Het The Ordinary / Deciem topic

Je kunt hier The Ordinary Regimen Builder | The Ordinary heel makkelijk wat vragen invullen en dan geven ze een productvoorstel :slight_smile:

Als je alles van TO wil, denk ik dat de squalane cleanser en natural moisturizing factors (creme) een goede basis zijn. Daarnaast iets extra’s als buffet (multi serum) of granactive retinoid (hier straalt mijn huid echt door) of lactic acid laag percentage (peeling) om mee te starten.

Met de cleanser heb ik geen ervaring, ik gebruik heel graag die hydrating cleanser van Cerave die bij etos verkrijgbaar is.

4 likes

Deciem heeft nu 40% korting op buffet!

2 likes

Goede tip om Deciem zelf even te benaderen!

Heeft iemand hier toevallig zowel de hyaluronic acid als de 100% squalane serum gebruikt, en zo ja: welke vond je beter werken tegen droogheid?
Mijn huid is droog op mijn wangen en de zijkanten van mijn gezicht, maar op mijn voorhoofd en vooral kin heb ik vaak puistjes rondom mijn menstruatie en ovulatie. Ik gebruik dus nu 's ochtends en 's avonds niacinamide + hyaluronic acid + natural moisturizing factors (soms azelaic acid ipv niacinamide als ik veel rode plekjes heb), maar de regimen builder op de site van Deciem raadt aan om het squalane serum te gebruiken ipv hyaluronic acid. Ik ben een beetje huiverig dat dit de puistjes gaat verergeren omdat het olie-achtig is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Die puistjes zijn hormonaal en niet echt te voorkomen met skincare.
Die regimen builder is een hele vreemde tool, ik krijg er zelden het zelfde regime uit. Volgens mij omdat ze vooral combinaties met 3 producten proberen te geven. Die twee producten vind ik zelf niet echt inwisselbaar. De ene is goed voor vochtinbrengend, en moet je afsluiten met een vettig product. En de ander is dat vettige product, goed voor juist een droge huid.

Wat je zou moeten doen, weet ik niet, maar squalane vind ik (droge huid, gemakkelijk vochtarm) zelf te vettig en het trekt maar weinig in mijn huid. Jojoba-olie is prettiger. In de winter, als mijn moisturizer niet genoeg is, voeg ik 2/3 druppels toe aan de moisturizer om 'm wat rijker te maken. Dat kun je ook doen met de squalane en de NMF. Maar gebruik ook lekker de hyaluonic acid als je dat fijn vindt.

1 like

Wat een fijne tip, dankjewel! Jojoba-olie heb ik al, dat gebruik ik om mijn make up ermee af te halen. Ik ga de squalane even skippen voor nu en kijken of olie helpt als mijn huid erg droog is :blush:

NMF is niet heel geschikt voor een echt droge huid. Gewoon niet voedend genoeg. In het Beautytopic staan een flink aantal tips voor moisturizer voor droge huid, zoals dr Leenarts, Cerave, Purito, La Roche Posey, Paula’s Choice.

Ik vind TO briljant als het gaat om het toevoegen van specifieke ingrediënten, maar ze kunnen mij, met een droge/vochtarme huid niet een volledige routine bieden. Je kunt TO producten gelukkig ook prima combineren.

2 likes

Toevallig zat ik net naar Cerave te kijken! Ik lees soms op Reddit bij Skincareaddiction en daar zijn ze zowat geobsedeerd door Cerave, dus ik werd daardoor beïnvloed :smile: Ik denk dat ik naar de moisturizer en cleanser daarvan ga overstappen als die van mij op zijn.

3 likes

Ik snap het filmpje denk ik niet helemaal, ze brengt het alsof het een slecht iets is dat hyaluronzuur water aantrekt, maar dat is toch juist de bedoeling ervan? Ik breng het iig altijd aan terwijl mijn gezicht nog een beetje nat is van het wassen en sluit af met moisturizer, en snap niet echt waarom dat slechter zou zijn dan een toner + moisturizer.

