Geen idee, ik kom daar nooit. Is zeldzaam maar komt wel voor helaas
Zou ik ook willen weten. Eng hoor
@Spaarlamp die amoeba (een parasiet) hecht zich tijdens het afspoelen of bewaren aan de contactlens. Die breng je in en dan krijg je het dus op je hoornvlies. Een paar spetters water zorgen voor een veel kleiner risico omdat ze niet al op hun plek in die lens zitten.
Ik denk dat het ding met lenzen is dat ze er achter kunnen komen en dan dus niet door je oog afgevoerd worden (door tranen bijv)?
En met daglenzen heb je dit dus niet?
Die hoef je nooit schoon te maken, pak je elke dag nieuw uit de verpakking (waar al vloeistof in zit)
In principe niet, het risico ontstaat door contact van de lenzen met kraanwater
Die gooi je weer weg dus wat je lens opzuigt doe je niet de volgende dag weer in je oog
Volgens mij zit in het risico nog wel een verschil in harde lenzen of zachte lenzen. Bij beide mag je ze niet schoonmaken met kraanwater, dat is sowieso belangrijk. Maar volgens mij loop je bij zachte lenzen wel meer risico omdat het water in de lens kan zitten? Terwijl harde lenzen geen vloeistof opnemen zegmaar. Maar ben geen expert
Maar hoe spoelen jullie je lenzenbakjes dan? Die moet ik wel altijd met water spoelen?
Ohh dank je, dat is een hele geruststelling! Ik dacht anders moet ik even naar de huisarts/oogarts gaan bellen, pfiewâŠ
Ik dacht altijd dat je harde lenzen wel kon spoelen met kraanwater?! Zag mij moeder dit altijd doen. Ik heb zachte lenzen en leerde vanaf begin dat ik geen kraanwater mocht gebruiken. Ik heb geen idee of mijn moeder nog met kraanwater spoelt. Dit zou ook zo in de topic âwaar kwam jij heel laat achterâ passen. Ik had geen idee!
schijnt echt heeeel pijnlijk te zijn dus je merkt het wel
Moet trouwens weer denken aan dit verhaal over een vrouw met 27 lenzen in één oog
âDe patiĂ«nte zelf was zich er volgens oogarts in opleiding niet van bewust dat de lenzen nog in haar oog zaten omdat ze dacht dat ze die was kwijtgeraakt. De vrouw verkeerde in de veronderstelling dat de lichte irritatie die ze in het oog voelde, te wijten was aan een combinatie van haar leeftijd en droge ogen.â
Een hoornvliesbeschadiging is al heel pijnlijk. Ik loop daar momenteel al 2 weken mee, en de pijn is echt hels, zowel met ogen open als dicht. Ik ga ervanuit dat als zoân amoebe zich gaat voeden met je hoornvlies, dat je dat dus ook wel voelt (aangezien er dan ook een beschadiging ontstaat). Echt, ik nam mân ogen altijd voor lief, maar als je de pijn zelfs âs nachts MET tramadol niet kunt uithouden, is het niet meer zo vanzelfsprekend!
Oke vanaf morgen ga ik ook echt trouw iedere dag mijn lenzenvloeistof verwisselen
@Pandabeer @Mexi Bedankt, lieve berichtjes!
De behandelend arts is heel fijn, hij leeft ook echt mee heb ik het gevoel. Het duurt nu inmiddels zo lang omdat er blijkbaar littekenweefsel rond de beschadiging was ontstaan, en daardoor kon het laatste laagje van het hoornvlies niet teruggroeten. Gister heeft de arts dat littekenweefsel weggeschraapt () en hopelijk gaat het nu snel genezen.
Ik luister inderdaad veel luisterboeken en podcasts momenteel, maar ik voel me ook heel schuldig dat ik er niet echt voor mân dochter kan zijn in haar laatste week vakantie. Nog even volhouden maar, en als het beter is ga ik het goedmaken!
Nee, ik loop niet te trollen helaasâŠ
Ik deed het ook al ruim 20 jaar âverkeerdâ en de kans is niet mega groot dat je acantamoebe keratitis krijgt maar als je het krijgt is het dus extreem kut. Vandaar dat ik niet niet kan reageren als ik iets lees over kraanwater en lenzenâŠ
Edit: oke er waren meer reacties!
Je merkt zéker als je dit hebt aangezien je echt binnen een paar dagen vergaat van de pijn. Helaas kun je een amoebe niet met anti biotica doden, dus moet je bij deze amoebe met een chlooroplossing in je oog druppelen. In mijn geval ieder uur, ook snachts en dat maanden lang. Echt mijn god dat ik deze tijd overleefd heb!
En idd je kan het ook krijgen als je een kras op je hoornvlies hebt en er dan water in komt waar de amoebe toevallig in zit. Ik âkenâ Wilma nu door dit proces en man die heeft echt zo veel pech gehad.
Maarja, het was en is bij opticiens niet goed bekend dat dit bestaat (bij huisartsen overigens ook niet! Veel laten patienten onnodig lang rondlopen) ik dacht dat bewaren in water niet mocht omdat het slecht was voor de lenzen, niet dat je dan een oogetende bacterie kon krijgen.
Bij mij is de amoebe na 7 maanden chloor dood, maar door het slechte zicht door de littekens op mn hoornvlies nu een scheel oog. En daar hopeliik binnenkort een operatie voor
Heel heel veel sterkte! Weegbree pillen schijnen extra te helpen bij hoornvliesgenezing (daar zweren iig de anderen met mn amoebe bij, heb het zelf niet gebruikt omdat ik het toen nog niet wist)