Het TMI topic #2 (Deel 1)

Ik heb het idee dat ik vandaag maar al te goed merk dat ik een onderdeel mis jn mijn lijf, de galblaas.
Gisteren heel erg vet gegeten, het idee dat het in mijn maag een frituurpan was. Dat merk ik vandaag op de wc.

Je lever maakt gal aan. Dit komt pas na je maag in je darmen bij de te verteren voeding. Dus je maagklachten staan waarschijnlijk los van wel/geen galblaas hebben. Misschien wist je dit al.

1 like

Yes! Maar het is toch normaal zo dat als je vet/ vlees eet dat het opgeslagen gal er bij komt wat normaal in de galblaas zit?

1 like

De galblaas slaat gal op, maar doseert het gal ook. De lever maakt gal en zonder galblaas komt dit ineens in je darmen. Minder gedoseerd, meer tegelijk dan voorheen. Maar je lichaam past zich hier in enkele weken op aan.

3 likes

Je mist een galblaas?

5 likes

Ja.

4 likes

Daar zul je vast wat ongemakken van hebben? Lijkt me niet dat het een compleet overbodig orgaan is (?) dus ik kan me je gevoel goed voorstellen!!

1 like

Ik denk dat de galblaas van @Nox (net als de mijne) operatief verwijderd is ivm galstenen. Die galstenen kunnen zo’n pijn geven dat je hem dan liever kwijt dan rijk bent.

4 likes

Mijn vaders galblaas is acuut verwijderd 40 jaar geleden omdat ie lekte. Hij heeft een heel groot litteken op z’n buik ervan.

1 like

Oh gatverdamme, wat pijnlijk moet dat zijn. Gaat het al beter nu?

2 likes

Lief dat je het vraagt! Geen pijn voor alsnog - geen idee hoe dat dan mogelijk is…(alleen bij stoten). Begint nu wat te kriebelen.

update foto

11 likes

Omg die pleister moet er ooit een keer af en die zal wel helemaal vast zitten, iehhhhhhhhh.

4 likes

Ja dat mag de huisarts donderdag even lekker doen…

1 like

Ik wilde een lade opentrekken maar toen sloeg het deurtje daaronder open en kwam het met een bloedvaart op mijn wreef :smiling_face_with_tear:

Je ziet ook echt heel mooi het hoekje. Wel vet pijnlijk, het was echt lachen en janken door elkaar :joy:i

10 likes

Mijn zoontje kwam vorige week thuis van de opvang met een wondje net voor zijn oor. Hij had zich gestoten maar kon verder niet echt duidelijk vertellen hoe of wat (hij is net 3).
Er zat geronnen bloed maar ik mocht er alleen naar kijken, niet aankomen. In zijn slaap even voorzichtig gevoeld en ik dacht dat ik behalve bloed een hard flapje huid voelde wat er af was geschaafd. Verder maar gewoon gelaten de 2 dagen erna en hij zei er verder ook niks over, tot hij in bad zat en ik zijn haren ging wassen. Ik voelde nog steeds een hard stukje, veel harder dan paste bij een stukje ‘afgestorven’ huid van 2 dagen oud.

Dus na het bad hem voor de tv gezet en omgekocht met een snoepje zodat ik even goed kon kijken. Zie hier het resultaat wat ik er uit trok :dizzy_face:

Groot stuk hout. Bovenste stukje is dus wat ik aanzag voor huid, de rest zat er echt in. Ik begrijp echt niet dat hij er meer last van heeft gehad. En geluk dat het niet is gaan ontsteken.

13 likes

Omg had hij geen pijn hieraan? Maar al een geluk dat het niet is gaan ontsteken inderdaad!

1 like

Ja toen hij thuiskwam dus wel maar hij heeft er dus 2 nachten gewoon mee geslapen enzo :woman_shrugging:t3: Snap het ook echt niet.

Ooo
Ik zou het wellicht toch even laten checken bij de huisarts voor eventuele resten die zijn achter gebleven.
Arm ventje

4 likes

Het is al een paar dagen geleden en uiteraard meteen ontsmet. Inmiddels is het wondje bijna helemaal verdwenen al dus is niks achtergebleven.

4 likes

Oo gelukkig maar!

4 likes