Goeie over die olie, ik ga me daar eens wat meer in verdiepen! En iets gezonder eten kan ook zeker geen kwaad haha.

1 like

Ik heb dit filmpje nu een paar keer gezien, omdat het me intrigeerde en omdat ik haar niet goed kon volgen. Ze blablablabla-t heel veel tussen wat wetenschappelijke statements. Maar ik ben het dan wel weer eens met haar conclusie en advies hoe hyaluron wel te gebruiken. Heel raar, ze kraakt de hele tijd het ingredient af, en dan tot slot zegt ze dat je het best wel kunt gebruiken. Heel tegenstrijdig.

De samenvatting: ze geeft heel veel argumenten tegen het gebruik van hyaluron, maar haalt daarbij de eigenschappen aan van alle humectante ingrediënten. Want dat is hyaluron, niets meer en niets minder. In haar argumentatie hoef je helemaal geen humectant meer te gebruiken, gewoon wat moisturizer en je bent “good to go”. Nou, iedereen met een droge huid of een vochtarme huid weet dat het zo helaas niet werkt in de praktijk!

Ik ga even wat argumenten van haar opnoemen en een tegenargument geven. Haar argumenten in cursief:

  • Het komt in verschillende vormen voor (hoog en laag moleculair, synthetisch, in zoutvorm, in reactie met water, etc) En dan laat ze zien dat er in veel producten hyaluron in de goedkoopste vorm en maar een klein beetje in zit. Is niet de fout van het ingredient, dit heet “angeldusting” en komt voor met alle ingrediënten die de marketing gebruikt in haar praatjes.
  • Dan heeft ze een heel verhaal waarin ze hyaluron vergelijkt met suiker, aan de zijlijn worden ook nog alle Steenbokken verbaal neergesabeld (echt waarom?) omdat de vergelijking is: het is iets waar je direct voldoening van krijgt, je hebt er niets aan (misschien zelfs wel slecht?) en het helpt niet op lange termijn. Well I got news for you, dit geldt voor zo ongeveer alle skincare producten. als het iets zou doen op de lange termijn dan is het een geneesmiddel en valt het onder de receptplicht. Zoals tetrinoine in de EU receptplichtig is, en het enige ingredient dat wetenschappelijk bewezen op lange termijn werkt. De rest van de skincare werkt maar voor een paar uur. Daarom heeft ook iedereen, zeker die met een droge of vochtarme huid een ochtend- en avondroutine.
  • Hyaluron komt van nature in de dermis (lederhuid) voor. En hyaluron die je op je opperhuid (epidermis) aanbrengt komt niet in de dermis aan. Daar is het te groot voor (in moleculair gewicht). Newsflash: de meeste skincare ingrediënten komen niet in onze dermis aan. Onze epidermis is een bouwwerk van laagjes die steeds dichter op elkaar zitten en beschermt zo onze dermis dat er geen slechte stoffen ons lichaam kunnen bereiken. En dat de goede stoffen in onze dermis niet onnodig worden afgebroken door invloeden van buitenaf. Hoera voor onze epidermis. En als je huidbarbiere verstoort is, bedoelen we eigenlijk: je epidermis is niet sterk genoeg om alles buiten te houden of dat invloeden van buitenaf stoffen afbreken die we hard nodig hebben. Onze skincare routines zijn er helemaal op gericht om juist die epidermis zo sterk mogelijk te maken en te houden. Dus als hyaluron de dermis niet bereikt, so what, als het de epidermis maar helpt. Maar daar zegt ze niets over. De ingrediënten die wel onze dermis bereiken zijn vaak bewerkte ingrediënten, ook wel nano-ingredienten genoemd, die ook in zonnebrand zitten.
  • Dan vertelt ze dat er veel foutieve claims zijn, bijvoorbeeld dat hyaluron hydraterend is. Dan leest ze voor uit wetenschappelijk werk en zegt dat “humectants (such as hyaluron) must be used in combination with an occlusive layer.” Helemaal mee eens, dat geldt namelijk voor alle humectanten. Ze werken, zeker in ons droge droge klimaat, alleen in combinatie met een afsluitende laag. Omdat humectanten zo goed zijn in het aantrekken van vocht (denk aan vochtvreters in huis), halen ze dat van waar het meeste vocht zit. Als de luchtvochtigheid onder de 70% is (bij ons dus ongeveer altijd) zal dat dus de huid zijn. Is dat erg? Ja, als je je huid niet afsluit, dan trekt dit ingredient het vocht uit je huid en geeft het af aan de lucht. Daar krijg je dus een droger huid van. Maar als het afsluit, dan trekt het vocht vanuit de huid naar de epidermis, die erdoor minder droog en dus glowing en puffy uit gaat zien en het verdampt niet. Dit is het tijdelijke effect van hyaluron… en alle andere humectants, zoals glycerine, urea, AHA’s en BHA’s etc.
  • En dan zegt ze: en als het dan een tijdelijke “plump” geeft, “Why use it anyway? Just saying.” Nou dame, je zegt juist helemaal niets. Want ik, met mijn droge en vochtarme huid wil dat precies. En morgen weer, en ook overmorgen. En ik heb nog niets gehoord waarom ik het niet zou moeten gebruiken. Just saying.
  • Dan geeft ze aan dat hyaluronzuur met een laag moleculair gewicht (hoe lager het gewicht hoe dieper het kan doordringen in de huid) pro inflammatory is, en met een hoog gewicht anti-inflammatory. Na een uur googlen heb ik hier nog geen wetenschappelijke bron gevonden die dit zegt. Als iemand die kan vinden, dan hou ik me aanbevolen. Dit zou de enige serieuze claim kunnen zijn. Maar tot nu toe vind ik alleen maar berichten dat het juist anti-inflammatory is.

