Het The Ordinary / Deciem topic

Ik wil gaan beginnen met retinol gebruiken om huidveroudering tegen te gaan. Ik vroeg me alleen af of jullie dan de granactive retinoid 2 emulsion of de retinol 0.2% in squalane zouden aanraden? Ik heb een gecombineerde vochtarme huid.

Wat is er trouwens veel veranderd in skincare land de afgelopen 10-15 jaar zeg. Ik dacht dat ik wel redelijk wat van skincare wist, aangezien ik lang met acne heb geworsteld maar dat valt toch tegen nu ik op zoek ben naar een nieuwe routine na een aantal op huid gebied zorgeloze jaren waarin ik maar wat aan rommelde.

1 like

De eerste! Die in squalane vind ik geen fijne textuur, volgens mij waren er meer mensen hier met dezelfde ervaring

5 likes

Ik zou eerder voor een ander merk gaan, de retinols van TO staan niet per se goed bekend vanwege de verpakking die niet luchtdicht is wat bij een instabiel (?) product als retinol ervoor zorgt dat het al snel niks meer doet. Plus bij die granactive is het volgens mij sowieso de vraag in hoeverre het wat doet. Ik weet er het fijne niet van maar ik kan je als beginner de Resurfacing retinol van Cerave aanraden. Zit in een pompje. Is alleen niet duidelijk hoeveel % er precies in zit maar wordt door veel tiktokdermatologen aangeraden. En al helemaal als TO de andere optie is. Ook goed qua prijs. En vind hem zelf ook fijn van structuur en niet irriterend en krijg er een zachte huid van.

Haha zit je misschien niet op te wachten en al mijn kennis komt van tiktok maar de mensen die er verstand van lijken te hebben zijn geen fan van de retinols van TO. Dus misschien kun je er wat mee!

4 likes

De Retinol varianten van TO, met name die in squalane, zijn niet zo aan te raden. Door de verpakking en de simpele formulering wordt het vrij snel instabiel. Daarnaast is retinol makkelijk irriterend. Merken als Paula’s Choice hebben daarom retinol in een mild serum zitten en meestal luchtdicht verpakt. Dat is meer aan te raden.

Ik kan wel de Granactive Retinoid Emulsion aanraden. Granactive Retinoid is de commerciĂŤle naam voor het ingredient Hydroxypinacolone retinoate. Het is een relatief nieuw ingredient, en daarom nog niet zo intensief onderzocht als retinol, maar de bestaande onderzoeken lijken aan te tonen dat het effectiever is dan retinol. Retinol moet nog door de huid omgezet worden om effectief te zijn en HPR niet. Het is aantoonbaar veel minder irriterend dan retinol en veel stabieler (na 6 maanden slecht 15% minder effectief) Daarom wordt dit ingredient ook gebruikt door meerdere artsen die hun eigen skincare uitbrengen, zoals Jetske Ultee en Sam Bunting. Bij beide is HPR de ster in hun vitamine A product.

Het is jammer dat veel onderzoek naar skincare (in het algemeen) voornamelijk door grote bedrijven als L’oreal. Procter & Gamble en Unilever wordt gedaan. Daarmee is de onafhankelijkheid moeilijker te vinden. Dat geldt dus ook voor de onderzoeken naar HPR.

De granactive retinoid emulsion van TO vind ik persoonlijk heel fijn. Ik merk het direct als ik het een tijdje niet gebruikt heb. Juist als ik het gebruik is mijn huid minder droog, zachter en soepeler. Ik gebruik het 2x per week. Trouwens in die emulsie zit ook een kleine hoeveelheid retinol en ik denk zelf dat dit het een heel krachtig product maakt.

7 likes

Kan je het anders niet sochtends gebruiken? Ik doe zelf altijd mijn vitamine c serum sochtends op voordat ik mijn zonnebrand op doe. Heb het ook gegoogled of dat aan te raden was (want ben geen doorgewinterde skincare expert nog haha) maar ik zag dat het wel goed was om het zo te gebruiken omdat het ook het effect van zonbescherming versterkt. Maar misschien is dit alweer verouderde informatie haha ik weet het niet zeker.

Ik ben fan van Cerave maar had nog niet hierover gehoord en zelf zat ik inderdaad ook maar anti-aging producten te kijken. Maar, is deze dan voornamelijk voor acne bedoeld (heb ik nl niet) of wel echt voor anti-aging? Is me nog onduidelijk als ik Google.

Weet niet, wordt niet specifiek gericht op anti-aging geloof ik maar denk dat de effecten gewoon vergelijkbaar zijn met andere niet super sterke retinols. Ik gebruik het meer om te kijken hoe mijn huid erop reageert en als opstapje naar sterkere producten met retinal ipv retinol en op termijn misschien nog wat sterkers. Denk dat de anti-aging effecten van deze categorie retinols best beperkt zijn als je het vergelijkt met andere dingen als retinal oid. Maar goed wederom: ik heb alles van tiktok. Vind het zelf iig een fijn product voor als je een beetje aan het zoeken bent en net begint.

4 likes

Ik heb een potje hyaluronzuur gekocht van the ordinary maar hoe gebruiken jullie dit?

Je gebruikt het als een serum, dus na het reinigen en voordat je een creme gebruikt. Het werkt heel goed wanneer je huid nog een beetje nat is.

