Het tanden/tandarts topic

Ja, zo blij mee!

2 likes

De mondhygiĆ«nist bij mijn vaste praktijk vind ik echt totaal niet fijn/aardig, maar de tandarts zelf wel. Nu dacht ik er aan om mijn afspraken bij de mondhygiĆ«nist ergens anders te plannen, maar ik vroeg me af; is er een soort centraal tandarts systeem, net als bij huisartsen? Niet zo’n zin om daarna zo’n awkward gesprek bij de tandarts te hebben (mondhygiĆ«niste plant ook alle afspraken in), van ā€œoh ik zie dat je ergens anders een afspraak hebt geplandā€.

1 like

Om je dossier door te sturen moet je zelf je tandarts bellen. Vet ongemakkelijk :+1::+1:

Je kan ook mailen met dit verzoek, en denk dat iedereen er beter van wordt als jij voor je behandelingen bij iemand zit waarbij het klikt. Je hebt zelf de keuze om te kiezen waar je je mondhygienist-behandelingen wilt doen. Gewoon doen!

3 likes

Goed dat je het zo ontdekt hebt en dat helpt! Ik ben twee wortelkanaalbehandelingen en twee extracties verder en heb soms nog steeds een zeurende pijn, dacht dat het holte ontsteking is maar door jouw post ga ik een afspraak maken met de kaakfysio.

2 likes

Zij kan niet zien waar je afspraken inplant, vraag me af of je voor alleen mondhygiƫne je dossier moet laten doorsturen- zo ja, dan gewoon per mail vragen als je het ongemakkelijk vindt. Uiteindelijk ben jij klant en als je ergens anders een beter gevoel hebt, dan prima toch. Belangrijkste is dat je wel gaat, dat zal je tandarts ook vinden.

1 like

Oh wat naar zeg. Mijn tandarts was ook al bijna op het punt om de kies te trekken omdat de pijn zo hevig was, maar gelukkig was dat niet nodig. Ik kan een goede kaakfysio echt van harte aanbevelen! En dan vooral zo’n dry needling behandeling.

Ik ga via de tandarts mijn tanden laten bleken. Ze zei dat je gedurende dat traject geen gekleurde dingen mag eten/drinken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees zoveel tegenstrijdige dingen. Hoe streng is dit?

1 like

Als ze het specifiek benoemen zou ik het wel serieus nemen. Ken iemand die koffie drinkt met een rietje om aanslag te voorkomen.

Ja, koffie en thee snap ik, maar ze heeft het iver kleurloos eten. Ik vind het lastig om te bepalen wat wel/niet mag. Ik denk dat het veel kwark en witlof gaat worden…

Bij het bleken van je tanden wordt het glazuur tijdelijk geopend door de peroxide. Daardoor kunnen de kleurstoffen gemakkelijker doordringen. Advies is echt om op te passen met gekleurd voedsel, drinken & tandpasta’s/mondwaters voor het mooiste resultaat.

1 like

Ja zelf ook gedaan en dat is wel heel belangrijk hoor! Wat Leonie zegt, je tanden zijn dan heel absorberend. Eigenlijk alles wat vlekken achter zou laten op een wit papiertje, kan ook je tanden verkleuren. Tomaat enzo dus ook, maar bijvoorbeeld brood lijkt me geen kwaad kunnen

2 likes

Ok, dank je! Dan word het toch een weekje witte dingen eten.

1 like

Verstandskies is vandaag getrokken. Ik ben natuurlijk doodsbang, dus ik trilde zo heftig op de stoel dat iemand me vast moest houden :skull:. Ze maakte zich ook zorgen omdat ik zo heftig trilde, daarna was ik ook wel licht in mijn hoofd toen de kies eruit was en ik rechtovereind werdt gezet.
Maar nu 45 min gekoeld en 2 paracetemol geslikt en ik hoop dat de pijn minimaal is.

4 likes

Ah vervelend dat je zo’n ervaring had, gelukkig is het weer voorbij.
Ik had erna echt bijna geen pijn, vond het vooral irritant eigenlijk. Ik kon mijn mond niet zo ver opendoen in het begin, en het duurde even voor ik weer aan die kant kon / durfde te kauwen. Het is voor mij wel lang geleden maar kan me herinneren dat ik het herstel echt wel mee vond vallen. Hopelijk voor jou ook, sterkte!

Ik moet echt beter die ragers gaan gebruiken. Had het er laatst met collega’s over, en niemand deed dat braaf dagelijks. Maar ik doe het nu eigenlijk bijna nooit. Een paar keer per week is altijd beter dan niets.

1 like

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij 100% mee valt, ik heb wel 3 uur lang gekoeld en vóór mijn afspraak 2 paracetamol ingenomen. Maar ik heb nu alleen een beetje een naar gevoel maar niet pijnlijk of vervelend.

2 likes

Gelukkig! Bij mij viel het me ook enorm mee, zag er ook erg tegenop. Minimale pijn en nul zwelling.

1 like

Mijn beugeldraadje was geknapt, gelijmd en weer geknapt. Nu hebben ze dat hele ding er uit gehaald en foto’s gemaakt en krijg ik een nieuwe. Zal wel weer een dikke rekening worden ook. Ik heb op tandgebied echt mijn jaar niet, mn verstandskies trekken kostte me ook al mn hele eigen risico

1 like

Ik heb mijn spalk opgegeven. Zit er aan de bovenkant nog half op en onder mist de lijm ook bij een middelste tand. Hij bleef maar kapot gaan. Ik ben nu aan het sparen voor invisalign ooit, ze gaan weer langzaam een beetjescheef staan namelijk.

Ga je na een Invisalign niet ook een spalk je nodig hebben?