Dan haar conclusie, waar ik het weer helemaal mee eens ben:
Als je hyaluronzuur verkeerd gebruikt en teveel gebruikt, kan het een averechts effect hebben. Je opperhuid wordt tijdelijk zachter en voller, gebruik altijd een afsluitende laag en liefst in max 1 product in je routine.
Geen speld tussen te krijgen. Sluit altijd de laag met hyaluron af en hyaluron in alle producten heeft geen zin, zeker niet in de bovenste laag van je routine.

En tot slot zegt ze dat ze meer van glycerine houdt, en ook daar kan ik het met haar eens zijn. Glycerine is geweldig. Dat is namelijk ook een humectant, en hiervoor geldt precies hetzelfde als voor hyaluronzuur, zie boven…

En weet wat helemaal fijn is? Glycerine en hyaluron in 1 toner/essence/serum!

Mijn conclusie
Enfin, ik vind dat ze deze video heeft gemaakt alleen voor de ophef die het heeft gegeven om zo meer volgers te krijgen. In meerdere artikelen die ik heb gevonden worden verschillende bekende dermatologen gevraagd naar hun mening en die geven allemaal het antwoord dat hyaluron goed gebruikt moet worden, anders werkt het niet. En slechts 1 maakt ook de vergelijking met hyaluroninjecties. Zij (Sam Bunting, volg haar TikTok!) geeft aan dat veel mensen denken dat een hyaluronserum een hyaluroninjectie (filler) kan vervangen. Maar daar heeft deze mevrouw Idriss het verder niet over. Dat zou namelijk wel een goede video zijn!

Sorry voor dit epistel, maar ik vind goede informatie echt belangrijk en ik hoop dat veel mensen zo iets meer begrijpen van hyaluron.

30 likes

Gewoon, you do you! Als jij dat fijner vind, doe dat lekker.

Ik heb zelf meerdere hydraterende toners geprobeerd en de fijnste zijn:

  • Hada Labo Premium Lotion - met 7 soorten hyaluron en glycerine
  • Pyunkang Yul Essence Toner - zonder hyaluron, maar met andere humectanten zoals Huangqi, een stof gevonden in wortels van een vlinderbloemachtige. Veel gebruikt in Chinese medicijnen, maar niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht.
  • The Ordinary Marine Hyaluronics - Gemaakt van zeewier, ook een sterke humectant.