2 likes

Ahhh ok! Thanks! Ik had het gevoel dat het heel heftig spul was maar dat valt dus wel mee haha. Ik ga nog een beetje uitpuzzelen waar in mijn routine het 't beste past. Weet ook nog niet of ik het elke dag ga gebruiken of slechts een paar keer in de week ofzo

1 like

Ik heb mijn pakketje binnengekregen en ga eindelijk ook starten met m’n hele ordinary routine. Ben benieuwd wat het gaat doen voor me.
Slechter kan het niet worden, want ik deed alleen maar een the Body shop crème op na het douchen en verder niks. Inclusief make up laten zitten met het slapen. Ja dom.

Je moet hyaluronzuur aanbrengen op een vochtige huid en ook weer afsluiten met iets van vocht (bijvoorbeeld dag/nachtcrème). Het werkt door vocht te absorberen en als er niets is om te absorberen onttrekt het vocht aan je huid en krijg je er dus een droge huid van. Ik gebruikte het meestal na het douchen en dan maakte ik mijn gezicht niet helemaal droog, vervolgens sloot ik het af met een crème.

1 like

@pastelzwart @George Dank je wel voor de tips! Haha ja door het woord acid dacht ik dat het echt heel heftig spul was zoals retinoid ofzo, maar dat valt gelukkig mee! Ik denk dat ik het na het douchen maar eens ga gebruiken en kijken of ik het wat vind. Thanks! :blush:

2 likes

Hi! Heeft iemand tips voor mij? Ik ben gestart met de producten van The Ordinary. Ik heb een droge huid, vaak rode vlekjes en gerstekorrels. Ik gebruik nu onderstaande producten in de ochtend en avond, maar merk dat mijn huid droog blijft. Wat kan ik anders doen?

1 like

Welke producten gebruik je ‘s morgens en welke ‘s avonds? En ben je met allemaal tegelijk gestart? Dan is het namelijk lastiger om in te schatten waar je huid wel/niet goed op reageert.

Ik lees op het forum wel vaker gemengde reacties over de retinol. Daarvan is het in ieder geval belangrijk dat je hem alleen in de avond gebruikt en niet in combinatie met een vitamine c product. Bij hyaluronzuur is het belangrijk dat je het op een vochtige huid smeert en het direct “afdekt” met iets vochtinbrengends zoals een crème. Anders onttrekt het vocht uit je huid en krijg je er een droge huid van.

Dankjewel voor het meedenken! Ik gebruik de retinol idd niet met de vitamine C, maar juist wel in de ochtend. Dat moet dus anders…
Het rijtje met de spf gebruik ik in de ochtend en de producten op de andere foto in de avond.

Bedoel je met een afdekkende crème iets anders dan spf, de olie of de moisturizing factors? Want dan zit daar wellicht het probleem :sweat_smile: ik dacht dat ik hiermee wel klaar zou zijn

1 like

The Ordinary heeft nieuwe producten uitgebracht:

Wanneer mijn huidige skincare begint op te raken ga ik de cleanser en de moisturizer zeker halen. De rest is voor mij niet zo interessant.

Ik gebruik de moisturizer nu een paar weken, en ik vind 'm wel fijn. Erg rijk, maar met een beetje goed doseren wel prettig. Zeker ook een aanrader als nachtcrème!
De cleanser ben ik ook benieuwd naar.

Voor wie zich afvraagt waar de AloĂŤ 2% en NAG 2% goed voor is, dit is een serum dat hyperpigmentatie bestrijdt. Goed in te zetten in combinatie met NIacinamide. Maar ook goed voor diegenen die juist niet goed tegen de Niacinamide kunnen. NAG staat voor N-Acetyl Glucosamine, een amino acid, die de huidbarriere verstevigd en helpt met huidpigmentatie. NAG is getest met percentages van 10% en zelfs dan geeft het nog geen irritatie op de huid.
Het Multipeptide eyeserum is eigenlijk de Buffet voor rond de ogen. Volgens mij werkt de Buffet ook prima voor rond de ogen, dus ik vraag me een beetje af waarom je daar speciaal een eyeserum voor nodig hebt. Maar dat zal ook een stukje marketing zijn. (en misschien is de samenstelling wel heel anders, heb het nog niet helemaal goed bestudeerd.)

@Era TO heeft verschillende Vit C producten. De meest pure vorm die jij hier mist is L-Ascorbic Acid. TO heeft een serum met 15% sterkte. Dat is aanzienlijk meer dan je gewend bent, maar je huid is wel al Vit C gewend, dus dat zou je kunnen proberen. Er zijn ook nog “suspensions”. Dan is de Vit C (een poeder) opgelost in een créme-achtige drager, die zijn vrij korrelig, en daarom dus niet zo fijn. Zelf vind ik de Ascorbil Glucoside 12% heel fijn, het is een derivaat (moleculair afgeleide) van Vit C, die veel minder irritatie geeft en wel dezelfde bescherming biedt. Mijn huid wordt er mooi “plump” van.

11 likes

Leuk om je ervaring te lezen en de extra informatie over de producten!

1 like

Ik gooi ‘m er nog maar ff in maar dit is een mythe!

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het combineren van vitaminen de beste resultaten geeft. Het combineren van retinol (vitamine A) met vitamine C werkt goed om de huid te beschermen tegen vrije radicalen. Vooral wanneer je het gebruikt onder je zonbescherming. Vitamine C laat retinol zelfs beter werken.

3 likes