De Retinol varianten van TO, met name die in squalane, zijn niet zo aan te raden. Door de verpakking en de simpele formulering wordt het vrij snel instabiel. Daarnaast is retinol makkelijk irriterend. Merken als Paula’s Choice hebben daarom retinol in een mild serum zitten en meestal luchtdicht verpakt. Dat is meer aan te raden.
Ik kan wel de Granactive Retinoid Emulsion aanraden. Granactive Retinoid is de commerciële naam voor het ingredient Hydroxypinacolone retinoate. Het is een relatief nieuw ingredient, en daarom nog niet zo intensief onderzocht als retinol, maar de bestaande onderzoeken lijken aan te tonen dat het effectiever is dan retinol. Retinol moet nog door de huid omgezet worden om effectief te zijn en HPR niet. Het is aantoonbaar veel minder irriterend dan retinol en veel stabieler (na 6 maanden slecht 15% minder effectief) Daarom wordt dit ingredient ook gebruikt door meerdere artsen die hun eigen skincare uitbrengen, zoals Jetske Ultee en Sam Bunting. Bij beide is HPR de ster in hun vitamine A product.
Het is jammer dat veel onderzoek naar skincare (in het algemeen) voornamelijk door grote bedrijven als L’oreal. Procter & Gamble en Unilever wordt gedaan. Daarmee is de onafhankelijkheid moeilijker te vinden. Dat geldt dus ook voor de onderzoeken naar HPR.
De granactive retinoid emulsion van TO vind ik persoonlijk heel fijn. Ik merk het direct als ik het een tijdje niet gebruikt heb. Juist als ik het gebruik is mijn huid minder droog, zachter en soepeler. Ik gebruik het 2x per week. Trouwens in die emulsie zit ook een kleine hoeveelheid retinol en ik denk zelf dat dit het een heel krachtig product maakt.