Volgens mij wel hoor. Ik heb wel een kroon omdat het op een zichtbare plek is maar ik kon er ook voor kiezen t niet te doen.
Je kunt in elk geval verdere behandeling weigeren want mooi dat tegenwoordig alles bewaard en gered moet worden van je gebit maar zoals ik het lees heb je er alleen maar last van, nog los van dat het zoveel geld kost. Ik zou gewoon eens in gesprek gaan met de tandarts.
Het lost op dat je de komende 30 jaar nog een functionele kies hebt, in plaats van een gat. Ik neem maar aan dat je nog jong bent (als gebruiker van dit forum), maar kauwen is best een belangrijk ding in je leven, dat gaat dan straks aan 1 kant minder/niet (beetje afhankelijk welke kies dit is). Andere tanden kunnen gaan schuiven, het bot waar de kies zat kan gaan afkalven omdat het geen druk meer ontvangt, als je dan ooit een implantaat () zou willen heb je een botopbouw nodig (
).
Ik snap dat het heel duur is en je daar nu misschien niet op zit te wachten, maar het is geen keuze voor alleen vandaag om zoân element op te geven, daar zit je de rest van je leven dan mee (of eigenlijk zonder).
De tandarts kan je overigens nergens toe dwingen natuurlijk, dus als jij hem eruit wil dan moet dat kunnen.
Ik had hetzelfde, zwakke kies, vullingen, wortelkanaalontsteking, altijd ontstoken tandvlees.
Ik heb nu een aantal jaar een kroon daar en alle ellende is eindelijk voorbij.
Wat @Merel zegt, kiezen zijn best wel handig om goed te kunnen kauwen. Ligt ook aan de plek natuurlijk, maar ik ben erg blij met mijn kroon.
Wat @Merel ook zegt! Het ligt er ook aan waar de kies zit, maar ik zeg als het een reddings poging waard is, dan doen!
Dank allemaal voor de reacties! Een gat vind ik niet erg want het is helemaal achter in en niet zichtbaar. Alleen het stukje van Merel zet me zeker aan het denken + de reacties van forummers met een kroon. Ik heb gewoon al zoveel ellende met deze kies gehad en dacht dat een kroon het ook niet ging oplossen. Had het idee: dan betaal ik veel geld voor weer niks.
De vorige keer had ik een invaller die het benoemde alleen die vond ik niet leuk (ook niet naar mijn kinderen toe) maar ik moet over 2 weken weer op controle bij mijn eigen tandarts en dan zal ik er toch eens naar vragen. Andere optie qua moneys is dat ik dan evt mijn verzekering ophoog en het in januari laat doen.
Een een implantaat ipv een kroon? Is ook heel duur, daar niet van (heb er 2 )
Ja zou ook nog kunnen! Dar is wel idd duurder, dan zou een kroon goedkoper zijn. Maar wel fijn dat er verschillende opties zijn. Thanks voor het meedenken!
Kan dat? De behandeling is in zekere zin nu al gestart en in je dossier zal mss ook staan dat een kroon nodig is, denk niet dat een verzekering dat dat goedkeurt. Zou dat ff goed uitzoeken voordat je straks en een duurdere verzekering hebt en alsnog zelf moet betalen.
Ik had ook zoân kies. Wat een gedoe en pijn heb ik gehad Uiteindelijk er wel uit laten halen en geen seconde spijt gehad. Ik merk er met kauwen ofzo ook niets van.
Ik moest bij mijn verzekering minimaal 2 jaar al aanvullend verzekerd zijn.
Groetjes van iemand die volgende week de eerste van 2 sinusliften voor de botopbouw (zo enorm geen zin in). Maar precies wat @Merel ik wil een functionerend gebit hebben. En natuurlijk heb ik de enorme luxe dat ik alles kan betalen (en het slim over de verzekeringsjaren kan spreiden).
Is het echt je achterste kies? En zijn je verstandskiezen doorgekomen? Ik had namelijk hetzelfde probleem en die kies heb ik uiteindelijk wel laten trekken, ook op advies van de tandarts. Ik heb een kleine kaak waardoor mijn verstandskiezen geen ruimte hadden om door te komen, maar nadat die ene kies weg was is de verstandskies daar achter wel op die plek terug gekomen waardoor ik alsnog geen gat heb.
