Het tanden/tandarts topic

Ja zelf ook gedaan en dat is wel heel belangrijk hoor! Wat Leonie zegt, je tanden zijn dan heel absorberend. Eigenlijk alles wat vlekken achter zou laten op een wit papiertje, kan ook je tanden verkleuren. Tomaat enzo dus ook, maar bijvoorbeeld brood lijkt me geen kwaad kunnen

2 likes

Ok, dank je! Dan word het toch een weekje witte dingen eten.

1 like

Verstandskies is vandaag getrokken. Ik ben natuurlijk doodsbang, dus ik trilde zo heftig op de stoel dat iemand me vast moest houden :skull:. Ze maakte zich ook zorgen omdat ik zo heftig trilde, daarna was ik ook wel licht in mijn hoofd toen de kies eruit was en ik rechtovereind werdt gezet.
Maar nu 45 min gekoeld en 2 paracetemol geslikt en ik hoop dat de pijn minimaal is.

4 likes

Ah vervelend dat je zo’n ervaring had, gelukkig is het weer voorbij.
Ik had erna echt bijna geen pijn, vond het vooral irritant eigenlijk. Ik kon mijn mond niet zo ver opendoen in het begin, en het duurde even voor ik weer aan die kant kon / durfde te kauwen. Het is voor mij wel lang geleden maar kan me herinneren dat ik het herstel echt wel mee vond vallen. Hopelijk voor jou ook, sterkte!

Ik moet echt beter die ragers gaan gebruiken. Had het er laatst met collega’s over, en niemand deed dat braaf dagelijks. Maar ik doe het nu eigenlijk bijna nooit. Een paar keer per week is altijd beter dan niets.

1 like

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij 100% mee valt, ik heb wel 3 uur lang gekoeld en vóór mijn afspraak 2 paracetamol ingenomen. Maar ik heb nu alleen een beetje een naar gevoel maar niet pijnlijk of vervelend.

2 likes

Ik heb er twee weken geleden twee laten trekken en mag deze week voor de andere twee. Echt zin in. Ik had een joekel van een zwelling dus hoop dat het deze keer minder is

1 like

Gelukkig! Bij mij viel het me ook enorm mee, zag er ook erg tegenop. Minimale pijn en nul zwelling.

1 like

Mijn beugeldraadje was geknapt, gelijmd en weer geknapt. Nu hebben ze dat hele ding er uit gehaald en foto’s gemaakt en krijg ik een nieuwe. Zal wel weer een dikke rekening worden ook. Ik heb op tandgebied echt mijn jaar niet, mn verstandskies trekken kostte me ook al mn hele eigen risico

1 like

Ik heb mijn spalk opgegeven. Zit er aan de bovenkant nog half op en onder mist de lijm ook bij een middelste tand. Hij bleef maar kapot gaan. Ik ben nu aan het sparen voor invisalign ooit, ze gaan weer langzaam een beetjescheef staan namelijk.

Ga je na een Invisalign niet ook een spalk je nodig hebben?

Ja of een nachtbeugel. Ik heb een paar jaar geleden invisalign gehad en heb een spalkje gekregen. Mijn moeder is heel recent klaar met invisalign bij dezelfde tandarts en krijgt een nachtbeugel en spalkje deden ze daar niet meer

Werkt dat goed genoeg om alles op zijn plek te houden? Ik vergat mijn nachtbeugel nog wel eens en daar ging het mét spalkje al behoorlijk van schuiven

Ik heb ook zo’n nachtbeugel en dat is eigenlijk zo’n soort invisalign beugel maar dan voor elke nacht. Zolang ik dat ding draag merk ik niet dat m’n tanden verschuiven.

1 like

Ik heb een nachtbeugel en draag hem nauwelijks. Zit echt heel naar, dus zou het niet aanraden.

Ik begreep laatst van mijn orthodontist dat het dragen van een nachtbeugel nu standaard wordt geadviseerd na een beugel (voor altijd zegmaar). In mijn tijd hoefde ik die maar 1 jaar te dragen nadat mijn beugel eruit ging en ik kreeg een spalkje. Maar alles achter mijn spalk is gaan schuiven en staat weer schots en scheef :melting_face:

Sadisten zijn het allemaal.

Ik - fervent tandartsontwijker - was voor het eerst naar de mondhygieniste ooit (!) deze week, en vond het echt wel grimmig haha. Had heel veel tandsteen en ze heeft echt wel 20 min lopen schrapen met zo’n scherp haakje tot echt al m’n tandvlees bloedde (dat tandsteen was natuurlijk ook de reden dat m’n tandvlees al zo gevoelig was). Maar nu is het achter de rug pfieuw!

Hoe vaak gaan jullie naar de mondhygienist? Alleen als de tandarts het aangeeft of vast eens in het halfjaar/jaar bijv?

1 like

Voor dit jaar om de 4 mnd afgesproken omdat mijn tandvlees best wel ontstoken is. Vanaf volgend jaar als het beter is dan om de zes maanden.

1 like

Dat haakje is naar inderdaad, maar het kan ook gedaan worden met een soort automatische slijper en dat vind ik echt nog veel erger. Ik ben altijd blij dat mijn mondhygieniste het met de hand/het haakje doet.

Ik ben hele lange tijd 2 keer per jaar naar de mondhygieniste gegaan, en een keer in de 2-3 jaar naar de tandarts. Ik heb (op tandsteen na) gelukkig nog nooit wat met mijn tanden gehad waar ik de tandarts voor nodig had, buiten dat die altijd pusht om mijn verstandskiezen eruit te halen.

1 like

Ja die automatische tandsteen weghaal ding is echt een bitch

Deed zeer man