Het tanden/tandarts topic

Goeie tip! Ga ik ook naar kijken.

Morgen moet er een verstandskies uit en ik zie er echt tegenop. Ik heb nu helemaal geen last van die kies maar volgens de foto zit er een gaatje en de wortel groeit te ver naar boven en dat kan last gaan geven.
Maar ik ben toch bang voor de napijn en het herstel.

Edit: het is me vooralsnog 100% meegevallen! Beetje beurs maar geen pijn verder. Dus misschien een hart onder de riem voor anderen die nog moeten :sweat_smile:

3 likes

Hebben jullie wel eens iets van een koptelefoon op bij de tandarts? Ik moet morgen naar de mondhygiënist en ik wil iets meenemen tegen die vreselijke hoge piepgeluiden van die apparaten maar weet niet of oordopjes of koptelefoon het beste is. De trilling zit natuurlijk in je mond en misschien versterkt een ANC koptelefoon dat juist?

Dat boren hoor je ook via botgeleiding dus ik denk inderdaad dat het weinig helpt, maa the kan het meenemen en morgen met de tandarts overleggen misschien?

2 likes

Ik heb laatst gezegd dat ik dat martelwerktuig met die piep niet meer wil en of ze het met de hand wilde schoonmaken. Heeft ze alleen een paar hardnekkige stukjes gedaan met dat ding en de rest met de hand. Was top.

5 likes

Ben er heel blij mee! Heb de bitjes al jaren en bleek één keer per jaar een paar dagen. Geen last van gevoeligheid en heb altijd witte tanden op deze manier :slight_smile:

1 like

Ik was twee weken geleden bij de tandarts en was er echt van overtuigd dat ik een wortelkanaalbehandeling moest omdat ik zo’n kiespijn had, maar de tandarts kon niets vinden. Twee dagen later ging ik naar de noodtandarts omdat de pijn ondragelijk was geworden. Maar ook hij kon niets vinden (bye €100 :money_with_wings:). De dag erna ging ik naar een, voor mij nieuwe, kaakfysio en die vond een gigantische knoop in m’n kauwspier en daardoor had ik last van m’n zenuwen en kiespijn. Omg ik wist niet dat dat zo erg kon worden joh. Ik heb nu dry needling behandelingen en het helpt echt zo goed, echt blij mee. Mijn oude fysio bij een andere praktijk ging alleen maar wat masseren en dan kreeg ik oefeningen mee die net niks deden en deze fysio gaat echt grondig te werk.

12 likes

Wat fijn dat dat ontdekt is!

4 likes

Ja, zo blij mee!

2 likes

De mondhygiënist bij mijn vaste praktijk vind ik echt totaal niet fijn/aardig, maar de tandarts zelf wel. Nu dacht ik er aan om mijn afspraken bij de mondhygiënist ergens anders te plannen, maar ik vroeg me af; is er een soort centraal tandarts systeem, net als bij huisartsen? Niet zo’n zin om daarna zo’n awkward gesprek bij de tandarts te hebben (mondhygiëniste plant ook alle afspraken in), van “oh ik zie dat je ergens anders een afspraak hebt gepland”.

1 like

Om je dossier door te sturen moet je zelf je tandarts bellen. Vet ongemakkelijk :+1::+1:

Je kan ook mailen met dit verzoek, en denk dat iedereen er beter van wordt als jij voor je behandelingen bij iemand zit waarbij het klikt. Je hebt zelf de keuze om te kiezen waar je je mondhygienist-behandelingen wilt doen. Gewoon doen!

3 likes

Goed dat je het zo ontdekt hebt en dat helpt! Ik ben twee wortelkanaalbehandelingen en twee extracties verder en heb soms nog steeds een zeurende pijn, dacht dat het holte ontsteking is maar door jouw post ga ik een afspraak maken met de kaakfysio.

2 likes

Zij kan niet zien waar je afspraken inplant, vraag me af of je voor alleen mondhygiëne je dossier moet laten doorsturen- zo ja, dan gewoon per mail vragen als je het ongemakkelijk vindt. Uiteindelijk ben jij klant en als je ergens anders een beter gevoel hebt, dan prima toch. Belangrijkste is dat je wel gaat, dat zal je tandarts ook vinden.

1 like

Oh wat naar zeg. Mijn tandarts was ook al bijna op het punt om de kies te trekken omdat de pijn zo hevig was, maar gelukkig was dat niet nodig. Ik kan een goede kaakfysio echt van harte aanbevelen! En dan vooral zo’n dry needling behandeling.

Ik vond mijn mondhygienist ook niet fijn. Plus factureerde ook dingen die ze niet gedaan had en veel langer dan ik er geweest was. Dacht ook naar een andere te moeten, maar sinds 1.5jr doet m’n tandarts het ook 2x per jaar reinigen. Wellicht dus ook nog een optie?

Ik ga via de tandarts mijn tanden laten bleken. Ze zei dat je gedurende dat traject geen gekleurde dingen mag eten/drinken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees zoveel tegenstrijdige dingen. Hoe streng is dit?

1 like

Als ze het specifiek benoemen zou ik het wel serieus nemen. Ken iemand die koffie drinkt met een rietje om aanslag te voorkomen.

Ja, koffie en thee snap ik, maar ze heeft het iver kleurloos eten. Ik vind het lastig om te bepalen wat wel/niet mag. Ik denk dat het veel kwark en witlof gaat worden…

Bij het bleken van je tanden wordt het glazuur tijdelijk geopend door de peroxide. Daardoor kunnen de kleurstoffen gemakkelijker doordringen. Advies is echt om op te passen met gekleurd voedsel, drinken & tandpasta’s/mondwaters voor het mooiste resultaat.

1 like