Het tanden/tandarts topic

Hahaha heel goed. Ik ga de aanbieding ook even opzoeken. Bedankt!

Ik heb hem ook besteld :eyes:

1 like

Hee, een tandentopic! Misschien dat ik hier tips kan krijgen. First of all: wat een stomme evolutionaire fout is het dat dé dingen die bestaan om eten te vermalen kapot gaan van
 eten?

Maargoed. Tandverzorging is voor mij echt een enorm blok aan m’n been. O.a. door ADHD lukt het me tot nu toe nog niet om er een goede routine in te krijgen. Wat ook niet helpt is dat ik van de meeste tandpasta’s misselijk word, dat ik zo slecht tegen het geluid en gevoel van m’n elektrische tandenborstel kan dat ik altijd een simpele ouderwetse tandenborstel pak, dat ik moet kokhalzen als ik bij m’n achterste kiezen probeer te komen en dat ik te hard poets en daardoor teruggetrokken tandvlees heb, maar dat altijd vergeet totdat ik weer eens op m’n kop krijg van m’n mondhygiĂ«niste.

Heb ook ooit in het ziekenhuis gelegen door wat na een paar dagen een probleem door m’n kies bleek te zijn, die er nu ook uit is. Een trauma wil ik dat niet noemen, maar leuk is anders. En heb ook weleens naar een noodtandarts gemoeten toen ik op vakantie was in Oostenrijk wat uiteindelijk heel naar was.

Dus.

Adviezen die ik altijd krijg: elektrisch poetsen, flossen, ragen etc.

Maar ik ben al blij als ik 1x per dag m’n tanden poets met een ouderwetse tandenborstel en buitengewoon trots als ik er 2x aan denk. Ik wil het heel graag verbeteren want ik heb gewoon echt geen goed gebit maar het is me al 32 jaar niet gelukt.

Iemand hier de gouden tip?

Nu direct een elektrische tandenborstel kopen! Bij mij heeft het veel verschil gemaakt. Mijn tanden zijn echt schoner > dus minder tandplak > dus minder kans op gaatjes. Dit was voor mij echt belangrijk want vrijwel elke kies heeft wel een vulling en ik heb veel zwakke plekken door een tandarts die me nooit wees op mijn tandplak/tandsteen
 dus ik zou eerst de basis oplossen met dit en dan eens kijken of je een extra stap kan integreren.

Edit; ik vond de trillingen in het begin ook echt verschrikkelijk, vooral het meetrillen van je hoofd zeg maar. Maar dat is echt een kwestie van gewenning.

Hoi! Thanks voor je bericht. Ik heb een elektrische! Van Oral B. Die trilt ook om de halve minuut en licht rood op als ik te hard druk. Maar ik pak 'm dus nooit omdat ik het geluid en gevoel echt heel slecht kan hebben. Mijn mondhygieniste zei dat ik de gewone tandenborstel moet weggooien zodat ik geen keus heb maar ik ben bang dat ik dan helemaal nooit meer poets
 :neutral_face:

Misschien eens zoeken naar een elektrische met een wat kleinere vorm en die wat stiller is. Las hier ook al het een en ander. Helaas is dat zo duur


1 like

Ik las ooit dat het 6 weken kost voor een handeling een gewoonte te worden. Dat klinkt lang, maar niet onhaalbaar (voor iets wat 2 keer 2 minuten per dag kost). En je hoeft het ook niet meteen iedere dag goed te doen hĂš.

Heb je een bepaald ritueel wat je doet voor je naar bed gaat? Bijvoorbeeld je gezichtsverzorging? Dan zou je het daarbij aan kunnen plakken. Wat mij hielp is om het niet te lang uit te stellen totdat ik heel moe was, maar juist daarvoor. Als ik moe ben, denk ik eerder “naaah, morgen weer hoor”. Je kunt ook een vlog of iets aanzetten tijdens het poetsen. Dat maakt het misschien wat leuker.

's Ochtends poets ik m’n tanden onder de douche. Dat voelt als minder gedoe. Door het stromende water hoor je de tandenborstelgeluiden ook minder. Maar ik herken het helemaal hoor. Dat getril en lawaai vind ik ook niks. Ik heb daarom heel lang m’n Oral B niet gebruikt en pakte dan gewoon m’n handtandenborstel. Ik heb net m’n Philips Sonicare opgehaald en hoop dat ik er dan wat minder last van heb. Ik laat het je wel even weten. Mijne komt trouwens van Kruidvat. Daar kost ie nu €39,99. Dat is nog redelijk goedkoop vind ik. Maar snap het ook als je geen zin hebt om er opnieuw geld aan uit te geven.

