Het TMI topic #3

Waar zorgt balsemen voor dan?

1 like

Als ik nu alvast begin met balsemen (met bodylotion of zo hah), voorkom ik dat proces dan in zijn geheel? :face_with_peeking_eye:

9 likes

Het gaat met formaline in je aderen, als je dat nu doet ga je er nooit meer een dag ouder uitzien!

:sweat_smile:

24 likes

Misschien met een formaldehyde voetenbadje? :thinking:

Hoop dat je het oké vindt dat ik dit aan jou vraag, maar door deze berichten vroeg ik het me ineens af.

Mijn familielid heeft zijn/haar lichaam aan de wetenschap afgestaan. Dat betekende dat het lichaam binnen een aantal uur werd opgehaald. Dat hebben ze echt mooi en respectvol gedaan. Maar waarom gaat dat zo snel? Zou de ‘gewone’ koeling niet voldoende zijn om dat moment wat uit te stellen?

2 likes

Misschien weet iemand anders die meeleest er ook wel meer over. Ik ben er wel benieuwd naar want dit is precies wat mij momenteel nog tegenhoudt om bijvoorbeeld mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek of orgaandonatie. Terwijl je misschien sowieso wel snel opgehaald wordt, het is echt onwetendheid eigenlijk. Volgens mij zag ik trouwens laatst in een explainer van NOS dat zo veel mensen zich aanmelden voor wetenschappelijk onderzoek dat dat niet meer echt kan.

Ik moet zeggen dat het als familie van echt niet moeilijker was in het afscheid nemen of in het rouwproces. Mijn familielid was heel kort ziek (nog geen maand), maar daardoor was er tijd om afscheid te nemen. Na het overlijden was er een korte soort ceremonie (?) door de mensen die het lichaam op kwamen halen. Een roos, haarlok, lopend voor de rouwauto de straat uit (die straat was zo lang dat ze hebben moeten lopen tot ze uit t zicht waren :joy: medelijden met die mevrouw). En daarna was er alle tijd om een afscheidsceremonie voor te bereiden. Dus ik ging eerst nog op vakantie, er werd gewacht tot alle mensen die we er bij wilden hebben er klaar voor waren, en hadden toen een hele dag met elkaar om het leven van ons familielid te herdenken/vieren.

Ik heb veel sterfgevallen meegemaakt maar dit was een heel verdrietige maar door deze manier van afscheid nemen ook een hele bijzondere en waardevolle.

Maar goed dit is misschien niet meer voor in dit topic.

4 likes

Ik weet eigenlijk niet precies waarom het zo snel moet bij donatie aan de wetenschap, ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat het lichaam nog soms jaren mee moet gaan, dus dat je alle ontbinding wil voorkomen door zo snel mogelijk de conservering in te zetten. Maar misschien weet iemand anders dit beter!

Orgaandonatie gebeurt altijd in het ziekenhuis, dat kan niet meer als je thuis overlijdt, dus dat proces verloopt sowieso anders.

5 likes

Nou ik denk dat dit voor veel mensen toch wel echt TMI is en ze er liever niet over nadenken. :sweat_smile:

Haha dat is waar! Maar wil ook niet iemand triggeren! Kan me voorstellen dat je hier komt om te lezen over puisten en eelt en je niet zit te wachten op zulke verhalen. Als je meer wil weten over onze ervaring mag je me altijd een berichtje sturen!

2 likes

@Moonfairy idd wat merel zegt. Verder zou ik dat ook niet echt weten, wantja die “lichamen” zie ik niet haha

1 like

Ik kan bij afstaan aan de wetenschap alleen maar denken aan een vrouw die ook haar lichaam af heeft gestaan en waarbij haar hoofd toen werd gebruikt bij een onderzoek over een bepaald soort bom en hoe een hoofd ontploft daardoor. Haar familie was volgens mij heel boos dat ze haar lichaam hadden opgeblazen. Maarja dat is ook wetenschap toch.

1 like

Waar heb je dit gehoord of gelezen? Want je hoort als nabestaanden niet waarvoor het lichaam gebruikt wordt, zelfs niet wanneer. Je weet alleen dat het binnen een bepaalde tijd gebruikt wordt en wat er daarna mee wordt gedaan (algemeen dus).

En als aanvulling, omdat een ander familielid toen voor studie veel op de snijzaal kwam, is ons verteld dat de lichamen nooit herkenbaar zijn.

2 likes

@Moonfairy DPG Media Privacy Gate
Het verhaal is anders dan ik in mijn hoofd had, haar hele lichaam is opgeblazen terwijl nabestaanden aan hadden gegeven dat explosieven niet mochten.

2 likes

Ah oké! Wel in Amerika dit, dus ik denk dat het daar iets anders gaat dan in Nederland. Maar heftig als je aangeeft dat niet te willen en het toch gebeurd is. Daarom is het denk ik ook goed dat je geen details krijgt over wat er met een lichaam is gedaan.

2 likes

Oh wat erg :fearful:

Ik was op de snijzaal dus altijd heel bang om een oude buurman te herkennen waarvan ik wist dat ie zijn lichaam gedoneerd had. Maar de meeste lichamen hadden een (vies nat) handdoekje over hun gezicht liggen. :nauseated_face: Sorry het was niet m’n favoriete plek op de universiteit.

2 likes

Oh nou dat snap ik! Zo’n handdoekje kan er toch ook makkelijk vanaf vallen. Zou wat voor mijn familie lid zijn geweest. Die zei terwijl wij aan het bed zaten en we dachten dat het klaar was ineens: ik ben nog niet dood hoor, met 1 oog open.

10 likes

Misschien vind je deze wel interessant voor wat extra “dodelijke” info. Er is ook een 2e filmpje van

8 likes

Oh ik ga morgen even kijken!

2 likes