Het tanden/tandarts topic

Ah wat ontzettend kut zeg, heb je nog wel een beetje kunnen genieten van je vrijgezellenfeest? Snap dat als de kies er alsnog uit moet het voelt als zonde van de behandelingen en geld. Maar toch beter dat ze er dan alles aan gedaan hebben om de kies te behouden. Hopelijk kan je snel terecht en valt het mee met de nasleep en ben je eindelijk verlost, zal hele opluchting zijn!

1 like

Woensdag worden attachments en m’n eerste aligner geplaatst, vind het zo spannend! heb al van die haakjes besteld om ze er makkelijker uit te krijgen. Nog meer tips om rekening mee te houden? Ik heb kaartjes voor een open lucht bioscoop ā€˜s avonds, benieuwd of ik dat volhoud want de druk schijnt in het begin wel echt naar te zijn. Meteen maar preventief pijnstillers slikken?

1 like

Heeft iemand een tip voor mondwater dat geschikt is voor gevoelig tandvlees, wat niet voor irritatie zorgt?

Listerine, Parodontax en Meridol zijn te heftig voor mij. De tandarts raadt O7 aan maar daar kreeg ik ook een reactie op.

Het huismerk mondwater van dm is fijn en mild! Maar daar moet je maar net in de buurt wonen.

Ja gewoon paracetamol slikken die eerste dagen, dan gaat het best prima

1 like

Vitis mondwater?

Ik heb dat echt helemaal niet gehad. Echt heel weinig last van gehad. Misschien een klein beetje strak maar dat voelt altijd wel goed vind ik want dan voel ik dat er iets gebeurt. Ik vind deze beugel echt zo top! Veel minder pijnlijk dan slotjes en de mogelijkheid om m.uit te doen.

1 like

Viel inderdaad onwijs mee! Alleen het uithalen is nog kut, voelt alsof ik m’n gebit mee trek. Maar het is nu dag vijf en ik word er al handiger in.

Hoe is dit afgelopen? :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ah lief dat je het vraagt! De kies zeurt nog wel na, maar geen ondragelijke pijn. Tandarts zegt dat hij er vooralsnog in mag blijven haha. Ik denk dat ik het sowieso wel red tot de bruiloft met deze pijn, er is iig nu geen actieve ontsteking meer! Dus dat is fijn!

1 like

Gelukkiv maar! Kiespijn is zooo kut

Kon mn tandarts wel zoenen toen ik een verdoving kreeg en de kies eruit gejankt werd haha

2 likes

@Lady_Mary is de pijn nu nog minder geworden? Hoop het voor je!

Pffff de kroon op mijn achterste onderkies is er gisteravond afgegaan tijdens het stokeren met zo’n softpick, iets dat gewoon moet kunnen volgens de tandarts. Hij zat er pas 4 maanden op.
Nu ga ik morgen bellen en vragen of ze het gratis weer vast willen zetten, ik ben erg benieuwd naar het antwoord. Want tandartsen hebben niet zoiets als een garantie, maar ik hoop natuurlijk dat ze mee willen werken omdat het zo snel al los ging. Dan is hij toch niet goed vast gezet?
Die kies heeft ook al een wortelkanaal gehad en nu dus een kroon, het ding is meer waard dan mn auto :woozy_face: en zo blijf ik geld erin pompen…

Oh, wat balen! Ik zou toch ook zeggen dat ze je hiermee wel gratis mogen helpen. Wat was hun reactie?

Ik heb een jaar geleden een kroon gehad, en het zetten was al echt een verschrikking. Duurde zo ontzettend lang, er moest steeds weer van alles worden dichtgebrand, ik vond het echt hels. En daarna bleek dat dat &(*()&#ding scheef zit, of in ieder geval niet helemaal goed aansluit. Bij de eerste controle na het zetten van die kroon had ik een andere tandarts binnen dezelfde praktijk. Die zag uiteraard ook dat hij niet helemaal goed zat. Hij nam het meteen op voor zijn collega: jaaa, het is ook wel heel lastig, en dit wil niet zeggen dat zij haar werk niet goed heeft gedaan. Ja, leuk allemaal, maar ik kan er ook niets aan doen toch? Dit is de kies die inderdaad ook al een wortelkanaalbehandeling heeft gehad, toen moest ik naar de endodontoloog omdat bleek dat er tóch wel een vierde wortel zat die ze niet hadden gezien, en nu dus die stomme kroon. Echt niet grappig.

Bij mij is een kroon er ens helemaal opnieuw opgezet en aangemeten onder ā€˜garantie’. Ik weet niet of het standaard is, maar het kan dus wel.

1 like

Misschien iets voor het juridische vragen topic want ik zou zeggen dat ook een tandarts een goed ā€˜product’ moet leveren en je dus wel ā€˜garantie’ hebt

Dat klinkt ook allemaal weer lekker zeg… zo naar als er allerlei dingen fout gaan buiten je schuld om.

Ik ben helaas te laf geweest om te vragen of het gratis was :cry: Dus ik zie de rekening wel verschijnen, of niet.
Ze zei dat een kroon gewoon altijd hoort te blijven zitten, maar dat hij ws te hoog zat ofzo en door dan te bijten erop gaat hij los zitten.
Ik weet niet of hij nu goed gaat blijven zitten. Ik vind het wel een beetje raar dat ze de lijmresten niet heeft weggehaald en gelijk de kroon weer geplaatst heeft… maar ja zij zal het wel weten?! :woman_shrugging:

@Zonnestraaltje ze hebben een inspanningsplicht geloof ik maar geen wettelijke garantie.

Heeft iemand wel eens 2 verstandskiezen tegelijk laten trekken? Linksboven & rechtsboven? Lees er wisselende verhalen over Ʃn heb twee verschillende medewerkers van het ziekenhuis aan de lijn gehad die tegenstrijdige verhalen hadden (eentje zei: dit moet in 2x en eentje zei: nee dit moet in 1x juist). Ze hebben me dus nu voor beide kiezen bij 1 sessie ingedeeld.

Ik had al iets in een ander topic geplaatst maar vandaag na 8 jaar weer naar de tandarts geweest. De schade viel me nog mee eerlijk gezegd. Drie kleine gaatjes. Had echt veel erger verwacht. Die ga ik binnenkort laten vullen en dan braaf elk half jaar heen. Was echt zoooo nerveus :sob:

6 likes

Lang geleden voor mij, maar toen kon alleen linksboven en onder tegelijk en rechtsboven en rechtsonder op een ander moment. Dus niet parallel

2 likes

Ze hebben wel garantie. Een van de tandartsen heeft recent bij mij de vulling opnieuw gezet omdat je er drie mnd garantie op hebt. Ik weet niet hoe het zit met kronen.

——

Ik word echt gek van mijn kies. Aan dat stomme kies ben ik het afgelopen jaar al meer dan 1500 euro kwijt. Verschillende behandelingen gehad en nu ben ik doorverwezen naar een edontoloog voor een tweede mening. Kan ik met pijn daarop gaan wachten. Ik ben ook zo klaar met de wisselende adviezen van mijn. Tandartspraktijk, want krijg ook steeds een ander. Mocht iemand een goede tandarts in Rotterdam weten laat het mij weten.

2 likes