Het tanden/tandarts topic

Ja zou ze bellen en zeggen wat je voelt. Dan kunnen ze je zeggen om langs te komen. En als je zegt ik vertrouw het niet. Dan moeten ze je sowieso even laten komen om te kijken. Daar bestaan spoed plekken voor.

1 like

Wat shit. Ik heb dit aan het begin van m’n zwangerschap gegoogled en daar zei heel internet juist dat verdovingen gewoon mogen tijdens de zwangerschap. Is er een mogelijkheid dat je naar een andere tandarts kan? Bv in dezelfde praktijk voor een second opinion. Lijkt me niet okĂ© om nog 7 weken rond te lopen met deze pijn en daarna in je kraamweek behandeld te worden.

Ja ze mogen verdovingsvloeistof gebruiken zonder vasoconstrictor. Weet verder niet hoe het zit met een wortelkanaal behandeling. Maar verdoving is een mogelijkheid ook als je zwanger bent.

1 like

Wat naar zeg, heel veel sterkte :bouquet::bouquet::bouquet:

1 like

Ik heb tijdens mn vorige zwangerschap wel een wortelkanaalsbehandeling gehad. Het meest voorkomende antibiotica bij de tandarts is amoxi of augmentin en beide zijn veilig tijdens de zwangerschap. Ik denk dat je tandarts gewoon te bang is en te weinig met je meedenkt ?

Of in het weekend naar de spoed tandarts beterschap!

1 like

Is er iemand die weet of dit kan/mag/handig is?
Mijn vriend krijgt een wortelkanaalbehandeling morgen, maar omdat er maar kort de tijd is en de volgende keer pas in Januari gaan ze de behandeling dus door 2en delen. Morgen wordt die zenuw verwijderd, en dan wordt het in januari weer gevuld. Hij vroeg aan de tandarts van kan dat wel dan, weken lang met een open kies lopen en tandarts zei dat dat geen kwaad kon
 maar ik vind het echt vreemd klinken vooral als ik plaatjes van die behandeling opzoek, je kan toch niet rondlopen met een groot vierkant gat in je kies?

1 like

Mijn tandarts deelt het ook soms in 2, maar dan plaatst hij de eerste keer een ‘voorlopige’ vulling die er nadien terug af gehaald wordt wanneer de definitieve vulling gedaan wordt. Misschien wordt zoiets bedoeld?

1 like

Ja misschien, hoop het dan!

Ik heb ook eens een noodvulling gehad! Dat ging ook in twee delen

2 likes

Dit is heel gebruikelijk. Een endo start noemen ze dat. De zenuw wordt eruit gehaald en vaak ook antibiotica dacht ik erin gedaan. Dan met een noodvulling dicht gemaakt. Gaat altijd helemaal prima en de 2e keer wordt de behandeling echt afgemaakt.

1 like

Hi! Ik ben tandarts. Het is prima hoor! Feitelijk gezien zelfs beter dan in 1 zitting.

1 like

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn (ga morgen sowieso de tandarts bellen als ik er nog last van heb).
Sinds vanmiddag heb ik ineens een soort zenuwpijn als er koude lucht, koud water en eten op een bepaalde manier langs mijn kies komt. De pijn bouwt zich op in een paar seconde en gaat dan weer weg.
Als ik dus mijn mond dicht heb en niks eet/drink voel ik niks. Heb dit echt nog nooit gehad ( wel eerder gaatjes gehad).
Kan dit ook uit zichzelf weggaan?

1 like

Dit is echt iets wat de tandarts moet bekijken met een foto geloof ik. Het is of je zenuw, of je tandvlees is teruggetrokken, zoiets. Ik heb laatst dezelfde klachten gehad met koud water. Het duurde 2 weken voor ik een afspraak had dus heb toen heel veel thee en warm water gedronken haha. Bij mij was het een geĂŻrriteerde zenuw. Mijn vulling zit zo dicht op de zenuw dat dat kan gebeuren volgens de tandarts. Ze heeft de kies geseald en het is nu vrijwel weg (godzijdank). De volgende stap had een wortelkanaalbehandeling geweest, maar daarvoor vond ze de pijn niet erg genoeg en de vulling sloot de boel mooi af schijnbaar. Maar volgens mij zit er nog best wat verschil in per persoon dus staar je niet blind op mijn verhaal. Ik zou zeker wel een afspraak maken voor controle.

1 like

Ik heb vanochtend de tandarts gebeld en gesproken met de assistente, maar op basis van mijn verhaal denkt ze aan een gevoelige tandhals. Ze adviseerde mij eerst Sensodyne tandpasta te proberen voor gevoelige tanden. (Mocht uiteraard langskomen, maar ze dacht dat t niet nodig zou zijn)
Eind september ben ik nog voor controle bij de tandarts geweest en toen zijn er ook foto’s gemaakt, dus ze acht de kans minimaal dat er echt iets ernstigs is. Ook is het al minder dan gisteren.
Betreft een wortelkanaalbehandeling zei ze dat ik dan eerder last zou moeten hebben van warm eten en koud eten als een verlichting zou voelen. Dus voor nu kijk ik het even aan, mocht die tandpasta niet helpen dan bel ik opnieuw

Oh nou prima dan toch! Die sensodine rapid relief heb ik ook, die werkt vrij snel. En als je na het weekend nog last hebt kan je altijd vragen of ze het even sealen met zo’n lakje.

1 like

Je kan dan als extra ook nog je sensitive tandpasta (Sensodyne, elmex, prodent, het maakt eigenlijk geen flaus aus) even op de gevoelige plek smeren ‘s avonds voor je gaat slapen. Als een soort zalfje. Niet meer spoelen oid erna. Dan kan het langer ‘inwerken’. Sowieso nooit grondig naspoelen met water na het tandenpoetsen. Je spoelt dan je fluor en bestanddelen tegen de gevoeligheid uit je mond. Alleen uitspugen is het allerbeste.
Succes!

1 like

Oh top, dan ga ik dat ook nog als extra proberen! En ik zal stoppen met spoelen :grimacing:

1 like

Mag je wel spoelen als je daarna nog mondwater doet? (dit vraag ik me al een tijdje af iedere x als ik spoel en daarna dus mondwater doe)

1 like

Het spoelen met water na poetsen is gewoon ĂŒberhaupt niet nodig. Na poetsen je mond leeg spugen en als je wilt mag je zeker nog spoelen met mond water. Dan weet je zeker dat je even goed overal de fluor hebt gehad in de mond. Het doet niets qua schoonmaken. Plaque verwijder je met je rager/stoker en met poetsen :smiley:

1 like