Het TMI topic #2 (Deel 1)

Ik deed vanmorgen mijn lenzen een stuk minder enthousiast in.

Ik deed elke ochtend mijn handen wassen voor ik mijn lenzen in doe en liet de vinger waarop de lens dan balanceert nat met water zodat er geen vuiltje op zou komen. Vandaag toch maar lenzenvloeistof erbij gepakt.

5 likes

Ogen schoonmaken? Dat doen ze toch zelf?

Ik denk dat ze haar gezicht wassen ‘s ochtends bedoelt? Ja water om/rond het oog

1 like

Inderdaad gewoon ogen dicht en water over mijn gezicht, maar dat gaat me nu wel wat tegenstaan :sweat_smile: als ik mijn wimperrand wil schoonmaken kook ik er wel altijd even wat water voor, dat laat ik dan afkoelen. Maar dat is meer een gewoonte dan dat ik weet of het water ook “veiliger” maakt

1 like

Al het bovenstaande wist ik wel, MAAR, zwemmen zonder lenzen en dan bedoel ik echt zwemmen. Hoe moet dat dan. Of altijd een zwembril op?

2 likes

Volgens mij is het probleem juist water in je oog krijgen terwijl je wél lenzen in hebt.

Ik draag 99% van de tijd een bril.
Maar met zwemmen doe ik juist altijd lenzen in omdat ik anders vrijwel niets zie.

3 likes

Mja ik zou het dus niet doen, kleine moeite eigenlijk. Ik heb die amoebe gekregen óf door douchen (zonder met mn ogen in de straal) óf door lenzenbakje met water uitspoelen.

2 likes

Ja dat snap ik maar goed dat betekent dus dat je zwemmen moet zonder lenzen, want zwemmen zonder warer in je ogen krijgen is geen zwemmen. Maar wat is het alternatief

3 likes

Haha ja ik heb dit ook vaak gedaan :sweat_smile:

Huh bij specsavers zeiden ze dat je gewoon met daglenzen mag gaan zwemmen?

Ik haal altijd zwarte mascara en oogsnot sochtends en savonds uit mijn oog met vaak een natte vinger.

Is het niet gewoon zo dat er een kans bestaat op die oogbacterie maar de kans heeeeeeeel klein is? Tuurlijk beter voorkomen dan genezen. Maar als je al die verhalen hier leest van… lenzen in water bewaren en weet ik het wat allemaal… en dit al generaties lang…

2 likes

Ik werk parttime in de thuiszorg. Moet ik ook douches schoonmaken etc. Kan dit dan wel zonder risico? Ik heb daglenzen. Omdat je ook niet mag zwemmen met daglenzen?

Ja de kans is idd erg klein, ongeveer 40 mensen per jaar krijgen dit. Het stomme is dat als je het krijgt het én een van de pijnlijkste aandoeningen is ivm alle zenuwen die in je hoornvlies zitten én je zeker schade aan je oog overhoudt, en een hoornvliestransplantatie heel reëel is.
Het is makkelijk te voorkomen door geen contact met water te hebben met je lens.

Ik dacht dat het gewoon slecht was voor je lenzen, niet dat je oog opgegeten kon worden.

En klopt je mag officieel met daglenzen zwemmen maar mijn behandelend oogarts raadt dat erg af. Bij mijn specsavers hebben ze overigens nooit iets gezegd over die amoebe of kraanwater. (En dat is echt slecht)

Ah ja sorry, ik had het verkeerd gelezen. Dat is inderdaad een lastige.

1 like

Bij mijn opticien werd wel gezegd dat je absoluut niet mag spoelen met water en ook je lenzenbakje er niet meer schoon mag maken. Heb het gelukkig ook nooit gedaan, maar niet vanwege die amoebe. Als ik dat had geweten had ik ook nooit gedoucht met mijn lenzen in. Ook al hou ik mijn ogen strak dicht als er water in de buurt komt. Brrrr.

Oké. Ik ga een spaarpot maken voor ooglaseren.

14 likes

Ik zwem altijd met daglenzen, ververs ze erna niet. Onder water houd ik mijn ogen dicht.

2 likes

Mijn vriend kan echt nauwelijks zien zonder bril of lenzen. Hij draagt bijna altijd een bril, maar als we een dagje naar de sauna gaan, gebruikt hij daglenzen. Dan zwemt ie ook onderwater en natuurlijk douche je dan 10x op die dag. Dat is dus eigenlijk niet oke? Ook niet met daglenzen die je weggooit? Hij ziet al zo weinig zou echt kut zijn als dat door zoiets nog slechter wordt. Vaker verwisselen op zo’n dag dan?

2 likes

Maar hoe moet je dan dus je lenzenbakje schoonmaken? Die lensenvloeistof droogt altijd een beetje op bij die groeven van het dekseltje en dat geeft van die korstjes (ja ik zit nu toch al in het tmi topic :laughing:), hoe maak ik dat dan schoon?

4 likes

Ik vervang mijn bakje met iedere nieuwe fles vloeistof. Als ie echt vies is spoel ik even na met vloeistof.