Het is niet dat ik nu helemaal geen tandartsverzekering heb alleen die van mij is dit jaar al op. Ik heb wel al een aanvullende tandartsverzekering bij zilveren kruis met 1 ster. Mijn vriend en ik wisselen altijd af. Het ene jaar hij goed verzekerd met 3 sterren, het andere jaar ik. Wij moeten sowieso als gezin iig 1 volwassen persoon steeds minimaal 3 sterren aanvullend verzekerd zijn omdat onze zoon een beugel krijgt. Deze krijg je alleen vergoed als je volgens mij 2 of 3 jaar aanvullend bent. Maar ik ga het voor de zekerheid even nazoeken of dit ook geldt voor een kroon! Als het echt zoveel beter is en het moet dan ga ik het sowieso betalen. Het is niet dat ik het geld niet heb als het uiteindelijk moet maar meer dat ik bang ben dat het niet helpt omdat dit al een proces van jaren is. Dan liever nog iets terug krijgen van de verzekering.
De behandeling voor die kroon is nog niet gestart. Er is alleen advies gegeven voor een kroon, verder nog helemaal niets.
@Bailey: ja het is echt de achterste. Al mijn 4 verstandskiezen zijn er al uit.
Ik ga me er iig even in verdiepen omdat ik ook wil dat mijn gebit goed functioneerd en niet wil dat alles gaat schuiven of iets met bot enz, wat @Merel en @TantePollewop zeggen. Heb geen beugel gehad en van mezelf heel rechte tanden, dat zou ik zonde vinden.
Edit: sorry heb het door elkaar gehaald. Beugel tot 18 jaar (orthodontie) valt onder de aanvullende verzekering vanaf 3 sterren, niet tand). Bij aanvullende tandverzekering krijg ik een kroon vergoed, zit geen minimum aan qua jaar. Verzekering tand doen mijn vriend en ik ook om en om. Ik het ene jaar hoger en hij het andere jaar.
Dit heeft idd mijn voorkeur ook hoor! Ben nu alleen bang dat mijn tanden gaan verschuiven (sorry dubbelpost). Is dit bij jou niet gebeurd?
Nee, niets is verschoven. Je ziet er, zolang je niet echt met je oog in mijn mond gaat, niets van.
Waarom zou een kroon dat niet oplossen? Dat doet het juist wel Ik heb ook een kroon om deze reden, nooit meer eegens last van gehad. Echt het geld meer dan waard (en zooo duur vond ik het ook weer niet maar is wel ongeveer 7 jaar geleden).
Bij kinderen worden bij zwakke kiezen wel eens rvs kronen geplaatst. Een soort kapje over de kies heen, hoeft niet voor geboord te worden Je zou ook eens kunnen inventariseren of dat ook in volwassen maten bestaat en wat de voor/nadelen zijn. Echt mooi vind ik het niet maar als je het toch niet ziet wellicht een goede oplossing
Ik bleek toen ik puber was bepaalde volwassen kiezen niet te hebben. Toevallig stereo dus aan allebei de kanten niet. Maar het was echt geen optie om daar gaten te laten komen omdat dan idd je hele gebit kan gaan verschuiven en god weet wat dit wel niet voor ellende met zich meebrengt. Het was of beide trekken zodat de beugel die gaten kon corrigeren of niks doen maar later dan een brug oid moeten als de melkkiezen klaar waren.
Ik zou gewoon in goed overleg gaan met je tandarts. Dat je het oude riedeltje niet meer wil lijkt me logisch. Maar met wat ik hier van anderen lees denk ik dat een kroon (of implantaat, kijk ook naar levensduur icm kosten toekomst) dan de betere oplossing is!
Dat verschuiven is echt een ding. Ik zit in een tiktoktanden rabbithole en zag een analyse van Tom Cruiseâ gebit. Hij heeft (of had) een âmiddentandâ voor in zijn mond. Dat kan dus het resultaat zijn van een getrokken kies niet opvullen. Uiteindelijk kunnen zelfs je voortanden gaan verschuiven, dat wil je echt niet!
Sterker nog, als je een kies laat trekken en de kies die eerst daar tegenaan kwam als je je kaken dicht doet, heeft dan geen tegendruk meer dus dan kun je zelfs problemen krijgen met die kies omdat hij los gaat zitten