Ik heb dit filmpje nu een paar keer gezien, omdat het me intrigeerde en omdat ik haar niet goed kon volgen. Ze blablablabla-t heel veel tussen wat wetenschappelijke statements. Maar ik ben het dan wel weer eens met haar conclusie en advies hoe hyaluron wel te gebruiken. Heel raar, ze kraakt de hele tijd het ingredient af, en dan tot slot zegt ze dat je het best wel kunt gebruiken. Heel tegenstrijdig.
De samenvatting: ze geeft heel veel argumenten tegen het gebruik van hyaluron, maar haalt daarbij de eigenschappen aan van alle humectante ingrediënten. Want dat is hyaluron, niets meer en niets minder. In haar argumentatie hoef je helemaal geen humectant meer te gebruiken, gewoon wat moisturizer en je bent “good to go”. Nou, iedereen met een droge huid of een vochtarme huid weet dat het zo helaas niet werkt in de praktijk!
Ik ga even wat argumenten van haar opnoemen en een tegenargument geven. Haar argumenten in cursief:
-
Het komt in verschillende vormen voor (hoog en laag moleculair, synthetisch, in zoutvorm, in reactie met water, etc) En dan laat ze zien dat er in veel producten hyaluron in de goedkoopste vorm en maar een klein beetje in zit. Is niet de fout van het ingredient, dit heet “angeldusting” en komt voor met alle ingrediënten die de marketing gebruikt in haar praatjes.
-
Dan heeft ze een heel verhaal waarin ze hyaluron vergelijkt met suiker, aan de zijlijn worden ook nog alle Steenbokken verbaal neergesabeld (echt waarom?) omdat de vergelijking is: het is iets waar je direct voldoening van krijgt, je hebt er niets aan (misschien zelfs wel slecht?) en het helpt niet op lange termijn. Well I got news for you, dit geldt voor zo ongeveer alle skincare producten. als het iets zou doen op de lange termijn dan is het een geneesmiddel en valt het onder de receptplicht. Zoals tetrinoine in de EU receptplichtig is, en het enige ingredient dat wetenschappelijk bewezen op lange termijn werkt. De rest van de skincare werkt maar voor een paar uur. Daarom heeft ook iedereen, zeker die met een droge of vochtarme huid een ochtend- en avondroutine.
-
Hyaluron komt van nature in de dermis (lederhuid) voor. En hyaluron die je op je opperhuid (epidermis) aanbrengt komt niet in de dermis aan. Daar is het te groot voor (in moleculair gewicht). Newsflash: de meeste skincare ingrediënten komen niet in onze dermis aan. Onze epidermis is een bouwwerk van laagjes die steeds dichter op elkaar zitten en beschermt zo onze dermis dat er geen slechte stoffen ons lichaam kunnen bereiken. En dat de goede stoffen in onze dermis niet onnodig worden afgebroken door invloeden van buitenaf. Hoera voor onze epidermis. En als je huidbarbiere verstoort is, bedoelen we eigenlijk: je epidermis is niet sterk genoeg om alles buiten te houden of dat invloeden van buitenaf stoffen afbreken die we hard nodig hebben. Onze skincare routines zijn er helemaal op gericht om juist die epidermis zo sterk mogelijk te maken en te houden. Dus als hyaluron de dermis niet bereikt, so what, als het de epidermis maar helpt. Maar daar zegt ze niets over. De ingrediënten die wel onze dermis bereiken zijn vaak bewerkte ingrediënten, ook wel nano-ingredienten genoemd, die ook in zonnebrand zitten.
-
Dan vertelt ze dat er veel foutieve claims zijn, bijvoorbeeld dat hyaluron hydraterend is. Dan leest ze voor uit wetenschappelijk werk en zegt dat “humectants (such as hyaluron) must be used in combination with an occlusive layer.” Helemaal mee eens, dat geldt namelijk voor alle humectanten. Ze werken, zeker in ons droge droge klimaat, alleen in combinatie met een afsluitende laag. Omdat humectanten zo goed zijn in het aantrekken van vocht (denk aan vochtvreters in huis), halen ze dat van waar het meeste vocht zit. Als de luchtvochtigheid onder de 70% is (bij ons dus ongeveer altijd) zal dat dus de huid zijn. Is dat erg? Ja, als je je huid niet afsluit, dan trekt dit ingredient het vocht uit je huid en geeft het af aan de lucht. Daar krijg je dus een droger huid van. Maar als het afsluit, dan trekt het vocht vanuit de huid naar de epidermis, die erdoor minder droog en dus glowing en puffy uit gaat zien en het verdampt niet. Dit is het tijdelijke effect van hyaluron… en alle andere humectants, zoals glycerine, urea, AHA’s en BHA’s etc.
-
En dan zegt ze: en als het dan een tijdelijke “plump” geeft, “Why use it anyway? Just saying.” Nou dame, je zegt juist helemaal niets. Want ik, met mijn droge en vochtarme huid wil dat precies. En morgen weer, en ook overmorgen. En ik heb nog niets gehoord waarom ik het niet zou moeten gebruiken. Just saying.
-
Dan geeft ze aan dat hyaluronzuur met een laag moleculair gewicht (hoe lager het gewicht hoe dieper het kan doordringen in de huid) pro inflammatory is, en met een hoog gewicht anti-inflammatory. Na een uur googlen heb ik hier nog geen wetenschappelijke bron gevonden die dit zegt. Als iemand die kan vinden, dan hou ik me aanbevolen. Dit zou de enige serieuze claim kunnen zijn. Maar tot nu toe vind ik alleen maar berichten dat het juist anti-inflammatory is.
Dan haar conclusie, waar ik het weer helemaal mee eens ben:
Als je hyaluronzuur verkeerd gebruikt en teveel gebruikt, kan het een averechts effect hebben. Je opperhuid wordt tijdelijk zachter en voller, gebruik altijd een afsluitende laag en liefst in max 1 product in je routine.
Geen speld tussen te krijgen. Sluit altijd de laag met hyaluron af en hyaluron in alle producten heeft geen zin, zeker niet in de bovenste laag van je routine.
En tot slot zegt ze dat ze meer van glycerine houdt, en ook daar kan ik het met haar eens zijn. Glycerine is geweldig. Dat is namelijk ook een humectant, en hiervoor geldt precies hetzelfde als voor hyaluronzuur, zie boven…
En weet wat helemaal fijn is? Glycerine en hyaluron in 1 toner/essence/serum!
Mijn conclusie
Enfin, ik vind dat ze deze video heeft gemaakt alleen voor de ophef die het heeft gegeven om zo meer volgers te krijgen. In meerdere artikelen die ik heb gevonden worden verschillende bekende dermatologen gevraagd naar hun mening en die geven allemaal het antwoord dat hyaluron goed gebruikt moet worden, anders werkt het niet. En slechts 1 maakt ook de vergelijking met hyaluroninjecties. Zij (Sam Bunting, volg haar TikTok!) geeft aan dat veel mensen denken dat een hyaluronserum een hyaluroninjectie (filler) kan vervangen. Maar daar heeft deze mevrouw Idriss het verder niet over. Dat zou namelijk wel een goede video zijn!
Sorry voor dit epistel, maar ik vind goede informatie echt belangrijk en ik hoop dat veel mensen zo iets meer begrijpen van hyaluron.