Deze drie werken voor mij het beste en staan van meest naar minst werkend voor mij op een rijtje.

4 likes

Nee, een humectant is een wateraantrekkende stof die zorg voor gehydrateerd gevoel.
Die moet je afsluiten met een occlusieve stof, zoals een olie, een vettige creme, etc.
Voor alle humectanten geldt: gebruik ze als een van de eerste lagen en sluit ze altijd af met een occlusieve laag. Water op je huid droogt uit. Daarom houden mensen met een droge huid ook niet van reinigen, want zelfs de mildste reiniger kan nog droog aanvoelen door gebruik van water.

1 like

kom ik even tussen maar ik ben hier al een tijdje over aan het broeden
Ik gebruikt nu die hado labo omdat iedereen er lyrisch over was, samen met lactic acid 5%
maar ik merk de laatste twee weken dat ik een paar ontstekingen begin te krijgen wat volgens mij door één van deze producten komt. Ik heb twee weekenden geleden heel stom de lactic acid een halfuur zijn werk laten doen en erna het serum niet meer geseald met hydraterend product waarna het begon. Vorige week heb ik het opnieuw gedaan mar wel geëindigd met een creme waarna ik toch nog een ontsteking voelde opkomen op mijn slaap (die wel snel weg was).
Ben ik iets te snel met conclusies te trekken? Het was een cluster van 3 ontstekingen waarvan ik er één nog echt voel en een ander nog oppervlakkig zichtbaar is.

Geen idee, beide producten staan niet bekend als heel irriterend.
Jij gebruikt toch de 5% Lactic, toch? Die werkt heel mild, die hoef je nauwelijks te stoppen. Dus dat half uur zou niet het probleem zijn. De hada labo kan natuurlijk, sluit je deze wel af met een creme?

Ik zou je adviseren om met beide producten even te stoppen totdat de onrust voorbij is. Dan beginnen met de ene, en pas na 2-3 weken de andere erbij doen. Dan weet je welke het is, als het weer begint. Het zou “purging” kunnen zijn, maar ik geloof meer in even stoppen en opnieuw beginnen.

2 likes

Ik gebruik de hado labo om de dag omdat het anders te veel was en ik ook puistjes kreeg, sindsdien heb ik daar geen last meer van.

2 likes

en @TanteBetje ja ik snap het zelf dus ook niet zo goed omdat het daadwerkelijk ontstekingen zijn en geen terwijl ik beiden niet veel gebruik (LA 5% wekelijks en serum om de dag/twee dagen) waardoor het enige wat ik me kan bedenken is dat ik het verpest heb door één keer niet et eindigen met creme of de LA toch niet zo goed is voor me.
Ik ga ze even aan de kant leggen en het bezien, het verbaasde me vooral omdat het dus al bijna twee maanden mijn routine was…

1 like

Ik vraag me af op basis van deze gegevens of het een van deze producten. Loop ook nog eens langs andere producten die je gebruikt. Is daar iets veranderd? Maar misschien is het ook bad luck en heeft je huid gewoon even wat rust nodig. Succes.

1 like

Nee, van de rest gebruik al ruim een jaar florena tonic (mwah, gewoon om op te maken) en la roche posay toleriane ultra creme (fijn maar sterk in het pompflacon geeft super kleine dosissen).
Ik ga het even aankijken, ik denk dat de ontstekingen wel weg aan het trekken zijn, ze zijn in ieder geval wat kleiner en na een velletje weg te trekken is het nu rauw vlees :stuck_out_tongue:

1 like

Welk verschil verwacht je?

1 like

Maar misschien zijn er andere factoren die daaraan bijdragen. Miraculeuze helpt de huid een betere barrière functie te krijgen. Maar ik krijg nog gewoon acne van hormonale wisselingen, of een verkeerd product gebruik. Dat kan de niacinamide niet voorkomen.

Wil je je routine hier delen, misschien kunnen we helpen. En wellicht is de conclusie dat niacinamide niet voor je doet. Maar dat is niet vast te stellen met de info die we nu hebben.

1 like