ik kan alleen nergens vinden of de administratie/schoonmaken van instrumenten al in het standaard tarief zitten of dat dit apart is.