1 like

Pff, ik heb een week geleden m’n verstandskiezen plus een grote buurkies laten trekken. Na 2 dagen verging ik van de pijn, tandarts heeft de wond bekeken en zei dat er wat voedselresten zijn achtergebleven. Hij had de wond schoongespoeld en ik moest dat zelf thuis gaan doen. Pijn leek te verbeteren, wel langzaam. At alleen maar vla en telkens goed spoelen. Gisteravond had ik me toch een partij honger, dus toch voorzichtig met de andere kant wat crackers gegeten. Na een paar uur verging ik opnieuw van de pijn die ik de afgelopen dagen niet heb gevoeld. Man wat een hel. M’n vriend heeft toen maar de wond schoongespoeld met corsodyl en na een paar uur nam de pijn langzaam af. Heeft iemand dit eerder gehad? Hoelang duurde dit? Liefs

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik ben heel benieuwd naar je review over die sonicare tandenborstel, die prijs vind ik nog wel te doen als het inderdaad een goed verschil is met de Oral B.

Rituelen heb ik niet echt, dat is het probleem voor mij met gewoontes aanleren. Ik weet dat dat theoretisch het beste werkt als je het aan een andere gewoonte kunt plakken maar honestly mijn dagen zijn Ă©Ă©n grote onvoorspelbare mess van handelingen, hahaha. Elke dag anders. Ik douche ook niet elke ochtend standaard ( sta nu bijv op het punt om te gaan douchen, om kwart voor drie 's middags :woman_shrugging:t2: ) dus daar kan ik het ook niet aan koppelen. Ik douche ook niet elke dag en gebruik ook geen dagcremes oid. Draag ook niet elke dag make-up. Dus het ergens aan koppelen is me nog niet gelukt.

Maarrr. Ik ga denk ik wel mijn tandenborstel beneden in de woonkamer zetten met tandpasta erbij en het eerder op de avond doen. Dat heb ik al eens eerder geprobeerd maar toen stond alles uit het zicht in een hoekje in de keuken, misschien helpt het als ik het in het zicht zet.

Edit: het klinkt nu net alsof ik een heel vies, onverzorgd mens ben maar dat is niet zo. :sweat_smile:

2 likes

Ah ja, dat maakt het wel lastiger. Ik heb ook niet echt een ritme en daardoor vergeet ik soms de pil. Ook niet handig. Is het bij jou dan zo dat je het tandenpoetsen vergeet of er geen zin in hebt? Een vriendin van mij heeft ook ADHD (bijna al m’n vrienden eigenlijk haha) en die heeft voor haar medicatie een speciaal horloge gekocht. Zou dat wat zijn?

In het zicht leggen is sowieso een goeie! Mijn pil ligt bijvoorbeeld nu naast de tandenborstel haha.

En wat vind je precies vies aan tandpasta? De mintsmaak? Want ik geloof dat @inezweski een verzameling fruitsmaken had.

Het is denk ik een combinatie van vergeten en het een hĂ©Ă©l vervelend klusje vinden, haha. Het is niet echt dat ik tandpasta vies vind maar van de meeste soorten word ik misselijk (net als de meeste soorten kauwgom) terwijl ik juist dat frisse gevoel in m’n mond wel fijn vind. :woman_shrugging:t2:

Wekkertjes werken helaas op lange termijn nooit bij mij.

Echt bedankt voor het meedenken, ik wacht nog even je review af maar heb in elk geval op wat meer plekken in huis tandenborstels neergezet nu. :sweat_smile: En net onder de douche m’n tanden gepoetst, jeujjjj.

2 likes

Ik vind het ook een vervelend klusje, ik heb het heel lang 1 keer per dag gedaan en soms 2, maar ik heb er nu toch routine in. Draag je misschien lenzen? Dan kan je het daaraan verbinden.
Of je doet het als eerste als je opstaat voor je iets anders doet en voor 's avonds geldt hetzelfde. Als je dat een tijdje doet is het gewenning en voelt het bijna verkeerd om het niet te doen.

Ik heb ADD trouwens dus ik herken het wel. Voor mij zijn routines echt heilig. Krijg je therapie voor je ADHD?

Ik heb teruggetrokken tandvlees na mijn beugel gekregen bij mijn onderste snijtanden. de tandarts raadde me aan van een ‘tandvleestransplantatie’ te doen zodat er weer voldoende tandvlees zit. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het erg pijnlijk?volgens hem valt dat wel mee maar lijkt me toch wel pijnlijk: stuk gehemelte wegsnijden en vastnaaien op de getroffen plek

klinkt toch maar eng.
Ik wil het sowieso wel doen als de paradontoloog die io volgende week zie het ook echt aan gaat raden


Bij mij heeft het ook heel lang geduurd voordat het in mijn systeem kwam, en uiteindelijk heeft een papiertje met mijn bedritueel erop geholpen. Deze hing ik op in het zicht (voor mij) en dan gewoon de stappen afgaan. Ik had het bijvoorbeeld ook met kleding in de was doen etc, maar als het niet uit mezelf hoeft te komen maar ik een lijstje kan volgen lukt het wel! (Autisme trouwens, dus deels zelfde probleem met executieve functies)

Edit: ik vind je zeker niet vies en juist knap dat je het zegt. Ik herken de schaamte wel, maar je vraagt toch ook tips? Je wilt het veranderen en hulp vragen is dan alleen maar goed?

2 likes

Eens met je edit! @Lakshmana je hoeft je echt niet te schamen. Iedereen heeft wel iets dat ie lastig vindt.

Ik heb m’n nieuwe tandenborstel van Philips nu twee keer gebruikt en vind het echt een verbetering ten opzichte van de Oral B. Hij trilt minder dus geen gekriebel meer in m’n neus, hij maakt een zachter geluid en hij is slanker qua vorm waardoor ik makkelijker overal bij kan. Ik denk dat ik door dat laatste punt ook minder vaak te hard druk. Daar had ik bij die Oral B heel vaak last van, omdat m’n wang in de weg zat :sweat_smile: Ik heb last van teruggetrokken tandvlees, dus zacht poetsen is belangrijk. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

1 like

Bedankt allebei! Een briefje zie ik meestal na een tijdje ook niet meer hangen maar dat is ook nog wel de moeite waard om te proberen. Ik vind tandenpoetsen als ik net wakker ben altijd heel nutteloos voelen omdat er dan nog geen eten tussen zit, dus ik ga eens nadenken over een “vast” moment ergens tussen ontbijt en lunch ofzo.

En die sonicare heb ik ook maar besteld. Alle kleine beetjes helpen! Die Oral B zet ik dan wel in de douche ofzo zodat ik die kan pakken als ik aan het douchen ben.

Of tegelijk met je kind poetsen?

Ik vind een sonicare echt het fijnste poetsen maar die dingen gaan altijd zo snel kapot bij ons. Mijn man en ik gebruiken m samen en hij gaat elke keer binnen de garantie termijn kapot en nu hebben we al bijna 10 jaar niet betaald voor een nieuwe tandenborstel omdat we elke keer een gratis krijgen :upside_down_face:

1 like

Hahaha nouja die garantie is dan in elk geval wel fijn, toch? :joy:

M’n kind poets ik 's ochtends en als hij naar bed gaat, en de avondpoets zit er redelijk in, die lukt elke dag bijna wel. Het gaat me meer om die extra keer en in een mega ideaal geval zelfs ook met enige regelmaat stoken/flossen.

1 like

Inmiddels heb ik m’n sonicare ook in gebruik en alhoewel ik in de eerste instantie dat geluid ook naar vond wende het snel. Ik vind het vooral fijn dat er zo’n zachtere stand op zit en de slanke vorm is idd top. Thanks again voor de tip!

5 likes

Fijn om te horen! Altijd spannend als je iets aan iemand anders aanraadt haha. Ik heb hem tot nu toe elke dag gebruikt, omdat ik hem zo fijn in gebruik vind. Vooral die zachte stand en slanke vorm inderdaad. Hoop dat het je gaat helpen met je ritme.

1 like

Weet niet of je nog tips zoekt voor ragers, maar ik vind die van Interprox fijn met zo’n hoekje zodat je overal goed bij kunt. Vind dat zelf beter werken dan geklooi met flosdraad enzo lol

2 likes